SHV en Entrepreneurs Fund strategische investeerders in Econcern

04 Apr, 2006, 12:09 BST Van Econcern

UTRECHT, Nederland, April 4 /PRNewswire/ -- De duurzame energiemarkt vertegenwoordigt wereldwijd al een waarde van EUR 100 miljard en groeit sterk. In 2005 groeiden de windenergie- en zonne-energiemarkt met respectievelijk 43% en 44%. Econcern is één van de leidende en innovatieve bedrijven in de duurzame energiesector met kantoren in tien landen en een goede positie om verder te groeien. Met SHV en het Entrepreneurs Fund als strategische investeerders heeft Econcern een stabiele basis gecreëerd om haar aanzienlijke groeiambities voor 2010 te realiseren.

Econcern heeft een goede positie op de snelgroeiende duurzame energiemarkt

De duurzame energiemarkt groeit fors met gemiddeld 30% per jaar wereldwijd. Econcern, opgericht in 1984, heeft de missie 'een duurzame energievoorziening voor iedereen' en levert unieke projecten en innovatieve producten en diensten voor een duurzame energievoorziening wereldwijd. Zo verkoopt Econcern zonne-energiesystemen en ontwikkelt ze onshore en offshore windparken, biomassacentrales en 'SeaWater AirConditioning' systemen. Econcern ontwikkelt voortdurend nieuwe efficiënte, duurzame en meer geïntegreerde energiesystemen en concepten voor een transitie naar een duurzame energievoorziening. Econcern's snelle groei is gebaseerd op innovatie en marktgerichtheid. Afgelopen jaar behoorde Econcern tot de Europese Top 500 van de snelst groeiende bedrijven.

SHV en het Entrepreneurs Fund investeren 80 miljoen euro in Econcern

SHV, één van de grootste bedrijven in privé-bezit in Nederland, is wereldwijd actief in onder andere de handel en distributie van LPG. Gezien de aanzienlijke groei van de duurzame energiemarkt besloot SHV een strategische samenwerking met Econcern aan te gaan. SHV zal een aandeel van 23,3% in Econcern nemen met een optie om nog eens 16,7% te verwerven. Naast de investering zullen SHV en Econcern samenwerken om de activiteiten van Econcern uit te breiden.

Het Entrepreneurs Fund, een participatiemaatschappij in eigendom van en beheerd door COFRA Holding AG in Zwitserland, heeft door haar investeringen in vooraanstaande zonnestroombedrijven al een sterke positie in de zonne-energiesector. Het Entrepreneurs Fund investeert in Ecostream International BV, het dochterbedrijf van Econcern dat zonne-energiesystemen verkoopt, door een aandeel van 22,8% te nemen, naast SHV dat een aandeel van 5% zal nemen. Dankzij de strategische posities van SHV en het Entrepreneurs Fonds in deze markt heeft Ecostream een sterke basis verworven om haar snelle groei te vervolgen.

Econcern groeit tot meer dan een miljard euro omzet in 2010

Ad van Wijk, CEO van Econcern is verheugd met de twee nieuwe strategische investeerders: "Door het ontwikkelen van duurzame energieproducten, systemen en projecten in de afgelopen twee decennia hebben we een goede positie opgebouwd in de snelgroeiende duurzame energiemarkt. Samen met SHV en het Entrepreneurs Fund als strategische partners hebben we een nog betere uitgangspositie om een van de vooraanstaande duurzame energiebedrijven in de komende decennia te worden. Daarom hebben we ook het vertrouwen dat ons bedrijf op een winstgevende manier van een omzet van ongeveer 200 miljoen dit jaar naar een omzet van een miljard euro in 2010 zal groeien."

Noot voor de redactie:

ECONCERN (www.econcern.com)

Econcern (www.econcern.com) is de holding waartoe Ecofys, Ecostream, Evelop en Ecoventures behoren. De missie van deze Europese bedrijven is 'een duurzame energievoorziening voor iedereen'. Econcern levert unieke projecten en innovatieve diensten en producten voor een duurzame energievoorziening. De holding is met zo'n 400 werknemers actief in tien landen. Econcern is één van Europa's 500 snelst groeiende bedrijven.

- Ecofys: levert duurzame energie diensten en innovaties

- Ecostream: de duurzame energie systeemleverancier

- Evelop: de duurzame energie projectontwikkelaar

- Ecoventures: de duurzame energie innovatieve ondernemer