Sony Computer Entertainment verwerft rechten Guerrilla Games - de vooraanstaande ontwikkelaar van Killzone

07 Dec, 2005, 23:36 GMT Van Sony Computer Entertainment Europe Ltd

LONDEN, December 7 /PRNewswire/ --

- Guerrilla gaat verder als onderdeel van netwerk SCE World Wide Studios

Sony Computer Entertainment heeft vandaag de overname van de vooraanstaande ontwikkelaar Guerrilla Games bekendgemaakt. Sony wil zo zijn ontwikkelingspotentie als onderdeel van World Wide Studios (SCE WWS) verder uitbreiden.

Als strategische zet om op lange termijn uit te blinken in de ontwikkeling van spelletjes voor de Playstation(R)-programma's -zowel de huidige als de toekomstige- is door de verwerving van Guerrilla de reeds hechte zakelijke verhouding tussen Sony Computer Entertainment en de studio geformaliseerd.

Guerrilla B.V. (http://www.guerrilla-games.com), dat in Amsterdam is gevestigd, is de bekroonde ontwikkelaar van het spel Killzone voor PlayStation 2, waarvan wereldwijd bijna twee miljoen exemplaren zijn verkocht. De studio werkt op het ogenblik aan een nieuwe Killzone-titel voor PlayStation 3, waarvan de eerste scenes bij de introductie eerder dit jaar met gejuich werden begroet. De studio is ook bezig met het ontwikkelen van een ander spel binnen de Killzone-verzameling voor PlayStation Portable (PSP). Guerrilla heeft in maart 2004 een exclusieve ontwikkelings-overeenkomst met Sony Computer Entertainment Europa ondertekend. De overname draagt eraan bij dat het team het voornaamste creatieve element van het netwerk van SCE World Wide Studios wordt.

In een commentaar op de overname zegt Phil Harrison, de directeur van SCE WWS: "Guerrilla heeft een prachtige combinatie van creatief, technisch en productietalent in zijn team en we kunnen ons al een aantal jaren verheugen in een hechte samenwerking met de directie en het personeel. Ik ben heel blij dat deze mensen nu een deel van het ontwikkelaarsnetwerk van SCE World Wide Studios worden. Omdat we ons opmaken voor de lancering van PlayStation 3 volgend jaar, versterkt deze overname ons ontwikkelings-portfolio, zodat we ten volle kunnen profiteren van de boeiende entertainmentkansen die PSP, PlayStation en wat daar nog bij komt, ons bieden."

Hermen Hulst, de directeur van Guerrilla, zei: "Sony Computer Entertainment is - met zijn waarlijk wereldwijde aanwezigheid, belangrijke programma's en zijn betrokkenheid bij innovatie- een ideale partner voor Guerrilla en we zijn heel blij dat we onze huidige betrekking naar een volgend niveau kunnen tillen."

Over SCE World Wide Studios (SCE WWS)

SCE World Wide Studios is op 1 september 2005 opgericht om de ontwerpen en de publiciteitsactiviteiten van de PlayStation spel- en entertainmentconsoles te bevorderen, versterken en verder te ontwikkelen. SCE WWS wordt verantwoordelijk voor de wereldwijde creatieve, technische en strategische toonzetting van de ontwikkeling en productie van computer entertainmentsoftware voor de PlayStationfamilie.

Guerrilla B.V. is overgenomen door SCE Benelux.

Meer informatie over de PlayStation-produkten kunt u vinden op www.playstation.com of www.scee.presscentre.com.

PlayStation en het PlayStation logo zijn een geregistreerd handelsmerk van Sony Computer Entertainment Inc. Alle andere handelsmerken zijn het eigendom van de respectievelijke eigenaren.

BRON Sony Computer Entertainment Europe Ltd