Tijd voor verandering - Zonneschijn en lichaamsbeweging onderdeel van holistische behandeling van osteoporose

08 Maa, 2009, 00:01 GMT Van Daiichi-Sankyo

MÜNCHEN, March 8 /PRNewswire/ -- Lees een deskundige mening op http://62.193.238.61/blueprinttv/osteoporosis/IWDosteoporosis-expert-opinion.html

Binnenkort gaat de zomertijd weer in en krijgen we weer meer uren daglicht en krijgen vrouwen dus ook weer meer gelegenheid om zich te beschermen tegen de risico's die aan osteoporose verbonden zijn, aldus een nieuwe campagne die DAIICHI SANKYO gelanceerd heeft en die samenvalt met Internationale Vrouwendag op 8 maart 2009. De campagne is bedoeld om vrouwen ervan bewust te maken hoe ze door een gezonde levensstijl kunnen bijdragen aan het voorkómen of behandelen van de ziekte. De meeste mensen die aan osteoporose - een botziekte - lijden zijn vrouwen en elke vrouw in Europa heeft in haar leven 30 tot 50% kans op een botbreuk als gevolg van osteoporose(1). Verrassend genoeg wordt de meting van de botmineraaldichtheid (BMD) in de meeste Europese landen weinig gebruikt. Redenen hiervoor zijn onder andere de beperkte beschikbaarheid van densitometers, een tekort aan personeel dat bevoegd is om scans uit te voeren, een gebrek aan kennis van het nut van BMD-tests en een beperkte of niet-bestaande kostenvergoeding.(2)

Lichaamsbeweging, calcium en vitamine D uit zonlicht zijn essentieel voor gezonde botten, volgens Professor Juliet Compston, voorzitter van het Consultatiepanel voor Osteoporose van de EU. "Slechts een paar voedingsmiddelen, zoals zalm, makreel en tonijn, zijn een goede bron van vitamine D, maar vitamine D wordt ook door het lichaam aangemaakt nadat het aan de zon blootgesteld is geweest. Profiteer dus van de zomertijd en geniet van wat meer lichaamsbeweging in die langere, warmere dagen", zegt ze.

Calcium is het belangrijkste mineraal voor uw botten en u heeft 1200 mg calcium per dag nodig. Calciumgebrek hangt samen met een lage botmassa, snel botverlies en hoge breukpercentages. Melkproducten, zoals melk, yoghurt en kaas - met name de hardere kaassoorten - donkergroene bladgroenten zoals broccoli of spinazie, vis - vooral de vettere soorten, zoals zalm - tofu en amandelen zijn allemaal rijke calciumbronnen.(3)

Professor Compston heeft een bijdrage aan deze campagne geleverd door belangrijke en uitvoerbare adviezen te verstrekken over de behandeling van osteoporose. Veranderingen in leefpatronen kunnen bij vrouwen waarbij de diagnose osteoporose is gesteld een aanvulling vormen op de behandeling met medicijnen en als deze bijtijds worden doorgevoerd, vermindert dat de risico's die aan osteoporose verbonden zijn. De campagne maakt deel uit van het streven van het bedrijf om de gezondheid van de vrouw op een holistische manier te benaderen. "Op Internationale Vrouwendag worden de successen en prestaties van vrouwen gevierd, met onder andere als doel hen in de toekomst te inspireren. DAIICHI SANKYO hoopt dat het doorgeven van haar kennis op het gebied van osteoporosebestrijding vrouwen van alle leeftijden in staat zal stellen de gezondheid van hun botten in eigen hand te nemen," zegt Reinhard Bauer, topman van e nemen", zei Reinhard Bauer, president-directeur van DAIICHI SANKYO EUROPE.

Op de website van de Internationale Vrouwendag 2009 zijn een vodcast van Professor Compston en een artikel beschikbaar met informatie over osteoporose en een uitleg over hoe vrouwen van elke leeftijd een gezondere, "botvriendelijkere" levenswijze kunnen aannemen. Hieronder vallen onder andere wandelen, tennissen en andere lichaamsbeweging waarbij de botten belast worden, en dit kan bijdragen aan verlaging van het botverlies. De botten van vrouwen worden na de overgang van nature dunner, omdat ze het beschermende effect van het geslachtshormoon oestrogeen verliezen. Het artikel beveelt ook aan om buiten in de zon activiteiten te ondernemen, zodat het lichaam meer vitamine D kan aanmaken, wat essentieel is voor de opname van calcium - een belangrijke bouwsteen voor sterke botten.

Ga voor meer informatie over osteoporose naar: http://www.osteoporosis-disease.eu

DAIICHI SANKYO is een wereldwijd opererend farmaceutisch bedrijf dat zich toespitst op onderzoek naar en marketing van innoverende medicijnen. De firma ontstond in 2005 uit de fusie van twee traditionele Japanse bedrijven, Daiichi en Sankyo. Met netto verkoopcijfers van ruim 5,4 miljard euro in het belastingjaar 2007 is DAIICHI SANKYO één van de 20 grootste farmaceutische bedrijven ter wereld. Het hoofdkantoor van het bedrijf is in Tokio en haar Europese basis bevindt zich in München. DAIICHI SANKYO heeft dochterondernemingen in 12 Europese landen en is één van de sterkste Japanse farmaceutische bedrijven in Europa sinds ze haar Europese productiebedrijven en marketingkantoren hier in 1990 vestigde. De onderzoeksactiviteiten van het bedrijf zijn toegespitst op de gebieden cardiovasculaire ziektes, hematologie, diabetes, anti-infectieuze middelen en kanker. Ze streeft ernaar medicijnen te ontwikkelen die "de beste" in hun categorie zijn of nieuwe categorieën farmaceutische geneesmiddelen te produceren.

Referenties

1. Randell A, Sambrook PN, Nguyen TV, et al. (1995), Direct clinical and welfare costs of osteoporotic fractures in elderly men and women. Osteoporos Int 5:427.

2. IOF (2001) Osteoporosis in the European Community: A Call to Action.

3. http://www.iofbonehealth.org/patients-public/about-osteoporosis/prevention/nutrition/calcium-rich-foods.html

Vooruitziende verklaringen

Dit persbericht bevat vooruitziende verklaringen en informatie over toekomstige ontwikkelingen in de sector, alsmede de wettelijke en zakelijke condities van DAIICHI SANKYO EUROPE GmbH. Zulke vooruitziende verklaringen zijn onzeker en ze zijn te allen tijde onderhevig aan de risico's van wijziging, met name aan de gebruikelijke risico's waarmee een wereldwijd farmaceutisch bedrijf geconfronteerd wordt, onder andere de impact van de product- en grondstofprijzen, medicatieveiligheid, koerswijzigingen, overheidsregelgevingen, werknemersbetrekkingen, belastingen, politieke onstabiliteit en terrorisme, alsmede de effecten die onafhankelijke eisen en overheidsonderzoek hebben op het zakelijk functioneren van het bedrijf. Alle vooruitziende verklaringen die in dit bericht voorkomen, zijn van kracht met ingang van de publicatiedatum. Ze houden geen enkele garantie in voor toekomstige prestaties. Daadwerkelijke gebeurtenissen en ontwikkelingen kunnen aanzienlijk verschillen van de vooruitziende verklaringen die expliciet of impliciet in deze berichtgeving naar voren komen. DAIICHI SANKYO EUROPE GmbH stelt zich niet aansprakelijk voor het actualiseren van dergelijke vooruitziende verklaringen over toekomstige ontwikkelingen binnen de sector, in de wettelijke en bedrijfsmatige omstandigheden en binnen het bedrijf.

BRON Daiichi-Sankyo