Station Bijlmer wint architectuurprijs

25 Apr, 2008, 15:52 BST Van ARCADIS NV

AMERSFOORT, Nederland, April 25 /PRNewswire/ --

- Met Foto

De architecten van ARCADIS en Grimshaw hebben donderdagavond met het station Amsterdam Bijlmer ArenA de BNA architectuurprijs 'Gebouw van het Jaar 2008' gewonnen. De prijs is een initiatief van de Bond Nederlandse Architecten. De jury was buitengewoon onder de indruk van dit station. ,,Dit superieure stationsgebouw met zijn weergaloze uitstraling en zijn vanzelfsprekende ligging is uniek in Nederland. Het heroïsche gebouw is een toonbeeld van vakmanschap. Het is bovendien een wonder van openbaarheid, dat ver uitstijgt boven zijn functie van knooppunt voor het openbaar vervoer." aldus de jury. Er waren 25 nominaties voor deze prestigieuze prijs.

Bij de prijsuitrijking werd de winnaar via een speciale videoboodschap door Minister Ronald Plasterk (Onderwijs, Cultuur & Wetenschappen) gefeliciteerd met de prijs. De Minister noemde Station Bijlmer ArenA ,,een moderne classic, waar we over honderd jaar nog steeds trots op zullen zijn." Over de opdrachtgevers de gemeente Amsterdam en Prorail: ,,Je hebt niet alleen bevlogen architecten nodig, maar ook opdrachtgevers die de lat zo hoog mogelijk leggen."

Het station Amsterdam Bijlmer ArenA is op 17 november 2007 geopend door prinses Maxima. De ontwerpwerkzaamheden begonnen al in september 1997. Nadat de opdrachtgevers goedkeuring verleenden aan het conceptontwerp, creëerden de architecten in gezamenlijkheid met de technische ingenieurs van ARCADIS dit bijzondere stationsgebouw. Jan van Belkum was de hoofdarchitect voor ARCADIS en Neven Sidor voor Grimshaw. Het station is samen met aannemer Besix Nederland en Buyck Steel Construction gebouwd.

Het station verwerkt tot 60.000 reizigers per dag, met pieken van 25.000 reizigers in anderhalf uur als AFC Ajax een wedstrijd speelt.

ARCADIS is een internationale onderneming die ontwerpen, projectmanagement, adviezen en ingenieursdiensten levert voor het verbeteren van bereikbaarheid, duurzaamheid en leefbaarheid. Het advies- en ingenieursbureau ontwikkelt, ontwerpt, implementeert, onderhoudt en exploiteert projecten op het gebied van infrastructuur, milieu en gebouwen. Dat doet ARCADIS voor bedrijven en overheden. Meer dan 13.000 mensen realiseren samen een concernomzet van EUR 1,5 miljard. Met een dicht netwerk van kantoren is ARCADIS multinationaal aanwezig. De internationale kennis en ervaring binnen de onderneming is gericht op meerwaarde voor de klanten.

Bezoek ons op het internet: http://www.arcadis.nl

Nota voor de redacteurs:

Een foto bij dit bericht is beschikbaar bij het European Pressphoto Agency (EPA) op http://www.epa-photos.com

BRON ARCADIS NV