Samenwerking Grolsch en bierbrouwer EFES in Kazachstan

05 Sep, 2007, 18:00 BST Van Koninklijke Grolsch N.V.

ENSCHEDE, Nederland, September 5 /PRNewswire/ -- Koninklijke Grolsch N.V.(AEX: GROL) en de Efes Karaganda Brouwerij hebben eind augustus 2007 een meerjaren licentie-akkoord ondertekend over vertegenwoordiging van het Amsterdam Navigator merk in Kazachstan. Amsterdam Navigator zal in licentie worden gebrouwen door EFES in Kazachstan. Verder vindt marketing, verkoop en distributie vanuit Kazachstan zelf plaats. Het Amsterdam-merk heeft in Kazachstan het afgelopen jaar een belangrijke groei laten zien. Voorheen importeerde Efes Amsterdam Navigator rechtstreeks uit Rusland.

Rob Snel, lid Raad van Bestuur en verantwoordelijk voor de internationale activiteiten van Grolsch is erg verheugd over de verdere uitbouw van de samenwerking met EFES: "Kazachstan is voor het Amsterdam-merk een groeimarkt van betekenis en gezamenlijk leggen we hiermee een prima basis voor verdere groei. Het levert ook veel logistieke voordelen op, omdat alle activiteiten rechtstreeks vanuit Kazachstan plaats vinden. We verwachten dat eind september het eerste Amsterdam-bier in Kazachstan is gebrouwen."

"De biermarkt in Kazachstan heeft de afgelopen vijf jaar een snelle groei doorgemaakt," zegt Osman Çaglayan, algemeen directeur van de Efes Karaganda Brouwerij. "We zijn verheugd dat wij de opmars van Amsterdam Navigator in Kazachstan kunnen begeleiden. Afgaand op het afgelopen jaar zal Amsterdam Navigator in de komende jaren erg in trek zijn bij de bierconsumenten in Kazachstan."

Het Amsterdam-merk laat wereldwijd solide groei zien. Het Amsterdam-merk wordt zowel in de eigen brouwerij in Enschede geproduceerd als in licentie bij Efes in Ufa en Rostov on Don in Rusland.

Over Grolsch

Koninklijke Grolsch N.V. is een beursgenoteerde onderneming met een historie die teruggaat tot het jaar 1615. Grolsch behoort daarmee tot één van de oudste en meest succesvolle brouwerijen van Nederland. Grolsch is actief op zowel de Nederlandse- als een groot aantal internationale drankenmarkten. Grolsch kent wereldwijd een premium positionering, waarbij de unieke Grolsch waarden als onderscheidende smaak, topkwaliteit, traditie, aspiratie, authenticiteit en samen genieten centraal staan

Over EFES

De Efes Karaganda Brouwerij (EFES) is een onderdeel van de bierdivisie van de multinational Anadolu Efes. Anadolu Efes heeft 34 productiefaciliteiten in de regio's Zuidoost-Europa, het Midden-Oosten, de Gemenebest van Onafhankelijke Staten, en landen als Turkije en Rusland. Anadolu Efes produceert bier, mout- en frisdranken. EFES was een van de eerste bedrijven die in Kazachstan investeerde. In 1997 kocht EFES een gedenationaliseerde brouwerij in Karaganda en investeerde in de reorganisatie van de brouwerij. In 2003 opende EFES een geheel nieuwe brouwerij in Almaty. Het bedrijf heeft twee brouwerijen met een totale productiecapaciteit van 210 miljoen liter per jaar. EFES voert 9 biermerken, elk op een verschillend marktsegment gericht.

PRN NLD

BRON Koninklijke Grolsch N.V.