Uit een onderzoek van CareerBuilder.nl blijkt dat bijna 30 procent van de werkgevers in Nederland gebruik maakt van sociale netwerksites om kandidaten voor vacatures te screenen.

04 Nov, 2008, 06:00 GMT Van CareerBuilder.nl

AMSTERDAM, Netherlands, November 4 /PRNewswire/ --

- Meer dan een op de vijf werkgevers gebruikt sociale netwerksites om kandidaten te werven.

Zou je toekomstige baas op basis van je online profiel kunnen beslissen jou wel of niet in dienst te nemen? Uit een nieuw onderzoek van CareerBuilder.nl (vorheen JobbingMall.nl) blijkt dat 45 procent van de Nederlandse werkgevers zegt ofwel momenteel sociale netwerksites te gebruiken om naar kandidaten voor vacatures te zoeken ofwel van plan is deze netwerksites te gaan gebruiken. Om wat specifiekere cijfers te geven: 29 procent van de werkgevers in Nederland zegt dat ze momenteel potentiële werknemers screenen op sociale netwerksites en 16 procent zegt dit nog niet te doen, maar wel van plan is deze netwerksites te gaan gebruiken.

Voorbeelden van inhoud die de kandidaten op de sociale netwerksites hadden gezet waardoor werkgevers ze niet in dienst wilden nemen:

-- Leugens over kwalificaties
    -- Onprofessionele schermnaam
    -- Provocerende of ongepaste foto's of informatie
    -- Discriminerende opmerkingen met betrekking tot ras, geslacht,
       religie, enz.
    -- Informatie over crimineel gedrag
    -- Informatie over het drinken van alcohol of gebruiken van drugs
    -- Zwart maken van een vorige werkgever of collega
    -- Vertrouwelijke informatie van vorige werkgevers
    -- Slechte communicatievaardigheden

"Sociale netwerkprofielen kunnen werkgevers een beter beeld geven van een kandidaat en degenen met een sterk profiel kunnen een voordeel hebben," zegt Wouter Goede, Managing Director van CareerBuilder.nl. "Werkgevers bekijken sociale netwerkprofielen niet alleen zodat ze kandidaten kunnen wegstrepen, vaak willen ze meer te weten komen over het verleden van de kandidaat en hoe het is om met die persoon te werken. De mensen die een baan zoeken kunnen hun profiel niet alleen gebruiken om te netwerken, maar ook om informatie te geven die niet op een cv staat."

Recruitmentmanagers die kandidaten hebben gezocht via sociaal netwerken zeggen dat de volgende punten kunnen helpen bij de beslissing een kandidaat in dienst te nemen:

-- Creatief profiel
    -- Het verleden van de kandidaat ondersteunt de kwalificaties voor
       de baan.
    -- De kandidaat past goed in de bedrijfscultuur
    -- Uitstekende referenties van anderen
    -- Brede interesse
    -- De kandidaat heeft prijzen en lof ontvangen
    -- Uitstekende communicatievaardigheden
    -- De site van de kandidaat ziet er professioneel uit

Werkgevers gebruiken ook sociale netwerksites om kandidaten te werven

Werkgevers gebruiken de sociale netwerksites niet alleen om kandidaten te screenen, velen wenden zich ook tot deze sites om kandidaten te vinden. Meer dan een op de vijf (21 procent) van de werkgevers in Nederland zegt momenteel de sociale netwerksites te gebruiken om potentiële kandidaten voor vacatures te werven. Nog eens 8 procent is van plan deze netwerksites te gaan gebruiken voor het einde van dit jaar en 6 procent voor het einde van volgend jaar.

"Bijna 60 procent van de Nederlandse werkgevers zegt meer dan twee maanden nodig te hebben iemand voor een fulltime functie te vinden en een op de tien zegt daar zes maanden of langer voor nodig te hebben," zegt Goede. "Werkgevers zijn steeds meer op zoek naar innovatieve manieren om talent te vinden en hun werkgelegenheidsmogelijkheden te promoten."

Goede geeft de volgende tips om beter voor de dag te komen op sociale netwerksites:

1) Ruim digitale rotzooi op. Zorg ervoor dat je foto's, inhoud en links
       die de verkeerde boodschap kunnen overbrengen aan een potentiële
       werkgever, verwijdert voordat je begint te zoeken naar een baan.
    2) Werk je profiel regelmatig bij. Zorg ervoor dat je specifiek
       beschrijft wat je hebt bereikt, zowel op het werk als daarbuiten.
    3) Controleer opmerkingen. Je kunt niet beheersen wat anderen zeggen, dus
       je zou sommigen eventueel willen verbieden opmerkingen op je pagina te
       plaatsen.
    4) Kies de groepen waar je bij wilt horen zorgvuldig uit. Hoewel het
       onschuldig lijkt je bij een groep met een grappige of gekke naam te
       voegen, krijgen recruitmentmanagers daar geen goede indruk van. Kies
       de personen die je als 'vrienden' accepteert ook zorgvuldig uit.
    5) Maak je profiel privé. Denk erover na om je profiel in te stellen op
       'privé' zodat alleen bepaalde vrienden het kunnen bekijken.

Onderzoeksmethode

Dit onderzoek is tussen 2 juni en 13 juni 2008 in opdracht van CareerBuilder.nl online in Nederland uitgevoerd door Harris Interactive onder 289 recruitmentmanagers en HR-professionals (fulltime in dienst, niet als eigen baas, met minimaal een belangrijke stem in wervingsbesluiten) in de leeftijdscategorie 18 en ouder (voor sommige vragen zijn de percentages gebaseerd op een subset van werkgevers, afhankelijk van hun antwoorden op bepaalde vragen). Met een zuivere kanssteekproef van 289 kan met 95% waarschijnlijkheid worden gezegd dat op de totale resultaten een steekproefafwijking van +/- 5,76 procentpunt van toepassing is.

CareerBuilder.nl

CareerBuilder.nl, voorheen JobbingMall.nl is opgericht in 1997 en was daarmee een van de eerste vacaturesites in Nederland. De afgelopen 11 jaar is het een van de meest bezochte/gebruikte sites in Nederland. Begin 2007 werd JobbingMall overgenomen door CareerBuilder.com, de grootste online vacaturesite in de US. CareerBuilder is eigendom van Gannett Co., Inc. (NYSE: GCI), Tribune Company, The McClatchy Company (NYSE: MNI) and Microsoft Corp. (NASDAQ: MSFT). Vele grote Nederlandse werkgevers maken gebruik van Careerbuilder's zoektechnologie, het netwerk om vacatures te plaatsen, cv database en bedrijfs branding mogelijkheden. Banenzoekers zoeken hier naar carriere mogelijkheden, plaatsen hun cv's en schrijven zich in voor email job alerts en carrière advies informatie.

Contactpersoon voor de media:
    Wouter Goede
    Managing Director