Scarlet kiest Emailvision om lolzijn BtoC e-mailmarketingstrategie te versnellen

24 Jun, 2009, 13:44 BST Van Emailvision

BRUSSEL, June 24 /PRNewswire/ --

- Een visionaire aanpak

Scarlet werd in 1992 opgericht in Nederland en is vooral aanwezig op de Belgische markt. Scarlet is een internetprovider met services als ADSL, telefonie en digitale televisie (vanaf deze zomer).

Sinds zijn oprichting gebruikt Scarlet e-mailmarketing in zijn commerciële strategie van "upselling" (de klant stimuleren hoger in het gamma te kiezen) aan particulieren, die de meerderheid van zijn klanten vormen. Resultaat: Scarlet beschikt momenteel over een bestand van 250.000 opt-in e-mails en slaagt er dankzij e-mailmarketing in om zijn verkoopcijfers te doen stijgen, ondanks de huidige economische situatie.

Scarlet kiest Emailvision

Om de ontwikkeling van zijn strategie te versnellen, heeft Scarlet net gekozen voor Emailvision en zijn "SaaS"-oplossing, Campaign Commander(TM). Hoofddoel: een alsmaar persoonlijkere relatie opbouwen om de conversieratio's van zijn e-mailmarketingcampagnes te optimaliseren.

De performance meten: een noodzaak

Scarlet wilde ook de prestaties van zijn e-mailmarketingcampagnes preciezer kunnen meten. "Voor ons is het dubbel interessant om de deliverability van onze e-mailmarketingcampagnes te controleren. Want zo kunnen we meer online sales genereren en het verlies beperken door onze prospects terug te winnen via andere verkoopkanalen zoals de telemarketing. Bij Scarlet wordt tot 70% van de verkoop gegenereerd door het online kanaal", vertelt Joz Wölbling, Online Marketeer bij Scarlet.

Dankzij de tools voor optimalisatie en deliverability van Campaign Commander(TM) kan Scarlet de nodige tests uitvoeren voor het bedrijf zijn campagne verstuurt. Zo wordt nagegaan of de berichten visueel juist worden weergegeven door de meeste e-mailprogramma's. En er wordt gecontroleerd of de berichten goed worden afgeleverd in de inbox.

Online binnen een uitgekiende strategie over meerdere kanalen

"E-mailmarketing draagt niet alleen bij tot onze online sales, maar ook tot die van de andere verkoopkanalen zoals televerkoop en marktprospectie", zegt Joz Wölbling.

Eerst stelt Scarlet zijn klanten een persoonlijk en gericht aanbod voor via zijn nieuwsbrieven. De klantenbindingscampagnes worden verstuurd in de vorm van twee types nieuwsbrieven: informatieve nieuwsbrieven met redactionele informatie en nieuwsbrieven onder de naam Newsflash met upsell- en cross-sell-aanbiedingen in functie van het profiel van de klant. "De eerste stap in de levenscyclus van de klant bestaat uit het eventueel aanpassen van de taalkeuze, indien de klant de nieuwsbrief in de verkeerde taal heeft ontvangen", legt Joz Wölbling uit.

Conversiepercentages hoger dan 30%

Pas later en op basis van de resultaten van de campagne, treedt de telemarketingcel selectief in actie. "Als de klant niet reageert op een upsell-aanbod dat past bij zijn affiniteiten, dan stellen wij hem automatisch, via de reflexmodule, een nieuw aanbod voor. Als er ook op deze tweede verzending geen reactie komt, dan belt onze telemarketingcel de klant op om te kijken of hij over alle nodige informatie beschikt. Dankzij dit systeem scoren wij conversieratio's van 30%", besluit Joz Wölbling.

Emailvision is genoteerd aan Alternext - ISIN-code: FR0004168045 / MNEMO: ALEMV

Over Emailvision

Emailvision is de eerste internationale "SaaS" uitgever van software voor het management en het optimaliseren van e-mailmarketingcampagnes. Campaign Commander(TM) van Emailvision is dé referentie op het gebied van het automatiseren van e-mailmarketingcampagnes voor e-commerce en publishing. Emailvision telt meer dan 170 medewerkers en is aanwezig in de belangrijkste markten, zoals Frankrijk, Duitsland (Hamburg en München), het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland (Genève en Zürich), de Benelux, Spanje en de Verenigde Staten. Emailvision past een offensieve commerciële strategie toe om marktaandeel te verwerven in een sterk groeiende markt.

Emailvision
    Bertrand Van Overschelde