Stemming over EU Arbeidsovereenkomst - Achtergrondinformatie in het Engels te vinden op swissinfo.ch

29 Jan, 2009, 08:00 GMT Van swissinfo

BERN, Zwitserland, January 29 /PRNewswire/ -- Kiezers kunnen op 8 Februari zeggenschap uitoefenen over een overeenkomst met de Europese Unie over wederzijdse toegang tot de arbeidsmarkt. Het internetplatform swissinfo.ch zal de stemming in het Engels documenteren.

Voortzetting van een bestaande arbeidsovereenkomst over het vrije verkeer van werknemers staat op het spel, evenals de vraag of de overeenkomst ook Bulgarije en Roemenië moet gaan omvatten.

Het wordt beschouwd als een van de belangrijkste stemmingen van de afgelopen jaren met betrekking tot de EU, Zwitserlands' belangrijkste handelspartner.

Een afwijzing van de arbeidsovereenkomst leidt hoogstwaarschijnlijk tot een ongeldigverklaring van zeven bilaterale overeenkomsten die sinds 2002 van kracht zijn.

De emoties over de stemming van Februari lopen hoog op. Rechtse partijen beweren dat een uitbreiding van de arbeidsovereenkomst naar Zuidwest Europa een golf van immigranten binnen zal halen, hetgeen zal leiden tot toenemende werkloosheid en het Zwitserse sociale zekerheidssysteem onder druk zal zetten.

Maar de overheid, het parlement, de belangrijkste partijen links en rechts van het midden en het bedrijfsleven zien de overeenkomst als cruciaal voor de Zwitserse economie, voor toegang tot nieuwe markten, en voor goede relaties met de EU.

Het dossier beschrijft nieuws, huidige kwesties, achtergrondinformatie, en geeft een analyse van de stemming over de EU arbeidsovereenkomst.

Swissinfo is een onderneming van SRG SSR idée suisse (The Swiss Broadcasting Corporation). Haar rol is om Zwitsers die elders in de wereld wonen van nieuws op het thuisfront te voorzien, en om bekendheid met Zwitserland in andere landen te bevorderen. Swissinfo doet dit door nieuws en informatie in negen verschillende talen via het internet te verschaffen op: http://www.swissinfo.ch/eng/index.html

Contact:
    Johanna Estermann, swissinfo Kommunikation