Sun Capital, The 180 Group en Emerisque Capital nemen Lee Cooper over

04 Mei, 2005, 20:51 BST Van Lee Cooper

LONDEN, May 4 /PRNewswire/ -- Sun Capital, The 180 Group en Emerisque Capital hebben vandaag de overname afgesloten van de Lee Cooper activiteiten (het "Bedrijf") van Matalan, PLC voor een totale overnameprijs van GBP 30,5 miljoen.

(Photo: http://www.newscom.com/cgi-bin/prnh/20050504/LEECOOPER)

Lee Cooper is ontwerper, verdeler en marketeer van merkjeans, -kledij, -accessoires en -schoeisel. Lee Cooper is een van de originele jeansmerken dat teruggaat tot 1908. Het biedt zijn klanten al jarenlang vernieuwing en spijkerbroeken van uitstekende kwaliteit aan. Het Bedrijf bekleedt leidersposities in zijn Europese markten en heeft distributieovereenkomsten in meer dan 40 landen wereldwijd.

Dhr. Ajay Khaitan, huidige Chief Executive van Emerisque, zal CEO worden van het Bedrijf. Hij heeft een aantal vooraanstaande professionals uit de kledingsector aangeworven die het sterke Lee Cooper team komen vervoegen. Dhr. Khaitan merkt op: "Lee Cooper is een wereldmerk met een ongelooflijke authenticiteit en ervaring in spijkerbroeken. Het spijkerbroekenmerk is leider in al zijn markten. Het heeft ook een trouwe klantenkring die jarenlang werd opgebouwd door voortdurend producten van uitstekende kwaliteit te leveren. Het merk is gedurende meer dan 97 jaar een sterke en wijd verspreide kracht geweest op de markt, en mijn team kijkt ernaar uit om verder te werken aan wat Lee Cooper betekent voor zijn huidige en zijn nieuwe klanten. We hebben grootse plannen voor het Bedrijf en we zijn enthousiast om dit nieuwe toekomstige pad in te slaan."

John King, Chief executive van Matalan zei: "We zijn verheugd dat we Lee Cooper hebben verkocht aan een sterk managementteam met vaardigheden die, samen met de vaardigheden die al in het bedrijf aanwezig zijn, het merk kunnen laten groeien en ontwikkelen. Het is een heel goed merk en we zijn blij dat we een groeiende relatie met Lee Cooper zijn aangegaan die ervoor zal zorgen dat onze klanten het merk nog jarenlang kunnen kopen."

Sun Capital Partners, Inc. is een toonaangevende besloten beleggingsonderneming die zich richt op overnames gefinancierd met vreemd vermogen en op investeringen in marktleidende bedrijven die gebruik kunnen maken van hun interne bedrijfsprofessionals en ervaring. Sun Capital filialen investeren voornamelijk in bedrijven die de nummer één of de nummer twee in hun sector zijn, die op lange termijn concurrentievoordelen bieden en die niet gemakkelijk toegankelijk zijn. Sun Capital filialen hebben sinds de oprichting in 1995 in meer dan 80 bedrijven geïnvesteerd met gecombineerde verkoop van meer dan 20 miljard USD. Op een geconsolideerde basis zouden de bedrijven uit de portefeuille van Sun Capital genoteerd staan in de top 100 van de lijst van Fortune Magazine van de 500 grootste bedrijven in de Verenigde Staten.

The 180 Group, LLC ("180") is een belangrijke besloten aandelenfirma die zich richt op mogelijkheden voor waarde-investeringen in de middenmarkt. Het bedrijf koopt voornamelijk bestuursposities in bedrijven met sterke concessies die in moeilijkheden kunnen verkeren door sectorspecifieke of algemene economische omstandigheden, niet-recurrente gebeurtenissen, illiquiditeit, of problemen met schulden- of equity stakeholders. 180 investeert in bedrijven die een duidelijk plan hebben om hun winst en groei aanzienlijk te verhogen. 180 gaat vaak partnerships aan met zittende of nieuwe managementteams en heeft een bewezen ervaring in het afsluiten van ingewikkelde transacties en in het creëren van een aanzienlijke cashflow- en inkomstengroei.

Emerisque is een uniek beleggingsmiddel voor de overname van minder presterende traditionele sectoren uit de Europese middenmarkt.

De nieuwe leden van het managementteam zijn Ajay Khaitan van Emerisque, Mark Young, voorheen Financial Director bij Kenwood en ex-Umbro, Andy Rigg, voorheen Marketing Director bij Ben Sherman en Puma, Gilbert Ohayon, ex EMI & CBS Fox, en Phillip Worrall, voorheen Ben Sherman en Dunhill Sourcing Director.

BRON Lee Cooper