Prestaties van Vale in 2Q08

08 Aug, 2008, 03:21 BST Van Companhia Vale do Rio Doce

RIO DE JANEIRO, Brazilië, August 8 /PRNewswire/ --

- WERKEN AAN WAARDECREATIE

Companhia Vale do Rio Doce (Vale) bleef in het tweede kwartaal van 2008 (2Q08) uitstekende bedrijfs- en financiële prestaties melden, die werden gekenmerkt door een recordproductie van nikkel, pellets en steenkool, verschepingen van ijzererts en -pellets, bruto omzet, bedrijfsresultaat ,gegenereerde contanten en nettowinst.

De uitmuntende prestatie van Vale kan niet alleen worden gezien wanneer die wordt vergeleken met voorgaande perioden, maar bovenal ook in het licht van de vijandige omgeving die de eerste helft van dit jaar de overhand had gekregen, waarbij de blijvende waardevermindering van de Amerikaanse dollar betrokken was, evenals significante toenamen in de prijs van inputs, apparatuur en technische diensten, de daling van de nikkelprijs van de historische hoogten van 2Q07 en verscheidene uitdagingen waar onze bedrijfsactiviteiten mee te maken kregen.

Vale blijft het spoor volgen van het creëren van waarde voor aandeelhouders en draagt zijn groeistrategie uit met discipline en consistent met zijn visie op de markt op de lange termijn.

De belangrijkste prestatiehoogtepunten in 2Q08 waren:

-- Recordniveau verschepingen ijzererts en pellets: 78,858 miljoen metrische ton, een toename van 7,9% ten opzichte van 2Q07.

-- Recordniveau bruto omzet: US$ 10,897 miljard, 22,5% meer dan de US$ 8,899 miljard van 2Q07, het voorgaande record. Verzameld inkomen voor de eerste helft van 2008 (1H08) was US$ 18,945 miljard tegenover US$ 16,579 miljard in 1H07.

-- Recordniveau bedrijfswinst, zoals gemeten door aangepaste EBIT (a) (inkomsten voor rente en belastingen): US$ 5,235 miljard, was 19,5% hoger dan 2Q07. In 1H08 aangepaste EBIT van US$ 8,150 miljard zijn toegenomen met 15,1% ten opzichte van 1H07.

-- Aangepaste EBIT-marge van 49,4%, tegenover 50,4% in 2Q07 en 37,2% in 1Q08.

-- Recordniveau generering contanten, als gemeten door aangepaste EBITDA(b) (inkomsten voor rente, belastingen, waardevermindering en amortisatie): US$ 6,218 miljard in 2Q08, een toename van US$ 1,161 miljard over het record in 2Q07 van US$ 5,057 miljard. In 1H08 heeft aangepaste EBITDA US$ 9,947 miljard bereikt, vergeleken met US$ 8,241 miljard in 1H07.

-- Recordniveau nettowinst: US$ 5,009 miljard, gelijk aan US$ 1,02 per aandeel op een volledig verwaterde basis, een toename van 22,3% op het recordresultaat in 2Q07 van US$ 4,095 miljard. In 2H08 hebben netto-inkomsten US$ 7,030 miljard bereikt, tegenover US$ 6,312 miljard in 1H07.

-- Het kredietrisico van Vale werd opgewaardeerd naar BBB+ door Standard & Poor's, als erkenning van zijn vermogen om zijn groeiplannen te financieren, terwijl er tegelijkertijd een gezonde balans wordt behouden.

-- Investeringen in 2Q08 bedroegen in totaal US$ 2,312 miljard, waarvan US$ 1,788 miljard was gerelateerd aan organische groei en US$ 524 miljoen aan het behouden van bestaande activiteiten. In 1H08 heeft Vale US$ 4,007 miljard geïnvesteerd tegenover US$ 2,799 miljard in 1H07.

-- De projecten van wereldklasse hebben activiteiten opgestart: Paragominas II en Alunorte 6&7. De uitgebreide capaciteit van onze raffinaderij, ondersteund door grote reserves bauxiet van hoge kwaliteit, consolideert zijn positie als grootste aluminiumoxide-installatie ter wereld. Daarnaast zijn er vier andere belangrijke projecten gelanceerd tijdens 1H08: Zuhai, Fazendao, Samarco III en Dalian.

-- In mei begonnen de 330 wagons lange treinen te rijden op de Carajas-spoorweg (EFC). Deze innovatie biedt meer flexibiliteit en verhoogt de productiviteit van onze logistieke ijzerertsactiviteit.

-- In overeenstemming met een belangrijke strategische verplichting heeft onze investering in sociale ondernemingsverantwoordelijkheid US$ 302 miljoen bereikt, waarvan US$ 201 miljoen werd toegekend aan milieubescherming en US$ 101 miljoen aan sociale projecten. In 1H08 bedroegen deze investeringen in totaal US$ 382 miljoen, met US$ 272 miljoen voor het milieu en US$ 110 miljoen voor sociale acties.

Website: http://www.cvrd.com.br

BRON Companhia Vale do Rio Doce