The Bank of New York Mellon Corporation verwacht te groeien in Europa dankzij de oprichting van een nieuwe Belgische bank

07 Mei, 2009, 03:50 BST Van The Bank of New York Mellon Corporation

LONDEN, May 7 /PRNewswire/ --

- The Bank of New York Mellon SA/NV wordt de op vijf na grootste bank van België

The Bank of New York Mellon Corporation, 's werelds leider op het gebied van effecten- en vermogensbeheer, maakt vandaag bekend The Bank of New York Mellon SA/NV te hebben opgericht. Dit is een nieuwe bank die de grootste Europese instelling zal zijn voor een groot scala aan bedrijfsactiviteiten, waaronder wereldwijde bewaarneming, wereldwijd onderpandbeheer en depotbankieren.

Tegen het eind van 2009, zal de nieuwe Belgische bank de activiteiten uitvoeren die op dit moment bij het bestaande Brusselse kantoor van BNY Mellon liggen en, afhankelijk van reglementaire goedkeuring, de activiteiten van de BNY Mellon Asset Servicing B.V. uit Nederland. Dit beslaat het activabeheer in Londen, Brussel, Amsterdam, Breda, Luxemburg en Frankfurt.

The Bank of New York Mellon SA/NV wordt de op vijf na grootste** bank in België dankzij het geraamde totaal aan activa* van 44 miljard euro en 1500 medewerkers verspreid over meerdere Europese locaties.

Het Brusselse kantoor van The Bank of New York Mellon werd dertien jaar geleden opgericht en heeft tegenwoordig 1000 medewerkers in dienst. BNY Mellon Asset Servicing B.V. heeft nog eens 500 medewerkers in dienst.

Nadine Chakar, uitvoerend vicepresident en hoofd van Europa, het Midden-Oosten & Afrika (EMEA) van BNY Mellon Asset Servicing, zegt: "De groei in de EMEA-regio is een centraal punt binnen onze wereldstrategie van groei voor de afdeling Asset Servicing business en sinds onze fusie in juni 2007 hebben we ons gericht op het stroomlijnen van de rechtspositie van onze bedrijven om deze groei te stimuleren."

"Door dit regionale knooppunt in Brussel te starten, hebben we een financiële, commerciële, en gebruiksklare basis waarmee we onze marktpositie kunnen blijven uitbreiden in deze regio en wereldwijd de leidende positie als dienstverlener binnen de effectenwereld kunnen verstevigen. Onze Belgische banklicentie zal ons ook van pas komen als het gaat om toekomstig lidmaatschap van Europese betalingsplatformen."

*Latere integratie van de entiteit BNY Mellon Asset Servicing B.V.

**Naar formaat balans

Opmerkingen voor redacteuren

The Bank of New York Mellon Corporation is een wereldwijde financiële dienstverlener die in 34 landen, in ruim 100 markten, financiële diensten aanbiedt die zijn klanten helpen bij het beheren en onderhouden van hun financiële activa. Het bedrijf biedt zijn toonaangevende financiële diensten aan aan instituten, bedrijven en vermogende particulieren, waarmee het hen voorziet in ongeëvenaard activabeheer, vermogensbeheer, activadiensten, emittentendiensten, clearingsdiensten en schatkistdiensten door een wereldwijd klantgericht team. Het heeft 19,5 biljoen Amerikaanse dollar aan activa in bewaring en beheer, 881 miljard Amerikaanse dollar aan activa in beheer, onderhoudt circa 11 biljoen Amerikaanse dollar aan uitstaande schulden en verwerkt per dag gemiddeld 1,8 biljoen Amerikaanse dollar aan wereldwijde betalingen. Meer informatie is te vinden op http://www.bnymellon.com/

BRON The Bank of New York Mellon Corporation