Rechtbank zal beleggers in Parmalat op de hoogte stellen van gedeeltelijke schikking van Usd 50 Miljoen in class-action rechtszaak

22 Maa, 2007, 08:00 GMT Van The United States District Court for the Southern District of New York

NEW YORK, March 22 /PRNewswire/ --

Een multinationaal kennisgevingsprogramma is vandaag begonnen, zoals opgedragen door de District Court (arrondissementsrechtbank) van de Verenigde Staten voor het zuidelijke district New York om beleggers, makelaars, financiële instellingen en andere nominees die gewone aandelen en/of obligaties van Parmalat Finanziaria S.p.A. en haar gelieerde en dochterbedrijven hebben gekocht van 5 januari 1999 tot en met 18 december 2003 te waarschuwen betreffende een gedeeltelijke schikking van USD 50 miljoen in een Amerikaans groepsgeding (class action) over de voor gewone aandelen en obligaties van Parmalat betaalde prijzen.

De rechtszaak beweert dat Parmalat en talrijke andere gedaagden hebben meegedaan aan een frauduleus financieel plan dat tot resultaat had een te lage opgave van de schulden van Parmalat van bijna USD 10 miljard en een te hoge opgave van haar netto activa van meer dan USD 16 miljard. Parmalat heeft uiteindelijk faillissement aangevraagd en de waarde van haar aandelen en obligaties is ingrijpend gezakt.

Een aantal van de gedaagden is nu overeengekomen om de zaak te schikken (Banca Nazionale del Lavoro S.p.A. (BNL), Credit Suisse Group, Credit Suisse, Credit Suisse International, and Credit Suisse Securities (Europe) Limited), terwijl de rechtszaak wordt voortgezet tegen Parmalat S.p.A. (de opvolger van Parmalat Finanziaria S.p.A.), financiële instellingen, twee accountantsfirma's en bepaalde individuele personen.

De rechtbank heeft leden van de groep 'Class members' in de schikking gedefinieerd als alle personen en entiteiten die gewone aandelen en/of obligaties van Parmalat hebben gekocht van 5 januari 1999 tot en met 18 december 2003 en die daardoor schade hebben geleden, ongeacht waar dergelijke personen wonen of waar zij hun Parmalat-effecten hebben gekocht.

Kennisgevingen die leden van de Class op de hoogte stellen van hun wettelijke rechten zullen per post worden gestuurd en in publicaties verschijnen die lezers in de Verenigde Staten, Italië en in de hele wereld bereiken, als inleiding op een hoorzitting in New York op 19 juli 2007, waar de rechtbank zal overwegen of de schikking wordt goedgekeurd.

In mei 2004 heeft de rechtbank de advocatenkantoren Cohen, Milstein, Hausfeld & Toll, P.L.L.C. uit Washington, D.C., Grant & Eisenhofer, P.A., uit Wilmington in de staat Delaware en Spector Roseman & Kodroff, P.C. uit Philadelphia in de staat Pennsylvania benoemd om de Class te vertegenwoordigen. Deze kantoren hebben de procesvoering van deze zaak, bekend als In re Parmalat Securities Litigation, No. 04 Civ. 0030 (LAK), sedert dat moment uitgevoerd en zij hebben de gedeeltelijke schikking tot stand gebracht.

Diegenen op wie deze schikking van invloed is, kunnen gewoon wachten op nadere kennisgeving betreffende hoe om uitbetaling te vragen, of kunnen zichzelf nu uitsluiten van de gedeeltelijke schikking, of bezwaar aantekenen tegen de voorwaarden van de voorgestelde schikking. De uiterste datum voor uitsluitingen en bezwaren is 19 juni 2007.

Het geld in het schikkingsfonds wordt nog niet verdeeld. Gedeeltelijk doordat de procesvoering nog doorgaat tegen de resterende gedaagden is er geen plan om het geld op dit moment toe te wijzen; het is derhalve niet mogelijk om het bedrag van de betaling aan leden van de Class te bepalen of wat de gemiddelde betaling op een per aandeel- of per obligatiebasis zal zijn. Betalingen zullen afhangen van het aantal geldige claimformulieren die leden van de Class uiteindelijk insturen, hoeveel aandelen in Parmalat zij hebben gekocht of hoeveel obligaties zij hebben gekocht, wanneer zij deze hebben gekocht en verkocht en de prijzen die zij hebben betaald.

Er is een neutrale rechtbankwebsite opgezet opwww.ParmalatSettlement.com, waar kennisgevingen en de schikkingsbepaling kunnen worden verkregen. Betrokken personen kunnen ook schrijven naar Parmalat Notice Administrator, PO Box 4068, Portland, OR 97208-4068, USA.

Web Site: http://www.ParmalatSettlement.com

BRON The United States District Court for the Southern District of New York