Tsjechische brouwer Budejovicky Budvar verliest rechten op de naam Bud in Hongarije

15 Jul, 2005, 08:27 BST Van Anheuser-Busch

ST. LOUIS, July 15 /PRNewswire/ --

- Hoofdstedelijke rechtbank handhaaft uitspraak Hongaarse patent- en handelsmerkenbureau van 2002

Een Hongaarse rechtbank heeft ten gunste van Anheuser-Busch's bepaald dat de Tsjechische brouwer Budejovicky Budvar de registratie van de herkomstbenamingen "Bud", "Budweiser Budvar" en "Budweiser Bier-Budvar" in Hongarije moet intrekken. De uitspraak bevestigt eenzelfde besluit van het Hongaarse patent- en handelsmerken bureau in 2002.

Door de herkomstbenaming "Bud" te herroepen, heeft de hoofdstedelijke rechtbank geconcludeerd dat de term "Bud" niet geografisch is en op geen enkele wijze naar de stad verwijst waar Budejovicky Budvar gelegen is, Ceske Budejovice. Door de uitspraak van de rechtbank heeft Budejovicky Budvar nog slechts twee herkomstbenamingen voor "Budweiser Bier" in Hongarije. Tegen de beslissing kan beroep aangetekend worden.

"De beslissing van de hoofdstedelijke rechtbank om de herkomstbenaming van Budejovicky Budvar te herroepen, schept een sterk en overtuigend precedent dat 'Bud' geen recht heeft op een dergelijke bescherming," sprak Stephen J. Burrows, president en CEO van Anheuser-Busch International, Inc. "Dit is opnieuw een belangrijke beslissing van de rechtbank voor Anheuser-Busch en versterkt ons streven onze befaamde handelsmerken over de hele wereld te beschermen."

De beslissing van de Hongaarse rechtbank volgt op een beslissing eerder dit jaar toen een panel voor geschillenbeslechting van de World Trade Organization concludeerde dat eerdere handelsmerken in het algemeen voorrang krijgen op latere geografische indicaties. Als gevolg van die beslissing werden Budejovicky Budvar's pogingen om op de registratie van Budejovicky Pivo te vertrouwen om het gebruik van de naam "Budweiser" in de hele Europese Unie te rechtvaardigen, tot stilstand gebracht.

Het geschil over de herkomstbenaming in Hongarije begon in 1998, nadat Anheuser Busch erin slaagde het "Bud"-handelsmerk van Budejovicky Budvar te laten herroepen.

Anheuser-Busch (NYSE: BUD) heeft nationale registraties voor "Budweiser" of "Bud" in 20 van de 25 landen van de Europese Unie en verkoopt 31 procent van haar buitenlands bier in Europa.

Website: http://www.anheuser-busch.com

BRON Anheuser-Busch