Solland Solar winnaar Rising Star Award 2007

31 Aug, 2007, 14:30 BST Van Solland Solar

HEERLEN, Nederland, August 31 /PRNewswire/ -- Solland Solar is winnaar van de Rising Star Award 2007, de prijs voor 'meestbelovende technologische bedrijf van Nederland'. De Award wordt o.a. gesponsord door Deloitte, ABN Amro en FEM Business en is bedoeld voor jonge bedrijven niet ouder dan 5 jaar. De jury prijst de zonnecellenproducent om zijn realistische bedrijfsplan, zijn innovatiekracht en het vermogen het eigen personeel te motiveren.

Met de winst van de Rising Star Award geeft Solland Solar een goed vervolg aan zijn optreden van vorig jaar. Toen werd het al tweede in deze verkiezing.

In totaal 58 bedrijven streden dit jaar om de Rising Star Award. De kandidaten waren afkomstig uit onder meer de biotechnologie, high tech, farmacie, ICT en energiesector. Uiteindelijk tien bedrijven gingen door naar de eindronde. De kandidaten moesten in een 'drie minutenpitch' de jury overtuigen van de specifieke kwaliteiten van hun onderneming. Vervolgens was er voor de jury, bestaande uit Robert Schiering (TomTom), Wim Hulsink (RSM E-ship), Rhett Oudkerk Pool (Kahuna) en Coen van Duiven (Henq Invest), ruimte voor vragen.

Belangrijk criterium bij de Rising Star Award is de potentie om binnen enkele jaren uit te groeien tot een van de 50 snelstgroeiende bedrijven van Nederland. Volgens de jury maakt Solland Solar een grote kans om die sprong te maken, vooral ook omdat de groei over de komende jaren voor een groot deel al gerealiseerd is.Tevens beschikt Solland Solar over een realistisch en financierbaar plan, gekoppeld aan een kansrijk product in de grootste groeimarkt ter wereld, zonne-energie. Een innovatief bedrijf, waarvan het management tijdig inziet welke stappen het moet nemen om verdere groei te realiseren. Tot slot prijst de jury Solland Solar om zijn vermogen het eigen personeel te motiveren. Die betrokkenheid van de medewerkers vertaalt zich in een uitzonderlijk laag ziekteverzuim.

Over Solland Solar

Solland Solar is een Nederlands-Duitse fabrikant van zonnecellen (fotovoltaÔsche cellen). Bij de start van de productie eind 2005 bedroeg de capaciteit van Solland Solar 20 MWp/j. Na een recente uitbreiding is de capaciteit opgevoerd naar 60 MWp/j, om vanaf medio 2008 het niveau van 170 MWp/j te bereiken.

Solland Solar zet in op aanhoudende groei. De onderneming streeft naar een productiecapaciteit van 500 MWp/j in 2010 (2007: 60 MWp/j), met een bijbehorende omzet van 1 miljard euro (2006: 40 miljoen euro). Het aantal werknemers zal zijn opgelopen van 200 (2007) tot 400 in in 2008 en 1.000 in 2010.

Sinds februari 2007 is Delta NV te Middelburg meerderheidsaandeelhouder van Solland Solar.

BRON Solland Solar