Regio Molise: Reis ertussenuit - weg van een jachtig bestaan

24 Feb, 2010, 07:03 GMT Van Grapho Srl

MOLISE, Italië, February 24, 2010 /PRNewswire/ --

- Van 'terugschakelen' naar 'Albergo Diffuso'

Een van de kleinste regio's van Italië, het stille, landelijke binnengebied van Molise, begint vluchtelingen te trekken uit de geïndustrialiseerde steden met de drukke levensstijl van het noordelijke Europa.

(Photo: http://www.newscom.com/cgi-bin/prnh/20100224/378081 )

Vaak wordt Molise over het hoofd gezien in de paar pagina's in reisgidsen, maar Molise biedt ongerepte natuur met besneeuwde bergtoppen in de winter, en zandstranden aan de Adriatische zee in de zomer. Daartussenin ligt een uitgestrekt en onbedorven landschap dat het leefgebied is voor een scala aan wilde dieren, zoals wolven, herten en wilde zwijnen, en dat tevens therapeutisch werkt voor natuurliefhebbers die willen ontsnappen aan de stress van het leven in steden. Voeg daar aantrekkelijke middeleeuwse dorpjes bovenop een berg, heerlijke agrarische producten zoals olijfolie, wijn en kostbare truffels, en een waardige locale, culinaire traditie in handen van gastvrije mensen aan toe, en men kan begrijpen wat de allure is van dit kleine stukje Italië waar de tijd lijkt stil te staan.

Een kleine kolonie van Nederlandse immigranten heeft eerder aan de aantrekkingskracht van de natuur gehoor gegeven, en is zo'n tien jaar geleden naar Molise verhuisd, nog voordat het idee van 'terugschakelen' in de mode kwam. 'Terugschakelen' is een maatschappelijke trend, waarin veel mensen besluiten een materialistische levensstijl te verlaten, en ergens anders voor een minder stressvol leven te kiezen.

Het idee werd gepopulariseerd door de Britse schrijfster en presentatrice Tracey Smith, die in 2005 de "Internationale Downshifting Week" heeft opgericht.

Sietske en Hans Poorte hebben in 2001 de theorie in de praktijk gebracht, toen ze naar een boerderij in Monteciccardo verhuisden en daar hun eigen bed en breakfast begonnen. Ondanks enig gebakkelei met de lokale bureaucratie was het de moeite waard. "Als je graag rust en harmonie hebt, dan is dit de juiste plek," vertelt het Nederlandse paar het tijdschrift "Io Donna".

Anderen hebben hun voorbeeld gevolgd, soms accepterend dat ze harder moeten werken voor minder geld, maar beloond met een leven dat menselijker is en een meer natuurlijk tempo heeft. Dat is ook het idee achter de "Albergo Diffuso", ofwel diffuse hotels die gebruik maken van kamers in bestaande gebouwen met een artistieke of architectonische waarde, en die hoogwaardige accommodaties aan reizigers bieden. Het lokale bestuur hoopt dat de formule zal werken in de minder bekende dorpjes en stadjes van Molise, en daarmee antieke huizen voor ondergang behoedt, leven terugbrengt in de ontvolkte gebieden, en tevens voor een extra bron van inkomsten zorgt voor de lokale, meestal agrarische, bevolking. De diffuse hotels bieden een eerste, intiem contact met de realiteit van een locatie, en wie weet besluiten sommige bezoekers om permanent te blijven.

BRON Grapho Srl