Schwarzmüller: Nieuwe CEO zet groeikoers uit

24 Jun, 2013, 10:00 BST Van Wilhelm Schwarzmueller GmbH

FREINBERG, Oostenrijk, June 24, 2013 /PRNewswire/ --

• Nederlander Jan Willem Jongert is nieuwe CEO
  • Internationaal ervaren manager in intralogistiek
  • Groep richt zich op groei

- Verwijzing: Foto is beschikbaar via epa european pressphoto agency -

Vanaf juli zal Jan Willem Jongert als nieuwe CEO toetreden tot de Oostenrijkse fabrikant van bedrijfsvoertuigen Schwarzmüller. Dit werd vandaag, maandag 24 juni, bekendgemaakt door de voorzitter van de Raad van Commissarissen, Dr. Johannes Hochleitner, op het hoofdkantoor van het bedrijf in Freinberg. Met deze uitbreiding telt het operationele management van de Schwarzmüller Groep vier personen. Volgens Hochleitner onderstreept de benoeming van Jongert de in 2012 uiteengezette expansiestrategie van het bedrijf: "Schwarzmüller streeft actief groei na en is van plan meer mondiaal te opereren. Dat is waar onze nieuwe CEO zich vooral op zal richten ".

Jongert zal het management bij alle werkmaatschappijen voorzitten. Hij rapporteert rechtstreeks aan de vorig jaar opgerichte Schwarzmüller Holding, van waaruit eigenaren Beate Paletar en Manuela Hasenberger-Schwarzmüller de business group aansturen. Naast Jongert bestaat het operationele management uit Thomas Lindinger (Financiën), Thomas Schmalzer (Productie) en Ernst Baumberger (Sales).

Internationale ervaring

De 49-jarige Nederlander stapt vanuit de mondiale Duitse heftruckfabrikant Jungheinrich over naar Schwarzmüller. De laatste tijd werkte hij in China, waar hij leiding gaf aan de salesdivisie voor de regio's Azië en Stille Oceaan. Hij is een manager met internationale ervaring, die zich richt op verkoop en algemeen management. Naast zijn aanstelling in China werkte hij voor Jungheinrich ook in Oost-Europa en Rusland. De nieuwe CEO ziet Schwarzmüller als een "verborgen kampioen" die kan profiteren van bewezen performance om belangrijke kansen op de internationale markten te grijpen. Het bedrijf weet zijn positie te handhaven in een zwaar bevochten, voortdurend veranderende markt door de klant uitstekende kwaliteit en hoge waarde te bieden, zegt Jongert. Jongert benadrukt zijn overtuiging dat de belangrijkste taak van de nieuwe CEO zal zijn om nieuwe groeihubs voor deze kerncompetenties te ontwikkelen.

Jongert werd geboren in 1964 in Rotterdam, waar hij werktuigbouwkunde studeerde en zijn carrière in de intralogistiek begon. In 2000 brachten zijn professionele omzwervingen hem naar Duitsland en Jungheinrich. Daar werkte hij in de verkoop, business development en algemeen management. Hij ziet zichzelf als een sociaal competente, sterke leider met een internationale focus.

Nieuwe afzetmogelijkheden creëren

De Schwarzmüller Group tekende in 2012 voor een ​​groeistrategie. Het bedrijf is van plan nieuwe producten te gebruiken om voldoende groei in de belangrijkste Europese en nieuwe markten te bereiken. De Schwarzmüller Groep heeft aangegeven dat ze de verkoop zal opvoeren van 229 miljoen euro tot ongeveer 240 miljoen euro in 2013, aldus Voorzitter van de Raad van Commissarissen Hochleitner.

Over Schwarzmüller

De Schwarzmüller Group is een van de grootste fabrikanten van bedrijfsvoertuigen in Europa. Met haar aanwezigheid in 20 Europese landen heeft de groep zich gevestigd als een van de toonaangevende leveranciers van getrokken bedrijfsvoertuigen in Centraal-, Zuidoost- en Oost-Europa. Het bedrijf produceert ongeveer 7.000 bedrijfswagens per jaar, telt meer dan 1.600 medewerkers en genereert ongeveer 229 miljoen euro aan geconsolideerde omzet in de Groep. Continue innovaties, tientallen jaren ervaring en de hoogste kwaliteitsnormen kenmerken het gevarieerde productaanbod in de marktsegmenten platforms, kipwagens, koelwagens, tanks, diepladers, containers en trailers voor houtvervoer. In aanvulling op de productielocaties in Oostenrijk (Hanzing), Tsjechië (Zebrak) en Hongarije (Budapest), is er ook een netwerk van servicepunten verspreid over heel Europa langs de belangrijkste verkeers- en doorvoerroutes voor snelle reparaties en reserveonderdelen. We hebben ook een uitzonderlijk goed uitgeruste vloot van huurvoertuigen om optimaal te voldoen aan de individuele transportbehoeften van onze klanten. Schwarzmüller kan dus met recht de toonaangevende full-service leverancier in de trailerindustrie worden genoemd.

Voor meer informatie

Dr. Thomas Lindinger, Wilhelm Schwarzmüller GmbH, Hanzing 11, A-4785 Freinberg. Tel. +43-7713-800-8122. Fax +43-7713-800-991-8122. E-mail: thomas.lindinger@schwarzmueller.com

Dr. Johannes Hochleitner, Kirchenplatz 8, A-4070 Eferding. Tel. +43-7272-2255, Fax +43-7272-3783, E-mail: office@iura.at

BRON Wilhelm Schwarzmueller GmbH