Report openbaart: Schending van Arbeidsrecht blijft doorgaan bij FirstGroup's bedrijven in de Verenigde Staten

17 Apr, 2007, 00:23 BST Van International Brotherhood of Teamsters

WASHINGTON, April 16 /PRNewswire/ --

- Nederlandse en Britse vakbondsdelegatie bezoekt First Student werkplekken in de staat New York en veroordeelt FirstGroup's manier van optreden in de V.S. als zijnde 'anti-vakbond'

FirstGroup plc (London: FGP) schond zijn eigen neutrale politiek ten opzichte van vakbonden en blijft het arbeidsrecht in de V.S. stelselmatig schenden, aldus een rapport dat afgelopen maandag door een Europese vakbondsdelegatie is vrijgegeven.

Deze bevindingen gaan vooraf aan de beraadslagingen over een 3,6 miljard US$ overname van Laidlaw International, Inc. (NYSE: LI) door FirstGroup op bijeenkomsten op 20 april in Naperville, Illinois en Aberdeen, Schotland.

Vertegenwoordigers van de Nederlandse vakbond FNV Bondgenoten en de Britse Transport & General Workers Union (T&G) bezochten First Student werkplekken en ontmoetten tussen 10 en 13 april arbeiders in het Walkill gebied in New York. FirstGroup, die zich ook op de Europese markt richt, is één van de bieders op het meerderheidsaandeel van transporteur Connexxion, dat in handen is van de Nederlandse staat. FNV Bondgenoten vertegenwoordigt de transportmedewerkers van Connexxion.

"Deze vrouwen en mannen zijn gedwongen geweest om in één op één ontmoetingen en in groepssessies met hun managers de anti-vakbond opstelling van het bedrijf aan te horen", aldus Brigitta Paas, lid van de raad van bestuur van de International and European Transport Workers Federations en nationaal coach coördinator van FNV Bondgenoten. "Zij hebben weinig subtiele bedreigingen moeten doorstaan dat hun filiaal wordt gesloten als ze voor een vakbond stemmen. Desalniettemin blijven ze geloven in eerlijkheid en rechtvaardigheid op hun werkplek".

Paas werd vergezeld door mede FNV Bondgenoten bestuurders Dick Knutzen en Maarten Sweep en door Lew May, voorzitter van de 90.000 leden tellende British T&G National Passenger Trade Group. Knutzen is president van de afdelingsraad van Connexxion; Sweep is president van de afdelingsraad van Novio. De Transport & General Workers Union vertegenwoordigt 24.000 arbeiders van FirstGroup in het Verenigd Koninkrijk. De delegatie zegde toe haar bevindingen aan vakbondsleden in Nederland en het Verenigd Koninkrijk voor te leggen en hun bevindingen met FirstGroup in de V.S. ter sprake te brengen.

De bevindingen van de delegatie werden gestaafd door een nieuw rapport van een drietal experts op het gebied van humanitair- en arbeidsrecht, getiteld: "FirstGroup's Neutrality Policy: Failed Implementation." Het rapport evalueert de pogingen van het bedrijf om zijn eigen interne politiek ten aanzien van vakbonden, door middel van eigen materiaal- en managementpresentaties, aan de arbeiders op te dringen.

Auteurs John Logan, van de London School of Economics, professor Lance Compa van de Cornell University en gerenommeerd internationaal arbeids- en humanitair rechtsadvocaat Fred Feinstein, voormalig adviseur van de National Labor Relations Board stellen dat het bedrijf alles behalve neutraal is, ondanks de gedane belofte in 2006 met anti-vakbondsactiviteiten in de V.S. te zullen stoppen. Aldus Logan: "De activiteiten van First Student zijn niet minder schadelijk voor de vrije keuze van zijn medewerkers en hebben hetzelfde doel - een atmosfeer van angst en wantrouwen op de werkplek te creëren om te voorkomen dat de medewerkers een vakbond oprichten."

U kunt het rapport op de volgende website vinden en downloaden: http://org.teamster.org/firststudent/firstgroupneutralitypolicy.pdf

Web site: http://www.teamster.org

BRON International Brotherhood of Teamsters