Resultaten 2015 Emakina: zeer sterke prestatie

Resultaat vóór belastingen      -62    1.952 + 2.014 KEUR
    Nettoresultaat                 -853    1.147 + 2.000 KEUR

Gereglementeerde informatie -vrije vertaling van Franse tekst

Emakina Group (Alternext Brussel: ALEMK) publiceert vandaag zijn jaarresultaten voor 2015. Emakina noteert een forse stijging van haar resultaten met 25% groei van haar inkomsten en een nieuwe toename van de operationele marge met bijna 150 basispunten. Deze prestatie wordt gedragen door een sterke commerciële dynamiek bij alle teams van de groep.

(Logo: http://photos.prnewswire.com/prnh/20160320/346058LOGO )
     (Photo: http://photos.prnewswire.com/prnh/20160320/346059 )

De bedrijfswinst vóór afschrijvingen (EBITDA) stijgt met 50% tot 6.070 KEUR, dankzij efficiëntere en beter aangepaste inzet van middelen op afroep, kostenbeheersing en synergieën tussen de entiteiten van de groep.

De internationale expansie zet zich verder, met 57% aan inkomsten gerealiseerd buiten België.

OPVALLEND IN 2015

Nieuwe klanten

Ales, AstraZeneca, Bosch  Siemens, Celio, Carré  de l'Habitat, Cofely (Engie), Crea Geneve, Crédit  Mutuel  Arkéa, De  Lijn, European  Defense  Agency, Generali, Goodman, Greentube, Hypo NÖ, Jimmy Choo, Kenwood, Kiala (UPS), LolaLiza, Markafoni, Melexis, Merck, Merkur Markt (REWE), Vecos en WE Fashion.

Synergiën

Alle entiteiten binnen Emakina werken vlot samen, waardoor zij hun knowhow, middelen en technologieën efficiënt delen.

Overnames

In september 2015 verwierf Emakina het digitale agentschap diamond:dogs, met 80 medewerkers in Wenen, Zurich, Salzburg en Zagreb. Zo versterkt Emakina zijn positie in centraal Europa.

In 2016 werd ook het Zweedse agentschap Dempsey overgenomen, waardoor het prominenter in Scandinavië aanwezig is.

Partnerschappen

Asiance (Korea) en Bubblegum (Spanje) werden in 2015 partners. Zij vervoegen de agency-partners Domino (Italië), Metia (UK, USA en Singapore), Piramit (Turkije) en SinnerSchrader (Duitsland).

EMAKINA/Things

Emakina blijft innoveren, met de creatie van een nieuw expertisecenter op het gebied van internet-of-things (IoT).

Brand Experience Score©

Emakina onthulde een nieuwe methode en indicator voor merkenbeheer, met onderzoek naar merken uit de cosmeticasector, vrouwenmode, hobby, en tuinieren.

Over Emakina Group

Emakina Group behoort tot de Europese top 3 van onafhankelijke digitale full-service agentschappen.

700 experts in communicatie, web building, applicaties en commerce bedenken, ontwikkelen en evalueren creatieve gebruikerservaringen. Vanuit 15 kantoren in 8 landen begeleiden zij bedrijven en organisaties bij hun digitale transformatie.

Emakina's omzet in 2015 bedroeg 70,3 KEUR (Alternext Euronext Brussel - ALEMK - ISIN: BE0003843605)

Emakina Group
Rue Middelbourg 64A