Raad OPIC zal ContourGlobal Solutions' schone energieproject voor bottelarijen steunen met US$ 250 miljoen

07 Apr, 2010, 13:42 BST Van ContourGlobal Van ,OPIC

NEW YORK en WASHINGTON, April 7, 2010 /PRNewswire/ --

- Resultaat van overeenkomst 2009

De raad van bestuur van de Overseas Private Investment Corporation (OPIC) heeft vandaag ingestemd met een bedrag tot US$ 250 miljoen ter ondersteuning van een energie-efficiënt project van ContourGlobal Solutions. Een grote Coca-Cola bottelaar kan met dit project niet alleen zijn uitstoot van koolstofdioxide aanzienlijk verminderen, maar ook het energieverbruik en de energiekosten verlagen.

De lening van OPIC steunt het programma van ContourGlobal Solutions Holdings Ltd. en haar dochterondernemingen voor het bouwen en runnen van gecombineerde warmtekrachtcentrales(CHPs) voor Coca-Cola Hellenic Bottling Company (CCH), voornamelijk in Oost-Europa en Nigeria. De CHP's leveren elektriciteit, stoom, heet water, koud water en voedselveilige CO2 voor het bottelproces van de bottelarijen van CCH.

De energie-efficiëntie van de CHP's kan oplopen tot 90 procent ten opzichte van 35-40 procent voor conventionele gasgestookte krachtcentrales. Daarnaast incorporeert het QuadGen(TM)-proces van ContourGlobal een technologie voor het afvangen van koolstof om ongeveer 95 procent van de CO2 van het rookgas van de CHO's te verwijderen. De gezuiverde CO2 wordt daarna gebruikt door de bottelaar en andere klanten die voedselveilige CO2 vereisen.

"Het steunen van schone technologie die de hoeveelheid brandstof en energie vermindert die nodig is voor de productie van energie, is de meest belangrijke prioriteit voor OPIC. Dit wordt geïllustreerd door dit innovatieve project dat tevens de economische ontwikkeling steunt in een aantal opkomende markten," aldus Dr. Lawrence Spinelli, fungerend directeur van OPIC. "We zijn blij dat we met ContourGlobal samenwerken aan een project met zoveel ontwikkelingsvoordelen."

"Het duurzaam produceren van producten is een van de belangrijkste uitdagingen voor de sector van consumptiegoederen. We zijn OPIC erg dankbaar voor haar aanhoudende steun waardoor we in staat zijn geavanceerde technologie en projecten naar de minst ontwikkelende landen in de wereld te brengen," aldus Joseph C. Brandt, directeur & Chief Executive Officer van ContourGlobal. "Dit uitgebreide project is het natuurlijke resultaat van het samenwerkingsverband met OPIC dat we vorig jaar in oktober hebben ondertekend ter samenwerking bij vernieuwende projecten in Afrika en Oost-Europa."

ContourGlobal Solutions Holdings Ltd. is een volle dochteronderneming van ContourGlobal. ContourGlobal is een bedrijf dat zich toelegt op het exploiteren en ontwikkelen van elektriciteit en energie. Het is gevestigd in New York en heeft ongeveer 900 werknemers wereldwijd en meer dan 1.300 MW aan capaciteit, die in opbouw is of actief ontwikkeld wordt, in een breed scala van markten waaronder de Verenigde Staten, de Europese Unie, Brazilië, Colombia, Togo, Rwanda, Nigeria en Oekraïne. Het bedrijf ontwikkelt en exploiteert elektriciteitsmaatschappijen en gecombineerde warmte- en elektriciteitsopwekkingbedrijven overal in de wereld voor zowel regeringen als multinationale bedrijven. ContourGlobal richt zich op markten die snel groeien maar te weinig diensten ontvangen en op vernieuwende segmenten van ontwikkelde markten - zoals duurzame energie en combinaties van warmte en elektriciteit (CHP - Combined Heat and Power).

OPIC heeft de financiering en de verzekering tegen politieke risico's al voorzien aan een dochteronderneming van ContourGlobal voor een energiecentrale in Togo van 100 MW die het land helpt bij het te boven komen van een elektriciteitstekort - het grootste energieproject in West-Afrika in 25 jaar. Eerder dit jaar kreeg OPIC's financiering voor het Togo-project van ContourGlobal de prijs "African Private Power Deal of the Year (Afrikaanse privé-energiedeal van het jaar)" van het Euromoney's Project Finance Magazine.

Op 6 oktober 2009 tekende OPIC een memorandum van overeenstemming, met ContourGlobal om financiering en verzekering tegen politieke risico's te leveren om energieprojecten te steunen in opkomende markten, waaronder zeer energie-efficiënte voorzieningen die de uitstoot van koolstofdioxide aanzienlijk verminderen.

Coca-Cola Hellenic Bottling Company is één van de grootste bottle-, verkoop-, en distributiebedrijven van het Coca-Cola merk. Het project steunt de inzet van CCH's om de energieconsumptie en -kosten, en de uitstoot van koolstofdioxide in haar activiteiten te verminderen.

OPIC, opgezet in 1971 als een instelling van de Amerikaanse overheid, helpt Amerikaanse bedrijven in het buitenland investeren. Het bevordert verder economische ontwikkeling in nieuwe en opkomende markten, vult de private sector aan bij het beheren van risico's verbonden met rechtstreekse investeringen in het buitenland en ondersteunt de Amerikaanse buitenlandse politiek. Omdat OPIC op de markt gebaseerde kosten in rekening brengt voor haar producten, opereert het op zelfdragende basis, kosteloos voor belastingbetalers.

De verzekering tegen politieke risico's en de financiering van OPIC helpen grote en kleine Amerikaanse bedrijven investeren in meer dan 150 opkomende markten en ontwikkelingslanden over de hele wereld. In haar 38-jarige bestaan heeft OPIC voor US$ 188 miljard investeringen gedaan die ontwikkelingslanden hebben geholpen in het genereren van meer dan 830.000 banen in de gastlanden. Projecten van OPIC hebben tevens US$ 72 miljard gegenereerd in de export van de VS en meer dan 273.000 Amerikaanse banen gesteund.

Bezoek OPIC op het web: http://www.opic.gov

Bezoek ContourGlobal op het web: http://www.contourglobal.com

BRON ContourGlobal; OPIC