QUALCOMM spant geding aan tegen Nokia wegens inbreuk op GSM-octrooien

07 Nov, 2005, 19:45 GMT Van QUALCOMM Incorporated

SAN DIEGO, November 7 /PRNewswire/ -- QUALCOMM Incorporated (Nasdaq: QCOM) en zijn dochteronderneming SnapTrack, Inc., hebben op 4 november in het federale gerechtshof in San Diego een geding aangespannen tegen Nokia Corporation en Nokia Inc. wegens inbreuk op elf van de octrooien van QUALCOMM en één octrooi van SnapTrack. Het geding van QUALCOMM betreft octrooien die essentieel zijn voor de fabricage of het gebruik van apparatuur die voldoet aan de mobiele standaards GSM, GPRS en EDGE (de 'GSM-familie') en andere octrooien waarop de producten van Nokia inbreuk zouden maken. Octrooien die essentieel zijn voor een bepaalde standaard, zijn octrooien waarop men per definitie inbreuk moet maken om aan de vereisten van die standaard te voldoen. In de aanklacht van QUALCOMM wordt beweerd dat Nokia inbreuk maakt op de octrooien van QUALCOMM door in de Verenigde Staten producten te fabriceren of te verkopen die aan de GSM-familie van standaards voldoen. QUALCOMM vraagt om een gerechtelijk bevel, waarmee de verkoop door Nokia van inbreukmakende producten wordt verboden, alsmede financiële schadevergoeding.

"Wij hebben het nu al enige tijd met Nokia over diverse vraagstukken, waaronder het feit dat wij essentiële GSM-octrooien bezitten waarvoor Nokia geen licentie heeft, en wij vinden het erg jammer dat het nu tot een rechtszaak heeft moeten komen," aldus Louis M. Lupin, Senior Vice President en General Counsel van QUALCOMM. "Tot voor kort waren wij onder de indruk dat deze vraagstukken in wederzijdse samenwerking en op minnelijke wijze opgelost konden worden. Nu is het echter duidelijk geworden dat een resolutie van deze vraagstukken op coöperatieve grondslag bijzonder onwaarschijnlijk is en zien wij ons dus genoodzaakt gerechtelijke stappen te ondernemen om onze rechten te beschermen en om een oplossing te vinden voor deze vraagstukken."

Bij gebruikers van mobiele telefoons is sinds de introductie van de mobiele-telefoon-technologie van de tweede generatie (2G) de vraag naar gegevensdiensten en multimediafuncties enorm gestegen. De verbeterde prestaties op het gebied van gegevens vormen een van de voornaamste redenen voor de keuze door de draadloze sector van CDMA-technologie voor bijna alle mobiele standaards en systemen van de derde generatie (3G). Gestimuleerd door deze vraag en door de concurrentie van de CDMA-systemen, zijn de 2G-standaards (zoals GSM) verder ontwikkeld om verbeterde gegevenscapaciteiten te ondersteunen. Deze evoluties van de GSM (eerst GPRS en later EDGE)maken gebruik van door QUALCOMM (oorspronkelijk voor gebruik in CDMA-systemen) ontwikkelde en gepatenteerde innovaties om: hogere overdrachtssnelheden te behalen, de spectrale efficiëntie te vergroten, de capaciteit te verhogen, de storingsbestendigheid te verbeteren, toegang tot 'packet switched' netwerken mogelijk te maken en de multimediadistributie te vergemakkelijken. De met de GSM-, GPRS- en EDGE-standaard compatibele producten van Nokia maken per definitie inbreuk op de octrooien van QUALCOMM die verband houden met deze uitvindingen, en die een essentieel onderdeel zijn geworden van de GSM-familie van standaards. Zes van de octrooien in de aanklacht door QUALCOMM tegen Nokia maakten eveneens deel uit van de aanklacht die QUALCOMM op 11 juli 2005 tegen Broadcom Corporation heeft ingediend.

De uitgebreide octrooienportefeuille van QUALCOMM bestaat uit meer dan 4.000 Amerikaanse octrooien en octrooiaanvragen en meer dan 20.000 octrooien en aanvragen wereldwijd. QUALCOMM verdient royalty's aan meer dan 130 licentieovereenkomsten die het met leidinggevende fabrikanten van telecommunicatieapparatuur en consumentenelektronica overal ter wereld is aangegaan. Het grootscheepse licentieprogramma van QUALCOMM heeft de algemene aanvaarding van revolutionaire technologieën gestimuleerd en de concurrentie in de draadloze sector verlevendigd door innovatie en technologische vooruitgang aan te moedigen. QUALCOMM is bereid om aan elk bedrijf dat hierom vraagt, licenties wat zijn essentiële GSM/GPRS/EDGE-octrooien betreft aan te bieden tegen billijke, redelijke voorwaarden, zonder onrechtvaardige discriminatie.

QUALCOMM Incorporated (www.qualcomm.com) is een leidinggevend bedrijf, dat zich toelegt op het ontwikkelen en leveren van innoverende digitale draadloze communicatieproducten en -services, die gebaseerd zijn op CDMA en andere geavanceerde technologieën. QUALCOMM, wiens hoofdkantoor in San Diego, Calif. (VS) gevestigd is, maakt deel uit van de S&P 500 Index en de 2005 FORTUNE 500(R) en staat genoteerd aan de Nasdaq Stock Market onder het tickersymbool QCOM.

QUALCOMM is een gedeponeerd handelsmerk van QUALCOMM Incorporated. Alle andere handelsmerken zijn het eigendom van hun respectieve eigenaren

Contactpersonen bij QUALCOMM:
    Richard Tinkler, Corporate Communications