Track Group, Inc. rapporteert kwartaalresultaten 1e kwartaal 2016

11 Feb, 2016, 13:07 GMT Van Track Group, Inc.

- Stijging opbrengsten van 37 %

- Aangepast EBITDA-marge verbetert

- Afname cash burn uit activiteiten van 82 %

- Vooruitzicht 2016-2017 opnieuw bevestigd

SALT LAKE CITY, 11 februari 2016 /PRNewswire/ --  Track Group, Inc. (OTCQX: TRCK), een bedrijf voor volledige, cloud-gebaseerde oplossingen in de wereldwijde markt voor beheer van gedetineerden, met eigen trackingapparaten, actuele monitoringsdienstverlening en geavanceerde data-analyse, die worden verkocht op een platform-as-a-services (PaaS)-basis, kondigde vandaag resultaten aan voor het 1e kwartaal van het belastingjaar 2016, dat eindigde op 31 december 2015, en haar vooruitzichten werden hiermee opnieuw bevestigd.

Hoogtepunten bedrijf:

• Virginia Dept. of Corrections – op 1 oktober 2015 sloot het bedrijf een overeenkomst met de Virginia Department of Corrections om een oplossing te bieden op basis van GPS en biometrische stemherkenningstechnologie voor het monitoren van meer dan 16.000 gedetineerden en verdachten. De termijn van de overeenkomst bedraagt 6 jaar, met een minimale duur van 2 jaar, en de waarde is ongeveer 11 miljoen USD
  • Data-analyse voor het gevangeniswezen – In het eerste kwartaal van belastingjaar 2016 breidde het bedrijf de invoer van haar eigen data-analysedienst uit naar Detroit, Indianapolis en Philadelphia. Deze dienstverleningsprogramma's zijn bedoeld voor het automatiseren van het proces voor het onderzoeken van locatiegegevens, onthullen van verborgen correlaties, en bieden van een 'levenspatroon', waarmee justitie en gevangenispersoneel actuele taakgerichte gegevens hebben om beter beslissingen te kunnen nemen.

Financiële Hoogtepunten:

• Toename totale inkomsten van 37% – Netto-inkomsten stegen in het eerste kwartaal van 2016 met 37% in vergelijking met dezelfde periode in 2015. De toename van inkomsten voor het kwartaal was het gevolg van een groei in monitoringsapparaten in Amerika, en in mindere mate in analyse en andere dienstverlening. "Ik ben erg tevreden met onze doorlopende groei en trends en onze huidige ontwikkeling loopt gelijk op met onze vooruitzichten voor inkomsten voor het hele jaar" zei Guy Dubois, Chairman van Track Group.
  • Bruto winstmarge gestegen naar 62% – "Wij anticiperen dat kosten van inkomsten, als percentage van de totale inkomsten zullen blijven dalen in het belastingjaar 2016", zei John Merrill, Chief Financial Officer. Hij vervolgt, "Uitbesteding van de supply chain, lagere dagelijkse kosten per apparaat, automatisering en analysedienstverlening met een hogere marge zullen zich uiten in lagere kosten van inkomsten waardoor de brutowinst wordt vergroot."
  • Toename bedrijfskosten met 26% - De toename van 26% in bedrijfskosten in het eerste kwartaal van belastingjaar 2016, in vergelijking met dezelfde periode in 2015 was grotendeels het resultaat van een toename in niet-cash uitgaven, zoals voorraadcompensatie en afschrijving. Andere toenames vormden de hogere loonkosten waaronder loontoeslagen en eningeeringskosten. "Als groeibedrijf moeten wij de allerbeste mensen aantrekken en vasthouden om het introductieproces van nieuwe medewerkers te versnellen en een vlekkeloze dienstverlening aan onze klanten te blijven leveren. Wij blijven ons inzetten voor investeringen in technologie en infrastructuur om de beste suite trackingsoplossingen voor de juiste prijs te leveren", zei Dhr. Dubois.
  • Verbetering nettoverlies met 4 %.  Nettoverlies voor het 1e kwartaal 2016 bedroeg $2,127 miljoen of ($0,21) per aandeel, vergeleken met een nettoverlies van $2,215 miljoen of ($0,22) per aandeel voor dezelfde periode in 2015, een verbetering van 4%.
  • Cash burn uit activiteiten daalt met 82% - Het Bedrijf gebruikte $3,5 miljoen minder cash in het eerste kwartaal van 2016 in vergelijking met dezelfde periode in 2015. Netto-afname in kasmiddelen bedroeg ($ 2,4 miljoen) voor het eerste kwartaal van 2016 in vergelijking met ($ 5,9 miljoen) over dezelfde periode in 2015. Kasmiddelen die werden gebruikt voor bedrijfsactiviteiten daalde naar minder dan ($ 0,50 miljoen) in het eerste kwartaal van 2016, vergeleken met ($2,5 miljoen) in hetzelfde kwartaal 2015, een verbetering van 82 %. "Wij factureren meer abonnementen en innen sneller", zei Dhr. Merrill.
  • Aangepast EBITDA toegenomen naar $ 0,336 miljoen.  Het aangepaste EBITDA van het Bedrijf voor het 1e kwartaal van belastingjaar 2016 steeg tot $ 0,336 miljoen of 5,3 % van de totale inkomsten, van een verlies van ($ 0,394 miljoen) of (8,5 %) voor dezelfde periode in 2015. "Wij zijn een groeiend bedrijf dat een significante hoeveelheid niet-cash kosten kent, waaronder afschrijving en aflossing op $ 31 miljoen kapitaalgoederen. Wij menen dat aangepast EBITDA een complexer prestatieoverzicht geeft, naast het gebruik van GAAP, en de impact ervan op kasmiddelen", zei Dhr. Merrill.

GAAP-resultaten 1e kwartaal belastingjaar 2016 vs. 1e kwartaal belastingjaar 2015: Voor het kwartaal dat eindigde op 31 december 2015 rapporteerde het Bedrijf netto-inkomsten van $ 6,3 miljoen in vergelijking met netto-inkomsten van $ 4,6 miljoen voor dezelfde periode in 2014, een toename van 37 %. Over het kwartaal dat eindigde op 31 december 2015 bedroeg de brutowinst $ 3,9 miljoen, hetgeen resulteerde in een brutomarge van 62 %, vergeleken met $ 2,6 miljoen of een brutomarge van 56 % in dezelfde periode in 2014, een toename van $ 1,3 miljoen. Totale bedrijfskosten voor het eerste kwartaal van belastingjaar 2016 bedroegen $ 5,28 miljoen, in vergelijking met $ 4,20 miljoen gedurende dezelfde periode in 2015, een toename van 26 %. Nettoverlies voor het 1e kwartaal 2016 bedroeg $2,13 miljoen of ($0,21) per aandeel, vergeleken met een nettoverlies van $2,22 miljoen of ($0,22) per aandeel voor dezelfde periode in 2015, een verbetering van 4 %. Op een aangepaste basis rapporteerde het Bedrijf EBITDA van $ 0,336 miljoen of 5,3 % nettomarge voor het eerste kwartaal van 2016, vergeleken met ($ 0,394 miljoen) of (8,5 %) voor dezelfde periode in 2015.

Bedrijf bevestigt vooruitzicht:

Daadwerkelijk

Vooruitzicht

1e kwartaal belastingjaar 2016

1e kwartaal belastingjaar 2015

Belastingjaar 2016

Belastingjaar 2017

Netto inkomsten (USD$)

$ 6,318 miljoen

$ 4,621 miljoen

$ 28 - 31 miljoen

$ 42 - 47 miljoen

- Aangepaste EBITDA-marge (%)

5.3 %

(8,5 %)

15 - 20 %

25 - 30 %

Niet-GAAP financiële maatstaven

Dit persbericht bevat financiële maatstaven die worden gedefinieerd als "niet-GAAP financiële maatstaven" door de Amerikaanse Securities and Exchange Commission, waaronder niet-GAAP EBITDA. Deze maatstaven kunnen afwijken van niet-GAAP financiële maatstaven die door andere bedrijven worden gebruikt. De presentatie van deze financiële gegevens, die niet is opgesteld volgens een uitgebreide set boekhoudkundige regels of principes, dient niet op zichzelf beschouwd te worden of worden gezien als vervanging voor de financiële gegevens die volgens algemeen geaccepteerde boekhoudkundige gegevens zijn voorbereid. Harmonisaties van deze niet-GAAP financiële maatstaven zijn gebaseerd op de financiële gegevens voor de respectievelijke periode.

Niet-GAAP aangepast EBITDA sluit de volgende items uit - dit overzicht is niet perse volledig: rente, belasting, afschrijving, aflossing, waardeverminderingen, dividenden, winsten en verliezen, eenmalige kosten of baten die niet kenmerkend zijn voor bedrijfsactiviteiten, consolideringskosten, integreren of in overweging nemen van recentelijk verworven bedrijven, kosten van het sluiten van faciliteiten, op aandelen gebaseerde compensatie of andere aangegeven cash of niet-cash kosten (de "Aanpassingen").

Het Bedrijf meent dat niet-GAAP maatstaven betekenisvolle informatie voor zowel het management als investeerders kunnen leveren bij het incalculeren van de Aanpassingen. Specifieke onthulling aangaande de financiële resultaten van het Bedrijf inclusief een analyse door het management van bedrijfsresultaten en de financiële toestand, staan in het kwartaalrapport van het Bedrijf op formulier 10-Q voor het kwartaal dat eindigde op 31 december 2015 en andere rapporten die zijn ingediend bij de Amerikaanse Securities and Exchange Commission. Investeerders wordt aangeraden dergelijke onthullingen en analyses in formulier 10-Q en andere rapporten van het Bedrijf zorgvuldig te lezen en in overweging te nemen, inclusief de risicofactoren in het jaarrapport van het Bedrijf op Formulier 10-K voor het jaar dat eindigde op 30 september 2015.

Over Track Group, Inc.

Track Group ontwikkelt, produceert en levert trackingoplossingen waarin actuele GPS trackingapparaten en 24/7/365 monitoringdiensten worden gecombineerd met geavanceerde data-analyse voor de wereldwijde markt voor detentiebeheer, waaronder gevangenissen, militairen en wetshandhaving. Ga voor meer informatie naar www.trackgrp.com.

Toekomstgerichte verklaring

Verklaringen in dit document die geen historische feiten zijn, zijn toekomstgerichte verklaringen, volgens de definitie in de Amerikaanse Private Securities Litigation Reform Act van 1995. Termen zoals "anticiperen," "menen," "schatten," "verwachten," "voorspellen," "bedoelen," "mogelijk" "plannen," "vooruitzien," "voorspellen," "als", "zou" en "zal" en vergelijkbare uitdrukkingen gerelateerd aan de Track Group, Inc. & dochterondernemingen ("Track Group") zijn bedoeld voor de identificatie van dergelijke toekomstgerichte verklaringen. Deze verklaringen zijn slechts voorspellingen en weerspiegelen de huidige meningen en verwachtingen van Track Group aangaande toekomstige gebeurtenissen en zijn gebaseerd op aannames en onderhevig aan risico's en onzekerheden en onderhevig aan veranderingen op enig moment. Track Group kan van tijd tot tijd deze publiekelijk aangekondigde voorspellingen wijzigen, maar is hiertoe niet verplicht. Vooruitblikken op toekomstige bedrijfsactiviteiten dienen niet geïnterpreteerd te worden als een garantie dat dergelijke resultaten daadwerkelijk zullen optreden. Deze voorspellingen zijn onderhevig aan veranderingen en kunnen materieel afwijken van uiteindelijke gerapporteerde resultaten. Voor een discussie van dergelijk risico's en onzekerheden, zie "Risicofactoren" in het jaarrapport van Track Group op Formulier 10-K, haar kwartaalrapport op Formulier 10-Q, en haar andere rapporten die zijn ondergebracht bij de Securities and Exchange Commission onder de Securities Exchange Act van 1934, volgens wijzigingen. Nieuwe risico's doen zich van tijd tot tijd voor. Lezers wordt gewaarschuwd niet onnodig veel vertrouwen te hechten aan deze toekomstgerichte verklaringen, die alleen refereren aan de data waarop deze gedaan zijn.

SAMENGEVATTE GECONSOLIDEERDE WINST- EN VERLIESREKENINGEN

31 december,

30 september,

Activa

Huidige activa:

Kasmiddelen

$ 2.473.025

$ 4.903.045

Vorderingen, netto met inbegrip van dubieuze vorderingen van $4.356.817 en $4.150.000 respectievelijk

6.700.733

6.044.931

Te innen wissel, huidige aandeel

Vooruitbetaalde kosten en overige

1.397.023

1.266.277

Inventaris, netto voorzieningen van $173.145 en $225.900, respectievelijk

Totaal huidige activa

11.496.504

13.262.201

Eigendom en apparatuur, netto van geaccumuleerde afschrijving van $2.966.034 en $2.822.166, respectievelijk

1.538.395

1.697.630

Monitoringsapparatuur, netto gecumuleerde aflossing van $ 2.553.113 en $ 2.225.480, respectievelijk

3.358.424

2.784.595

Immateriële activa, netto van gecumuleerde aflossing van $ 6.253.294 en $ 5.628.308, respectievelijk

25.663.766

25.884.087

Overige activa

2.545.571

2.619.035

Goodwill

7.753.269

7.782.903

Totaal activa

$ 52.355.929

$ 54.030.451

Passiva en aandelenkapitaal

Lopende verplichtingen:

Crediteuren

2.511.156

2.363.441

Voorzieningen

3.245.008

2.705.403

Huidige aandeel van langlopende schulden, netto van korting van $222.973 en $222.973, respectievelijk

Totaal lopende verplichtingen

5.980.670

5.865.069

Te betalen voorraad – aanverwante partij

3.501.410

Langetermijn schuld, netto van huidige aandeel en korting van $ 353.041 en $ 408.784, respectievelijk

30.221.765

30.189.188

Overige langlopende verplichtingen

Totaal verplichtingen

39.703.845

39.662.338

Aandelenkapitaal:

Gewoon aandeel, $0.0001 nominale waarde: 15.000.000 aandelen toegestaan; 10.261.288 uitstaand

Aanvullend gestort kapitaal

4.620.619

Kosten van opbrengsten:

Producten

Monitoring en andere verwante diensten

1.784.951

1.628.180

Afschrijving & aflossing inbegrepen in kosten van opbrengsten

Degradatie van monitoringapparatuur en onderdelen

(33.805)

(694.508)

(672.491)

Winst door wisselkoersen (verlies)

(18.149)

Overige inkomsten, netto

(2.127.238)

(2.215.215)

Aanpassingen omwisseling vreemde valuta

(626.878)

Globaal verlies

$(1.912.143)

$(2.842.093)

Nettoverlies per gewoon aandeel, basaal en verwaterd

$(0,21)

$(0,22)

Gewogen gemiddelde gewone aandelen uitstaand, basaal en verwaterd

10.261.288

10.108.000

SAMENGEVATTE GECONSOLIDEERDE VERKLARINGEN VOOR KASSTROMEN
Voor de periode eindigend op 31 december 2015 en 2014

Kasstromen uit bedrijfsactiviteiten:

Nettoverlies

$(2.127.238)

$(2.215.215)

Aanpassingen om netto-inkomsten te vereffenen met netto kasmiddelen in bedrijfsactiviteiten:

Afschrijving en aflossing

1.189.003

Degradatie van monitoringapparatuur en onderdelen

Kosten oninbare vorderingen

Aflossing schuldenkorting

Compensatie op aandelen gebaseerd

Verwerving en prijsverandering van aandelenopties

Verlies bij verwijdering van eigendom en apparatuur

Verlies op verwijdering van monitoringapparatuur inbegrepen bij verkoopkosten

Veranderingen in activa en passiva:

Debiteuren, netto

(836.330)

(2.041.899)

Te innen wissels

(9.099)

(7.667)

Inventarissen

(403.794)

Vooruitbetaalde kosten en overige activa

(76.313)

(182.680)

Crediteuren

Te betalen last

Over te dragen opbrengsten

(10.792)

Netto kasmiddelen gebruikt in bedrijfsactiviteiten

(458.130)

(2.501.466)

Kasstromen uit investeringsactiviteiten:

Aankoop van eigendom en apparatuur

(46.970)

(2.317)

Gekapitaliseerde software

(442.578)

Aankoop van monitoringapparatuur en onderdelen

(898.500)

(837.014)

Betaling gerelateerd aan acquisitie

(1.937.902)

Netto kasmiddelen gebruikt in investeringsactiviteiten

(1.388.048)

(2.777.233)

Kasstromen uit financieringsactiviteiten:

Hoofdbetalingen op te betalen wissels

(587.608)

(598.251)

Netto kasmiddelen gebruikt in financieringsactiviteiten

(587.608)

(598.251)

Effecten van wisselkoerswijzingen op kasmiddelen

(36.290)

Netto toename (afname) in kasmiddelen

(2.430.020)

(5.913.240)

Kasmiddelen, begin van periode

4.903.045

11.101.822

Kasmiddelen, einde van periode

$ 2.473.025

$ 5.188.582

AFSTEMMING VAN GAAP EN NIET-GAAP FINANCIËLE MAATSTAVEN
Voor de periodes eindigend op 31 december 31 2015 en 2014

31 dec

Niet-GAAP Aangepast EBITDA (In $000'en USD)

(2.127)

(2.215)

Inkomstenbelastingen (5)

Afschrijving, aflossing en degradatie

Compensatie op aandelen gebaseerd

Kosten fusie & acquisitie (1)

Andere niet-cash kosten (2)

(68)

Eenmalige kosten (3)

Eenmalige baten (4)

Niet-GAAP Aangepast EBITDA

(394)

Niet-GAAP Aangepast EBITDA, percentage van inkomsten

5.3 %

-8.5%

31 dec

Niet-GAAP WA (In $000'en, behalve per aandeel)

(2.127)

(2.215)

Inkomstenbelastingen (5)

Afschrijving, aflossing en degradatie

Compensatie op aandelen gebaseerd

Kosten fusie & acquisitie (1)

Andere niet-cash kosten (2)

(68)

Eenmalige kosten (3)

Eenmalige (baten) (4)

Niet-GAAP netto-inkomsten voor normale aandeelhouders

(394)

Gewogen gemiddelde normale aandelen uitstaand

Niet-GAAP inkomsten (verlies) per aandeel

(0,04)

(1)

Het bedrijf rondde twee acquisities af in 2014 en een in 2015. Kosten voor fusie & acquisitie zijn onder andere ontslagvergoeding, vestigingskosten, reis- en advieskosten en juridische kosten die niet inbegrepen zijn in de boeking van de aankoopprijs. Deze kosten zijn opgenomen in overeenstemming met Amerikaanse GAAP

(2)

Andere niet-cash kosten zijn onder andere reserves voor waardedaling door veroudering van voorraad, winsten of verliezen en niet-cash koersimpact.

(3)

Eenmalig kosten zijn onder andere, maar niet beperkt tot: het proforma effect van EBITDA van verworven bedrijf G2 Analytics, uitbesteding van toeleveringsketen / uitvoering en degradatie van bepaalde acquisitie-activa.

(4)

Eenmalige voordelen zijn onder andere terugbetalingen ontvangen door een aandeelhouder netto van gerelateerde kosten.

(5)

Momenteel heeft het bedrijf significante Amerikaanse belastingverliescompensaties die gebruikt kunnen worden om toekomstig belastbaar inkomen te vereffenen, behoudens beperkingen opgelegd door de Amerikaanse belastingdienst. Echter, het bedrijf is nog steeds onderhevig aan belastingen van de Amerikaanse staat en bepaalde niet-Amerikaanse belastingen.

BRON Track Group, Inc.