Resultaten van uitgebreide Treasury Benchmarking Survey in Europa bekendgemaakt

22 Okt, 2009, 01:13 BST Van Association for Financial Professionals

KOPENHAGEN, October 22 /PRNewswire/ --

- Partners AFP, IBM en Deutsche Bank publiceren resultaten van onderzoek "Optimal Delivery of Treasury Services" voor Europa en Noord-Amerika

De Association for Financial Professionals (AFP) heeft de resultaten bekendgemaakt van haar tweede jaarlijkse benchmarking onderzoek om ijkpunten te bepalen op basis waarvan finance professionals de prestaties van de treasury activiteiten van hun organisatie kunnen vergelijken met die van gelijksoortige organisaties en van de toppresteerders. Na de positieve respons op het eerste onderzoek besloten AFP, IBM en Deutsche Bank opnieuw samen te werken in de AFP Benchmarking Survey van 2009, waarin nu ook corporaties uit Europa zijn meegenomen. Tot de deelnemers van dit jaar behoren leden van de AFP, alsmede abonnees van het in Londen gevestigde gtnews, een AFP-onderneming en online informatiebron voor de treasury en finance community, waardoor het aantal deelnemers aan het onderzoek dit jaar is verdubbeld tot meer dan 800 organisaties.

"Door het onderzoek uit te breiden naar Europa, stellen we treasury professionals van over de hele wereld in staat van elkaar te leren," aldus Jim Kaitz, president en CEO van AFP. "Uit de gegevens van het onderzoek blijkt dat de benchmark prestatieniveaus voor treasury activiteiten vrij consistent zijn, ongeacht de regio waar een bedrijf actief is. Als internationale resource en pleitbezorger voor de sector, probeert AFP de handelswijzen onder het licht te brengen die bijdragen tot het succes van treasury afdelingen."

Volgens de AFP Treasury Benchmarking Survey 2009 kunnen cyclustijden en personeelsvereisten worden gereduceerd door de inzet van geautomatiseerde systemen, met name bij cash management activiteiten.

Marilyn Spearing, Global Head van Trade Finance and Cash Management Corporates van Global Transaction Banking bij Deutsche Bank zegt: "Deutsche Bank ondersteunt de verdere uitbreiding van dit belangrijke vergelijkende onderzoek van harte. We hebben getracht gegevens te verkrijgen op een boven-regionaal niveau, na de uiterst positieve reacties die we hebben verkregen van de Amerikaanse corporaties die aan het eerste onderzoek hebben deelgenomen. Vandaag de dag zijn treasurers voortdurend op zoek naar mogelijkheden om de prestaties van de treasury activiteiten van hun organisatie te meten aan die van soortgelijke organisaties. De bank zal de resultaten van dit onderzoek aanwenden om onze cliënten van over de hele wereld te helpen op een zo efficiënt mogelijke wijze 'best in class' treasury en cash management services te leveren."

Het rapport van 2009 belicht de impact van treasury systemen en service delivery modellen voor essentiële treasury processen, presenteert prestatieniveaus die zijn behaald door deelnemers aan het onderzoek, beschrijft de benchmark doelstellingen voor topprestaties (80e percentiel), analyseert de prestatieniveaus binnen groepen van gelijksoortige bedrijven en biedt een basis voor vergelijking die organisaties kunnen gebruiken om vast te stellen op welk terrein de prestaties achterblijven en om mogelijkheden voor verbetering te evalueren.

Het 34 pagina's tellende openbare rapport vestigt de aandacht op belangrijke aspecten van treasury activiteiten die een directe impact hebben op hedendaagse organisaties, en biedt een overzicht van de belangrijkste implicaties die zijn verbonden aan het optimaliseren van treasury activiteiten. Het rapport vormt een aanvulling op de vergelijkende overzichten die de deelnemende organisaties hebben ontvangen.

Bij het onderzoek van 2009 ligt de nadruk op de verzorging van treasury services en de evaluatie van de impact van de beslissing om treasury activiteiten te centraliseren, decentraliseren of uit te besteden wat betreft kosten, personeelsbehoefte en prestatie. Het onderzoek gaat ook in op de effecten van het automatiseren van belangrijke treasury processen, met als conclusie dat automatisering van treasury processen dikwijls leidt tot een meetbare verbetering op het gebied van de personeelsbezetting en cyclustijden, met name op gebieden die verband houden met cash management.

Overige belangrijke bevindingen:

Treasury kosten - Hoe kleiner de organisatie, des te hoger is de investering in treasury activiteiten in verhouding tot de opbrengsten. Daarnaast heeft de financiële dienstensector in het algemeen te maken met het hoogste FTE- en kostenniveau. Dit is waarschijnlijk het gevolg van regulatieve vereisten en de strategische nadruk op cash management. Met andere woorden, organisaties in de financiële dienstensector zien treasury als een competitieve differentiator.

Full-Time Treasury Equivalents - Hoe kleiner de organisatie, des te meer FTE's zijn vereist voor het uitvoeren van treasury activiteiten in verhouding tot de opbrengst. De financiële dienstensector heeft in het algemeen te maken met hogere FTE-niveaus.

Treasury Cycle Times - Afgezien van enkele uitzonderingsgevallen blijkt omvang niet in significante mate bepalend te zijn voor de cyclustijd. Hieruit blijkt dat kennelijk geen verband bestaat tussen omvang en totale complexiteit in omstandigheden waar de andere factoren constant zijn. In de financiële dienstensector is meestal sprake van lagere gemiddelde en benchmark cyclustijden dan in andere bedrijfstakken.

De volledige resultaten van het onderzoek worden bekendgemaakt via www.afponline.org/benchmark

Over AFP(R)

De Association for Financial Professionals (AFP) dient een netwerk van meer dan 16.000 treasury en finance professionals. De AFP heeft haar hoofdkantoor in Bethesda, Maryland, en verzorgt nieuws, economisch onderzoek en gegevens met betrekking tot de dynamische wereld van treasury en finance, naast topklasse treasury certificeringsprogramma's, evenementen voor networking, hulpmiddelen voor financiële analyse, training, en presentatie van openbaar beleid ten overstaan van wetgevende en regulatieve instellingen. AFP is de dagelijkse resource voor treasury en finance professionals.

Het wereldomvattende netwerk van AFP heeft een bereik van meer dan 150.000 treasury en finance professionals wereldwijd, en omvat onder andere AFP of Canada, gtnews, een online informatiebron voor de treasury en finance community, en het in Londen gevestigde bobsguide, een netwerk voor financiële IT-oplossingen.

www.afponline.org

Over Deutsche Bank

Deutsche Bank is een vooraanstaande internationale investeringsbank met een sterke en winstgevende franchise voor particuliere cliënten. De bank bezet al een vooraanstaande positie in Duitsland en Europa en groeit nog altijd voortdurend in Noord-Amerika, Azië en belangrijke markten in opkomst. Met 78.896 werknemers in 72 landen biedt Deutsche Bank onovertroffen financiële diensten over de hele wereld. De bank spant zich ervoor in de toonaangevende internationale leverancier van financiële oplossingen voor veeleisende cliënten te zijn, en haar aandeelhouders en cliënten uitzonderlijke waar voor hun geld te bieden.

www.db.com

Over IBM(R)

Zie www.ibm.com voor meer informatie over IBM.

BRON Association for Financial Professionals