Solarhybrid bouwt de grootste zonne-energiecentrale in Europa

01 Sep, 2011, 12:51 BST Van solarhybrid

BRILON, Duitsland, September 1, 2011 /PRNewswire/ --

Uitbreiding van de vrijstaande fotovoltaïsche centrale, FinowTower, in Finowfurt/Brandenburg- totaalcapaciteit 84,5 MW

Solarhybrid AG is, als de algemene aannemer, van start gegaan met de uitbreiding van de zonne-energiecentrale, FinowTower, op het voormalige militaire vliegveld Eberswalde/Finowfurt in het district Schorfheide, ten noordoosten van Berlijn. Door de uitbreiding wordt de capaciteit van de centrale met 60,2 MW verhoogd tot een totaal van 84,5 MW. Hierdoor wordt het de grootste zonne-energiecentrale van Europa, die een gebied beslaat dat gelijkstaat aan 260 voetbalvelden.

Het aan Solarhybrid gegunde contract voor de uitbreiding heeft een waarde van ongeveer €111,5 miljoen. Deutscher Solarfonds Stabilität 2010 GmbH & Co. KG, opgezet door Altira Renewables Management GmbH, is zowel klant, investeerder als beheerder. Commerzbank AG zorgt voor de externe financiering.

Solarhybrid heeft het grootschalige project zelf ontwikkeld, vanaf het oorspronkelijke concept tot de bouw en de bouwvergunning, waaronder de financiering en structurering. De uitbreiding is het resultaat van de succesvolle realisatie van de eerste bouwfase, FinowTower I.

In de tweede fase van de bouw, FinowTower II, zijn betrouwbare partners uit voormalige grootschalige projecten betrokken: Suntech voor fotovoltaïsche modules, SMA voor inverters, Mounting Systems voor de opbouwtechnologie, Enerparc voor de planning en Conecon voor de installatie.

De zonne-energiecentrale, FinowTower II, moet eind december in werking worden gesteld. Naar verwachting zal hij 82 miljoen kilowatturen (kWh) per jaar genereren, wat voldoende zal zijn voor de behoeften van ongeveer 23.500 huishoudens. Met een afname van de schadelijke koolstofdioxide-uitstoot van 1.550.000 ton over een periode van 20 jaar, levert FinowTower een belangrijke bijdrage aan de vermindering van de uitstoot van broeikasgassen en aan de uitbreiding van duurzame energie.

De algehele bouw zal worden vastgelegd met behulp van vier time-lapsecamera's. De beelden kunnen live worden bekeken via de link http://www.solarhybrid.ag, zodra de bouw begint.

Een gedetailleerd persbericht en beelden kunnen worden gedownload via http://www.solarhybrid.ag/pm.html

Over Solarhybrid - http://www.solarhybrid.ag

Solarhybrid AG ontwikkelt, plant en bouwt wereldwijd grootschalige, innovatieve zonne-energiecentrales met vermogens van meer dan 100 megawatt. Het bedrijf levert uitgebreide technische en financiële oplossingen voor zulke centrales. Projectfinanciering, structurering en marketing liggen in handen van Solar Hybrid Capital Management GmbH, een volledige dochtermaatschappij. Het bedrijf wordt geleid vanuit de locaties in Hamburg, Frankfurt am Main en Brilon. De aandelen worden verhandeld op de open markt van de aandelenbeurs van Frankfurt.

Contactpersoon voor de pers:
Dr Ralf Koch
Hoofd Public Relations