Underwriters Laboratories aangewezen als geautoriseerde organisatie voor certificering van liften en roltrappen

18 Maa, 2009, 07:00 GMT Van Underwriters Laboratories

NORTHBROOK, Illinois, March 18 /PRNewswire/ --

- UL helpt industriële fabrikanten bij het op de markt brengen van innovatieve producten en systemen in Noord-Amerika

Underwriters Laboratories (UL) heeft vandaag bekendgemaakt dat het door de American National Standards Institute (ANSI) en de Standards Council of Canada (SCC) is erkend als geautoriseerde organisatie voor de certificering van liften en roltrappen (Accredited Elevator/Escalator Certification Organization, kortweg AECO). Als AECO zal UL beter in staat zijn fabrikanten van liften en roltrappen die snel innovatieve componenten, producten en systemen op de markt willen brengen van dienst te zijn.

"Nieuwe lifttechnologieën zijn sneller en efficiënter, maar voorschriften maken het soms lastig goedkeuring te verkrijgen voor nieuwe componenten, producten en deze op efficiënte wijze te installeren," aldus Kevin Connelly, industriemanager voor Noord-Amerika van Industrial Control & Power Distribution bij UL.

Een fabrikant die een innovatief product wil installeren in Noord-Amerika zou normaalgesproken een plaatselijke autoriteit met rechtsbevoegdheid - bijvoorbeeld een overheidsinstelling of gebouweninspecteur - moeten benaderen om te beoordelen of de geplande systemen voldoen aan plaatselijke voorschriften. Aangezien Noord-Amerika meer dan 130 rechtsgebieden kent, kan dit proces zowel duur als inefficiënt zijn voor de fabrikant. Daarnaast vormt het een onnodige belasting van de plaatselijke autoriteit met rechtsbevoegdheid. Nu UL is geautoriseerd als AECO, kunnen liftfabrikanten hun innovatieve producten, systemen en componenten laten testen en certificeren door UL. Wanneer de producten eenmaal zijn gecertificeerd, worden ze geaccepteerd door alle lokale autoriteiten met rechtsbevoegdheid, en hoeft de fabrikant niet de autoriteit in elk rechtsgebied afzonderlijk te benaderen.

"Ons doel is samen te werken met fabrikanten en plaatselijke autoriteiten met rechtsbevoegdheid om ertoe bij te dragen dat inventieve, efficiëntere technologie sneller op de markt kan worden gebracht, en tegelijkertijd erop toe te zien dat het product voldoet aan alle voorschriften om de veiligheid van het publiek te waarborgen," aldus Connelly.

UL zal nieuwe ontwerpen voor liften testen en beoordelen om te bepalen of ze al dan niet voldoen aan de toepasselijke standaards van de American Society of Mechanical Engineers (ASME), en het AECO-keurmerk gebruiken, naast haar eigen UL-keurmerk, om aan te geven dat het product is goedgekeurd. UL-AECO-certificaten worden geaccepteerd door alle organisaties die werken met ASME-prestatiecodes.

"Met de autorisatie van UL als AECO zet de liftindustrie een vastberaden stap voorwaarts naar een nieuw tijdperk, waarin gecertificeerde, innovatieve en veilige producten sneller op de markt kunnen worden gebracht," aldus Louis Bialy, directeur van de afdeling Codes and Standards bij Otis Elevator.

Over Underwriters Laboratories

Underwriters Laboratories (UL) is een onafhankelijke organisatie voor certificatie van productveiligheid die zich al meer dan honderd jaar bezighoudt met het testen van producten en het opstellen van veiligheidsstandaards. UL evalueert meer dan 19.000 verschillende typen producten, componenten, materialen en systemen per jaar. Jaarlijks gaan meer dan 20 miljard exemplaren van in totaal 72.000 verschillende producten met het UL-keurmerk over de toonbank. Het wereldwijde netwerk van bedrijven en serviceproviders van UL omvat 64 laboratoria, test- en certificeringsinstellingen die klanten van dienst zijn in 98 landen. Voor meer informatie kunt u terecht op: http://www.UL.com/newsroom.

Contactpersonen voor de media
    Joseph Hirschmugl                        Chris Suttile