Qatar schrijft geschiedenis: Z.H. de emir stelt Qatargas 2 in gebruik

07 Apr, 2009, 22:46 BST Van Qatargas

DOHA, Qatar, April 7 /PRNewswire/ --

Qatargas heeft vandaag Qatargas 2 in gebruik genomen, 's werelds eerste onderneming voor vloeibaar aardgas (LNG) met een volledig geïntegreerde waardeketen, wat een historisch moment voor de staat Qatar betekent.

Z.H. de Emir Sjeik Hamad bin Khalifa Al Thani heeft het project officieel in gebruik genomen in aanwezigheid van het verzamelde publiek in de stad Ras Laffan, waar de significante prestaties van Qatar op het gebied van LNG formeel werden erkend. Zijne Koninklijke Hoogheid Prins Andrew, Hertog van York, heeft de ingebruikname bijgewoond namens het Verenigd Koninkrijk.

Qatargas 2 is het hoogtepunt van het historische project van Qatargas om een volledig geïntegreerde waardeketen te creëren. De LNG-treinen vertegenwoordigen een toename van 50% t.o.v. eerdere prestaties in de wereldwijde energiesector.

Gecombineerd bestaat Qatargas 2 uit drie onbemande platforms op zee, twee LNG-treinen van wereldklasse, vijf opslagtanks, twee laadperrons, een vloot van 14 moderne LNG-schepen en een landterminal in Milford Haven, Wales.

De hoofdbestemming voor het LNG wordt de speciaal gebouwde South Hook-terminal in de diepzeehaven van Milford Haven in het Verenigd Koninkrijk. Daar vandaan zal het gas naar klanten in de aardgasmarkt in het VK getransporteerd worden. Qatargas 2 kan in 20 procent van de natuurlijke gasbehoeften van het VK voorzien.

Zijne Excellentie Abdulla Bin Hamad Al-Attiyah, viceminister-president, minister van Energie en Industrie, zei: "Dit is een belangrijke dag voor de LNG-sector en voor de staat Qatar. Het Qatargas 2-project vertegenwoordigt een nieuwe bron van energiediversiteit en -toevoer voor het Verenigd Koninkrijk en andere LNG-markten over de wereld. Qatargas 2 vertegenwoordigt ook een forse investering in de creatie van capaciteit op de lange termijn door middel van de bouw van deze baanbrekende megatreinen en schepen voor het vervoer van LNG."

Dhr. Faisal Al-Suwaidi, algemeen directeur van Qatargas zei: "Wat we met Qatargas 2 zullen bereiken, zou zonder de visie van de staat Qatar onder het leiderschap van Zijne Hoogheid de Emir niet mogelijk zijn geweest. De steun van onze aandeelhouders, Qatar Petroleum, ExxonMobil en Total, heeft significant bijgedragen aan het verwerkelijken van deze visie. Velen hebben zeer hard gewerkt om dit project veilig af te leveren en te garanderen dat het veilig en betrouwbaar dienst doet op de lange termijn. Mijn dank gaat uit naar hen."

Een aantal hoge functionarissen uit Qatar en het Verenigd Koninkrijk waren aanwezig, onder wie de viceminister-president van Qatar en de minister van Energie en Industrie, en andere hoge functionarissen van Qatar Petroleum, ZKH Prins Andrew, de Hertog van York, en Mike O'Brian QC MP, minister van Staat voor Energie en Klimaatverandering.

Minister-president Gordon Brown heeft via video een bericht gestuurd, waarin hij de staat Qatar feliciteerde met deze historische gelegenheid.

Ondet de gasten bij de ingebruikname bevonden zich vertegenwoordigers van aandeelhouders van Qatargas: Qatar Petroleum, ExxonMobil en Total.

Qatargas 2 is niet alleen bijzonder omdat het het eerste uitbreidingsproject van Qatargas is, maar ook omdat het een pionier is in de LNG-sector wat betreft formaat van de treinen, nieuwe technologie, innovaties in transport, arbeidskrachtniveaus, marketing, projectfinanciering, nauwe samenwerking met internationale aannemers en de betrokkenheid van internationale energiebedrijven als partners.

40 nieuwe technologieën en drie miljoen pond aan nieuwe apparatuur en systemen zijn bij de voltooiing van het project geïmplementeerd. Een technologie voor een lage uitstoot en systemen voor het herstel van verloren gegane hitte zijn geïntegreerd om de uitstoot te verlagen. Door deze innovaties zijn de Qatargas 2-treinen buitengewoon efficiënt en een van de LNG-fabrieken met de laagste emissies die tot op heden zijn gebouwd.

Binnen tien jaar is Qatargas Operating Company gegroeid van een bedrijf met drie treinen die met één hoofdklant per jaar zes miljoen ton LNG produceerden tot een wereldleider in de sector die per jaar 42 miljoen ton levert aan markten op drie continenten.

Honderd personeelsleden van Qatargas die hebben bijgedragen aan het project, vergezelden Zijne Hoogheid de Emir op het podium waar hij hen bedankte voor hun toewijding en hun harde werk. De staat van dienst op het gebied van veiligheid is bij het project voorbeeldig. Het Qatargas 2-project heeft op drie afzonderlijke gelegenheden meer dan 20 miljoen arbeidsuren gehaald zonder incidenten waarbij tijd verloren werd. Dit record weerspiegelt de sterke veiligheidscultuur bij Qatargas dat model is geworden in de LNG-sector en daarbuiten.

De ingebruikname was een heuglijke gebeurtenis voor zowel de staat Qatar als voor het Verenigd Koninkrijk, dat de South Hook-faciliteit volgende maand zal openen. Weinig projecten in het VK staan in verhouding met de ontwikkeling van de LNG-terminal South Hook wat betreft schaal. De terminal, in West Pembrokeshire in Wales, in het Verenigd Koninkrijk, is met een capaciteit van 15,6 miljoen ton per jaar de grootste landterminal voor LNG in Europa en heeft opslagtanks met de grootste doorsnede ter wereld.

Abdallah Hijji
    ahijji@qatargas.com.qa