Spanje lanceert Spaans Biotech Platform

11 Mei, 2011, 20:28 BST Van ASEBIO

MADRID, May 11, 2011 /PRNewswire/ -- Madrid, de hoofdstad van Spanje, is gekozen als locatie voor de presentatie van het Spaanse Biotech Platform, een initiatief van de Spaanse Associatie voor de Bio-industrie (ASEBIO) in samenwerking met de Spaanse vereniging voor biotechnologie (SEBIOT) en de Fundacion Genoma Espana (Spaanse genoomstichting), dat financiering heeft ontvangen van het Ministerie van Wetenschappen en het Nationale Plan voor R+D+I 2008-2011 (de I staat voor innovatie). Het doel is om stabiele, efficiënte en multilaterale communicatiekanalen te ontwikkelen tussen de verschillende actoren op het gebied van wetenschap, technologie en ondernemerschap, om daarmee biotechnologische innovatie, technologieoverdracht en de toepassing ervan in de samenleving te stimuleren.

Jose Maria Fernandez Sousa-Faro, de voorzitter van ASEBIO en lid van het managementteam van het Spaanse Biotech Platform, uitte zijn hoop "dat dit initiatief zal helpen om deze sector in ons land te helpen groeien en dat de technologie in veel meer bedrijven zal worden toegepast dan momenteel het geval is."

Het initiatief is met de volgende doelstellingen gelanceerd: het creëren van een stabiele structuur met een representatieve raad van bestuur, het platform van de juiste technologische infrastructuur en menselijke middelen voorzien, bekendheid geven aan het bestaan van het project, een representatieve kritische massa creëren en het bevorderen van samenwerkingsprojecten. Betrokkenheid bij dit initiatief is gratis en staat open voor zowel maatschappelijke als privé-entiteiten en verder iedereen die op individuele basis betrokken is bij de biotech-markt. De werkterreinen van het platform worden gecoördineerd door het Technisch Secretariaat dat deel uitmaakt van ASEBIO en drie grote groepen dekt: rode ofwel medische biotechnologie, witte industriële biotechnologie en groene biotechnologie (agrarisch/voeding), die elk door werkgroepen zullen worden vertegenwoordigd.

Onder de uit te voeren implementaties zijn de volgende het vermelden waard: de lancering van een speciale website ( http://www.mercadosbiotecnologicos.com), de ontwikkeling en implementatie van een strategische agenda door de raad van bestuur, de oprichting van de drie werkgroepen (medisch, industrie en agri/voeding), de oprichting van een internet-tv-dienst, het vormen van de eerste maatschappelijk-private samenwerkingsprojecten, open blogs en forums op de nieuwe website en het ontwerp van een dagelijkse nieuwsbrief met nieuwskoppen uit de sector. Tot de aanstaande bijeenkomsten van het platform behoren een Biobrandstoffenconferentie op 19 mei, een seminardag voor onderzoeksgroepen van het Nationale Centrum voor Biotechnologie en biotechnologische bedrijven op 23 mei en samenwerking tijdens de APIB-2011 conferentie van 14 juni tot 17.

Lucia Cecilia
    Communicatiemanager