Schefenacker neemt auto-onderdelenfabrikant Engelmann over en plant zijn integratie in de Schefenacker Group

11 Mei, 2006, 21:28 BST Van Schefenacker AG

SCHWAIKHEIM en HANOVER en WEDEMARK, Duitsland, May 11 /PRNewswire/ --

- Het plan is om de productie voort te zetten op de Engelmann- vestigingen van Hattorf en Wedemark - De meerderheid van de huidige banen blijft behouden

- Seagon, de curator van Engelmann, ziet grote opportuniteiten voor de stabilisatie van de bedrijfsactiviteiten op lange termijn

- Plan houdt een geleidelijke integratie in van de afdelingen van Engelmann in relevante afdelingen van de activiteiten van Schefenacker

Er is een beslissing genomen over de aankoop van de failliete Engelmann Group: Schefenacker-Erwerbergesellschaft heeft de groep overgenomen, en zal in de toekomst verder zaken doen onder de naam Schefenacker-Engelmann Spiegel GmbH. De doorslaggevende factoren in de beslissing waren de uitgebreide ervaring en de marktkennis van Schefenacker, en het feit dat het een ervaren leverancier van de automobielindustrie is die een uitstekende reputatie heeft en goed gekend is bij de Engelmann-klanten. "Schefenacker is een investeerder waarmee we een ononderbroken productie kunnen garanderen in Duitsland, Spanje en Mexico en die een langetermijnoplossing kan bieden voor de Engelmann Group," verduidelijkte curator Christopher Seagon.

"Met de Engelmann-overname verstevigen we onze globale positie in onze kernactiviteit, nl. spiegels," aldus Hans-Joachim Lange, Schefenacker CEO. Met deze overname garandeert Schefenacker niet alleen een ononderbroken productie voor de klanten, dit zal zijn internationale concurrentievermogen ook verhogen. Schefenackers wereldmarktaandeel voor zijn spiegelactiviteiten zal met twee procent toenemen.

De overeenkomst stipuleert dat Engelmann Automotive GmbH zal overgenomen worden, inclusief alle productievestigingen en de activa die nodig zijn voor de voortzetting van het bedrijf. Dit omvat ook aandelen in de dochtermaatschappijen: Alfred Engelmann S.A.U in Epila, Spanje; Alfred Engelmann de Mexico S.A.U de C.V. in San Louis Potosi; EM Kunststofftechnik GmbH Neustadt/Orla en zijn Tsjechische dochtermaatschappij ELEKTROSPOJ Kabelowa Konfekce S.R.O. De voltooiing van de overeenkomst is afhankelijk van de goedkeuring van de respectieve autoriteiten.

De twee partijen wensten geen commentaar te geven over de aankoopprijs. "We hebben alle mogelijke financiële implicaties bekeken die de overname van Engelmann met zich zou kunnen brengen. Dit is niet alleen een strategisch slimme zet voor het verhogen van de productiecapaciteit, de efficiëntie en de globale klantenrelaties, het is ook een verstandige zet op zakelijk gebied," aldus Hans- Joachim Lange. Schefenacker heeft bevestigd dat de EBITDA- verwachtingen van het huidige fiscale jaar niet negatief beïnvloed zullen worden door de overname.

Engelmann heeft meer dan 1.000 werknemers in de groep. Met de overname zullen de meeste banen behouden blijven. Als onderdeel van het plan zullen de ongeveer 440 binnenlands personeelsleden officiële werknemers worden van mypegasus GmbH, een bekend "Beschäftigungs- und Qualifizierungs-gesellschaft". Als volgende stap zal Schefenacker-Engelmann Spiegel GmbH 300 werknemers een contract aanbieden; 150 werknemers daarvan zullen eerst een tijdelijk contract krijgen voor negen maanden. De werknemers met een contract voor onbepaalde duur kunnen niet ontslagen worden binnen de komende 12 maanden.

Volgens Seagon "zijn de personeelsaanpassingen nodig omdat de herstructureringen niet voldoende waren om de verliezen te beperken." Er waren discussies en onderhandelingen met 15 verschillende investeerders die geïnteresseerd waren in de mogelijke overname. Iedere geïnteresseerde investeerder stelde vast dat er nood was om personeelsaanpassingen te maken. De zaken gingen heel slecht toen Seagon het bedrijf als curator overnam. Met de steun van de klanten, die hun productbestellingen wilden veilig stellen, en met de toewijding van de Engelmann-werknemers en de ondernemingsraad kon Seagon de bedrijfsactiviteiten stabiliseren tijdens het jaar dat hij verantwoordelijkheid was. Het was enkel door deze verbeteringen dat er naar mogelijke investeerders kon worden gezocht.

Manfred Heine, voorzitter van de ondernemingsraad, juicht de oplossing toe: "De overname door een concurrent geeft ons de mogelijkheid om onze eigen markt- en onze concurrentiepositie te verstevigen. Namens de ondernemingsraad wil ik alle partijen bedanken voor de constructieve samenwerking tijdens deze moeilijke periode voor het bedrijf."

De federale regering steunt de overeenkomst. Seagon en Dr. Reiner Beutel, Schefenacker CFO, apprecieerden de constructieve steun van de Hanover regering tijdens het onderhandelingsproces. Seagon vatte de resultaten als volgt samen: "Een gerechtelijke herstructurering kan alleen lukken als alle betrokken partijen samenwerken."

Er werd onderling overeengekomen om de geplande integratie van Engelmann in de respectieve business units van Schefenacker Group stap voor stap uit te voeren. Er zal gebruik gemaakt worden van de synergieën binnen de bestaande Schefenacker-vestigingen. "Onze belangrijkste doelstelling op korte termijn is om de kwaliteit en de betrouwbaarheid van de leveringen te blijven stabiliseren, en om de verliezen te beperken door de vestigingen zo optimaal mogelijk te gebruiken en door de aankoopstrategieën te consolideren," zegt Hans-Joachim Lange.

Achtergrond Schefenacker

Schefenacker AG werd in 1935 opgericht in Esslingen. Dit familiebedrijf is een wereldwijde leider in de productie van achteruitkijksystemen voor voertuigen en is marktleider in achterlichten, binnenverlichting en geluidssystemen. In 2005 bedroegen de inkomsten van de groep EUR 930 miljoen. Schefenacker AG telt wereldwijd meer dan 7.000 werknemers in 23 productievestigingen en zes onderzoekscentra.

Achtergrond Alfred Engelmann Group

De Alfred Engelmann Group, Wedemark, is een gewaardeerde systeemleverancier voor de automobielindustrie. De belangrijkste producten van het bedrijf zijn spiegelsystemen voor de binnen- en de buitenkant, benzinedoppen, deurkruksystemen voor de binnen- en de buitenkant, en ook onderdelen in kunststof. Zijn klanten zijn toonaangevende autofabrikanten zoals Volkswagen en General Motors (Opel). Het bedrijf heeft productievestigingen in Wolfsburg en Wedemark bij Hanover, Duitsland, en filialen en dochtermaatschappijen in Spanje, de Tsjechische Republiek en Mexico. In 2004 nam Engelmann Automotive GmbH de leiding in handen van het insolvente bedrijf en vroeg in september 2005 het faillissement aan. Sindsdien wordt de productie geleid door de curator, advocaat Christopher Seagon, partner bij Wellensiek Solicitors, Hildesheim, Duitsland.

Mediacontact:
    Voor Schefenacker AG:           Voor Wellensiek Rechtsanwälte:
    Max Hohenberg                   Dirk von Manikowsky
    CNC Communications & Network    rw konzept - Agentur für