Stichting Safe4now wil werken in seksbranche veiliger en goedkoper maken

31 Okt, 2008, 08:15 GMT Van Safe4now

LEIDEN, Nederland, October 31 /PRNewswire/ --

- Goedkope condooms voor prostituee

Terwijl de condoomprijzen in de wereld drastisch dalen, betalen vrouwen in de prostitutiebranche absurde bedragen om veilig te kunnen werken. Terwijl besmetting met HIV en SOA juist in de seksindustrie een risico vormt, durft 1 op de 5 prostituees nog steeds zonder condoom te werken. De Stichting Safe4now lanceert daarom een campagne om met goedkope gecertificeerde condooms het werken in de prostitutie veiliger, aangenamer en goedkoper te maken.

Sinds oktober is het nieuwe condoommerk in heel Europa verkrijgbaar via haar website http://www.safe4now.eu. Pakjes van 100 condooms kosten 10 euro, inclusief verzendkosten. Dat is een prijs van minder dan tien cent per condoom en daarmee is Safe4now de goedkoopste aanbieder in Nederland en de rest van Europa. Met deze campagne hoopt de stichting het condoomgebruik onder prostituees te vergroten en het verspreidingsgevaar van Aids en SOA in Nederland te verkleinen.

Uit onderzoek van het RIVM onder prostituees in Amsterdam blijkt dat 7 procent van hen is besmet met HIV. Bij de raamprostitutie ligt dit cijfer op 4 procent. Omdat 'slechts' 82 procent van de dames een condoom gebruikt, vormen zij een risico voor de verspreiding van SOA of HIV. Van de verslaafde vrouwen gebruikt zelfs maar 40 procent altijd een condoom.

Een zelfde RIVM-onderzoek onder prostituees in Rotterdam kwam ook uit 7 procent HIV-besmettingen. Ook daar waren meer vrouwen in de tippelzone besmet dan in de clubs. In Rotterdam gebruikt 88 procent een condoom.

"Wij proberen als stichting een steun te zijn voor de dames. Door onze prijs onder de tien cent per condoom te houden, door extra glijmiddel toe te voegen en door hen de mogelijkheid te bieden om anoniem condooms te bestellen via Internet", stelt woordvoerster Bianca Boef van Safe4now. "Hoewel condooms voor hen praktisch een eerste levensbehoefte zijn, betalen ze dezelfde hoge prijzen als de consument. Of ze kopen ze van hun baas en zijn nog duurder uit."

Eigenlijk wil Safe4now doen voor de prostitutiebranche, wat de inmiddels bekende Stichting Jippy eerder deed voor jongeren: veilig vrijen bereikbaar en betaalbaar maken. In de toekomst wil de stichting bijsluiters met informatie over de gevaren van SOA en HIV toevoegen en andere noodzakelijke producten voor prostituees zoals goedkopere soft tampons op de markt brengen. Boef: "We willen opkomen voor die dames en zorgen voor allerlei producten die daarbij passen."

Meer informatie: http://www.safe4now.eu

BRON Safe4now