vanHaren groeit, terwijl de branche krimpt

15 Feb, 2012, 12:02 GMT Van vanHaren Schoenen BV

WAALWIJK, Nederland, February 15, 2012 /PRNewswire/ --

Succes in zwaar jaar 2011: plus 7,9 procent

vanHaren kiest voor nieuwe uitstraling

vanHaren zette ook in 2011 zijn koers van groei voort: De onderneming groeide met 7,9 procent en verhoogde daarmee haar omzet van 114,4 miljoen euro in 2010 tot 123,4 miljoen euro in 2011. vanHaren behaalde like-for-like een omzetplus van 4 procent. In dezelfde periode was er een like-for-like omzetverlies van 2,5 procent in de schoenendetailhandel (CBW-Mitex). vanHaren verkocht in 2011 circa 5,74 miljoen paar schoenen. "Hogere energieprijzen, de eurocrisis en ongunstige weersomstandigheden vormden in 2011 echte uitdagingen. Die hebben we echter zeer goed bedwongen", aldus het oordeel van Krein Bons, directeur van vanHaren, over de cijfers. De op twee na grootste retailer voor schoenen in Nederland heeft in het hele land 136 filialen (2010: 131). "De investering in het filiaalnetwerk blijft ook in 2012 een belangrijke pijler voor onze groeikoers", zegt Bons. In totaal heeft vanHaren aan het eind van 2011 1.458 medewerkers in dienst.

(Photo: http://www.newscom.com/cgi-bin/prnh/20120215/511313-a )

(Photo: http://www.newscom.com/cgi-bin/prnh/20120215/511313-b )

(Logo: http://www.newscom.com/cgi-bin/prnh/20120215/511313-c )

Nieuwe look voor vanHaren

Vanaf vandaag krijgt vanHaren een nieuwe uitstraling. De vertrouwde blauw-oranje vanHaren huisstijl maakt dit jaar plaats voor een frisse look met een nieuw logo. Het tot nu toe bekende logo wordt in alle winkels vervangen door een nieuwe en in terug te zien in alle media inzet van vanHaren. "Het bekende logo in blauw-oranje wordt opgevolgd door een beeldmerk dat duidelijk is geijkt op de vorige. De sterke oranje kleur blijft behouden en past bij het van oorsprong nederlands bedrijf. Tegelijkertijd laat het nieuwe logo lifestyle en fashion sterker naar voren komen, spreekt de vrouwelijke doelgroep nog duidelijker aan en komt internationaler over", aldus Krein Bons.

Halle Berry promoot eerste eigen collectie

Glans en vrouwelijke flair belooft ook de internationale stijlicoon Halle Berry, die nu haar eerste collectie 5th Avenue by Halle Berry voor vanHaren promoot. De collectie van de Oscar-prijswinnares behelst in totaal 40 modellen. De schoenen zijn elegant en kwalitatief- voor iedere vrouw. "Ze zijn modieus en niet te duur, daar gaat het om in mijn collectie", aldus de actrice en Oscar-winnares. De schoenen zullen vanaf begin maart in de winkels verkrijgbaar zijn.

Verdere groei gepland

Behalve het nieuw vormgegeven uiterlijk zal ook de uitbreiding en verbouwing van het filiaalnetwerk ervoor zorgen dat de klanten nog makkelijker bij hen in de buurt kunnen winkelen. Drie nieuwe filialen in Almere Buiten, Amersfoort en Beverwijk staan alvast gepland. "Net als in de afgelopen jaren is het echter goed mogelijk dat we daar in de loop
van het jaar nog een of twee locaties aan toevoegen. Dat wordt op korte termijn beslist", legt Bons uit. Naast de nieuwe filialen worden 14 winkels verbouwd en gemoderniseerd.

Online handel goed aangekomen

In november 2010 was de vanHaren online-shop http://www.vanharen.nl van start gegaan. En met groot succes. De shop biedt sindsdien 24 uur per dag een breed assortiment aan schoenen voor het hele gezin - ook in grote en kleine maten - plus tassen en accessoires. Onafhankelijk van tijd en plaats kunnen de klanten met comfortabele zoekfuncties hun favoriete schoen kiezen, online bestellen en eenvoudig betalen met verschillende opties. vanHaren bezorgt en retourneert haar artikelen kosteloos. In de regel bereiken de bestelde artikelen de klant binnen 48 uur. "Mochten de schoenen niet passen, dan kunnen ze binnen 14 dagen worden geretourneerd", legt de vanHaren-directeur uit. Ondertussen is er ook een Facebook-platform Footnews opgericht van vanHaren, dat druk wordt bezocht.

DEICHMANN-groep verhoogt opnieuw zijn wereldwijde omzet

vanHaren behoort tot de DEICHMANN-groep met hoofdkantoor in Essen (Duitsland), de grootste schoenenretailer zowel in Duitsland als in Europa. Deze is vertegenwoordigd in 21 Europese landen en de VS. Gecorrigeerd voor valuta bedroeg de groepsomzet van DEICHMANN SE 4,13 miljard euro (2010: 3,93 miljard euro/netto 3,57 miljard euro) en steeg daarmee met 5 procent. In 2011 runde de groep in totaal 3.175 filialen (2010: 2.939 filialen). Wereldwijd verkocht DEICHMANN 156 miljoen paar schoenen (2010: 152 miljoen paar). Met circa 32.500 medewerkers had de onderneming eind 2011 ongeveer 8,3 procent meer mensen in dienst dan in 2010 (circa 30.000). In het lopende jaar wil DEICHMANN SE ruim 200 miljoen euro investeren in de uitbreiding van de internationale infrastructuur. Voor de hele groep staan 190 nieuwe openingen gepland.

In 2013 wordt de door de eigenaars geleide onderneming 100 jaar.

De DEICHMANN SE met hoofdkantoor in Essen (Duitsland) werd  in 1913 opgericht en bevindt zich voor 100% in het bezit van de oprichtersfamilie. De onderneming is marktleider in de Europese schoenendetailhandel en heeft wereldwijd meer dan 32.500 medewerkers in dienst. Onder de naam DEICHMANN worden filialen gerund in Duitsland, Bulgarije, Denemarken, Groot-Brittannië, Hongarije, Italië, Kroatië, Litouwen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Servië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Turkije en Zweden. Bovendien is de groep vertegenwoordigd in Zwitserland (Dosenbach/Ochsner/Ochsner Sport), in Nederland (vanHaren) en in de VS (Rack Room Shoes/Off Broadway).

Perscontact:
DEICHMANN-groep