Spam percentage in Maart 2009 in Nederland op recordhoogte van 96,2 %

02 Apr, 2009, 15:47 BST Van CleanPort

DOETICHEM, Nederland, April 2 /PRNewswire/ -- Absolute records voor spampercentage in maart 2009

Het percentage spam in e-mail in Nederland is in maart 2009 uitgekomen op een recordpercentage van 96,2 %. Hiermee zijn de records van de zomermaanden in 2008 ruimschoots verbroken.

Ook de weekenden in Maart leverden absolute records op. Op zondag 15 en zondag 22 maart werden er voor het eerst sinds 2001 spam percentages gemeten van boven de 99 %.

Botnetwerk is business

De nieuwe records geven aan dat het McColo effect duidelijk over is. In november 2008 werd de web hosting service provider McColo afgesneden van het internet. Bij McColo draaiden de zogenaamde Command en Control servers van veel botnetwerken zoals Mega-D, Srizbi en Rustock. Na een aanvankelijke daling van 56 % van het aantal spamberichten in Nederland gedurende de eerste dag na sluiting liep het spampercentage weer snel op. Botnetwerken worden verhuurd aan spammers of kwaadwillenden die op vertrouwelijke gegevens uit zijn. Daarom worden botnetwerken snel herbouwd waardoor het effect van het opsporen en stilleggen van een botnetwerk slechts een zeer tijdelijk effect heeft.

Stijging gebruik Google groups

In maand maart was er tevens een stijging te zien van spamberichten die e-mailgebruikers met een korte tekst en een link probeert te verleiden naar een pagina binnen Google groups. Op de betreffende pagina binnen Google volgt dan vervolgens de commerciële boodschap van de spammer. Door het vermijden van plaatjes en bepaalde woorden in de spam e-mail wordt geprobeerd om anti- spam oplossingen te omzeilen.

Virussen in e-mail

Het aantal virussen in e-mails blijft in maart met minder dan 0,1 % van de totale e-mailstroom onverminderd laag.

(Niet voor publicatie)

CleanPort is een internationaal opererend bedrijf dat via haar Managed E-mail Security bescherming biedt tegen SPAM en virussen. De gepatenteerde ProTAG-technologie detecteert ook nieuwe virussen en vormen van SPAM en phishing. Tot de meer dan 11.000 internationale klanten van CleanPort BV behoren Internet Service Providers (ISP's), multinationals en het MKB. Het hoofdkantoor van CleanPort is gevestigd in Nederland, daarnaast is CleanPort actief in de rest van Europa, Rusland, Israël en India.

BRON CleanPort