Verkeer in Nederland daalt terwijl economie en arbeidsmarkt langzaam aantrekken; Blijft tweede land van Europa met hoogste filedruk

16 Maa, 2016, 07:01 GMT Van INRIX

- De INRIX Traffic Scorecard laat zien dat automobilisten in Nederland gemiddeld 39 uur kwijt waren aan het verkeer in 2015; 1,5 uur minder dan in 2014

- Voor het vierde jaar op rij was er minder verkeer, maar Nederland blijft tweede op de lijst van Europese landen met de meeste vertraging door files

- De filedruk nam in vier van de zes meest drukke steden van Nederland af; de grootste daling vond plaats in Amsterdam, waar er 17% minder tijd in het verkeer werd doorgebracht

- De meeste files stonden in Utrecht, waar weggebruikers vorig jaar bijna 53 uur vaststonden in het verkeer

AMSTERDAM, 16 maart 2016 /PRNewswire/ -- INRIX, internationaal marktleider op het gebied van slimme autotechnologie en transportanalyses, heeft zijn 2015 Traffic Scorecard gepubliceerd, een maatstaf voor regeringen en steden in Europa en de Verenigde Staten om vooruitgang in het verbeteren van stedelijke mobiliteit te meten. Voor het rapport in 2015 werden verkeersopstoppingen in 13 Europese landen en 96 Europese steden geanalyseerd.

In Nederland was er voor het vierde jaar op rij minder verkeer. Automobilisten brachten gemiddeld 39 uur door in een verkeersopstopping, 1,5 uur minder dan vorig jaar. Amsterdam zag de grootste daling, het gemiddeld aantal verloren uren door verkeersopstoppingen daalde naar 34, een verschil van bijna zeven uur, ofwel 17%, dankzij initiatieven van de gemeenteraad om het autoverkeer te verminderen door de ruimte voor voetgangers en fietsers te vergroten.[1]

Files daalden in nog drie andere geanalyseerde stedelijke gebieden, namelijk in Den Haag (-5%), Rotterdam (-4%) en Groningen (-0,7%). Ondanks een algehele daling in de hoeveelheid files blijft Nederland tweede op de lijst van Europese landen met de hoogste filedruk. De lijst wordt aangevoerd door België, waar automobilisten gemiddeld 44 uur vast zitten in het verkeer.

De Nederlandse economie bleef in 2015 voorzichtig herstellen; de economie startte met een groei van 2%, maar kromp in de tweede helft van het jaar[2]. De arbeidsmarkt verbeterde, maar de totale werkgelegenheid groeide slechts met 0,9%.[3] Deze economische omstandigheden helpen een daling in het verkeer verklaren, want minder forenzen zorgen voor meer rust op de weg.

Utrecht bleek in 2015 de stad in Nederland met de hoogste filedruk, terwijl zij in 2014 nog op de vierde plek stond. Weggebruikers in en rondom Utrecht verloren afgelopen jaar gemiddeld 53 uur in het verkeer. Steden buiten de Randstad, vooral Eindhoven, zien een hogere filedruk – waarschijnlijk het gevolg van werkzaamheden tussen Eindhoven en Tilburg.

"Dit is het vierde opeenvolgende jaar dat er minder verkeer is in Nederland. Doordat de economie zich langzaam herstelt en werkloosheid hoog blijft, is er minder weggebruik en dientengevolge ook een lagere filedruk," volgens Bryan Mistele, President en CEO van INRIX. "Het is bemoedigend om een duidelijke afname van verkeersopstoppingen in Amsterdam te zien, wat aangeeft dat pogingen om de transportinfrastructuur te verbeteren en filedruk af te laten nemen, zijn vruchten begint af te werpen."

De zes stedelijke gebieden met de meeste vertraging door files van Nederland in 2015 (gesorteerd op het gemiddelde aantal uren dat een bestuurder jaarlijks kwijt is in een file)

Positie

Stedelijk gebied rond

Uren kwijt in 2015

Verschil met 2014 (in uren)

Eindhoven

+1,4

Groningen

Nederlandse wegen met de hoogste filedruk

De INRIX Traffic Scorecard laat ook zien op welke wegen in Nederland de meeste verkeersopstoppingen zijn, en welke tijdstippen het best gemeden kunnen worden. De A13 tussen Ypenburg en Kleinpolderplein in Den Haag was de drukste weg, bestuurders stonden er gemiddeld 20 uur in verkeersopstoppingen. Automobilisten op de A20 brachten verspreid over een jaar gemiddeld 15 uur in een file door. Dat is net iets meer dan op de A15, waar chauffeurs gemiddeld 13 uur vaststonden.

Top 5 drukste wegen in Nederland (gesorteerd op aantal verloren uren per jaar):

Positie

Gebied

Weg

Van

Naar

Afstand (kilometer)

Drukste periode

Drukste Dag/Uur

Totale vertraging per jaar (uren)

A13

Ypenburg

Kleinpolderplein

A20

Vlaardingen

Terbregseplein

Dordrecht

A15

Hendrik-Ido-Ambacht

Sliedrecht-Oost

A20

De Vink

Rotterdam-Centrum

ochtend

Di 08:00

A4

Leidschendam

Zoeterwoude-Rijndijk

ochtend

Di

Nederland vs. Europa: Waar staan we?

Van de 13 Europese landen die geanalyseerd zijn, ervoer 70% in 2015 een daling in de filedruk. Dit kan komen door de achterblijvende Europese economie, met per kwartaal een gemiddeld BBP-stijging van slechts 0,3% in de tweede helft van het afgelopen jaar[4], wat lager is dan de piek van voor de crisis in 2008. België staat bovenaan de lijst; bestuurders brengen daar gemiddeld 44 uur door in verkeersopstoppingen, gevolgd door Nederland (39 uur), Duitsland (38) en Luxemburg (34). Zwitserland steeg van de zesde plek om de top vijf van 2015 af te ronden.

Europese landen met de hoogste filedruk (gesorteerd op jaarlijks verloren uren):

Positie Europees land 2015

+0,2

Hongarije

De verkeerssituatie in Europese steden

Londen staat bovenaan de lijst van Europese steden met de meeste verkeersopstoppingen. Automobilisten verliezen gemiddeld 101 uren, ofwel meer dan vier dagen, in verkeersopstoppingen. Stuttgart ervoer de grootste stijging en stond in 2015 gemiddeld op 73 verloren uren, een stijging van 14% ten opzichte van 2014. Brussel – de meest verstopte stad van Europa in 2012 en 2013 en in 2014 tweede ten opzichte van Londen – ervoer een flinke daling in vertragingen in 2015. Er werden 70 uren verloren in het verkeer, een afname van meer dan vier uren ten opzichte van 2014, waarmee de stad op de vijfde plek in de ranglijst staat.

De meest drukke stedelijke gebieden van Europa in 2015 (gesorteerd op jaarlijks verloren uren):

Positie 2015

Positie 2014

Stedelijk gebied

Verloren uren 2015

Verschil met vorig jaar (in uren)

Forensgebied Londen

+5,2

Stuttgart

+ 8,5

Antwerpen

+6,6

Keulen

+ 5,2

Brussel

N/a

Moskou

Onbekend

Karlsruhe

München

+ 4,5

Milaan

Manchester e.o.

Düsseldorf

Parijs

+0,1

Hoe Europa zich verhoudt tot steden in de rest van de wereld

Wereldwijd staat Londen bovenaan de lijst van steden met de meeste verkeersopstoppingen, met 101 uren vertraging, gevolgd door Los Angeles (81 uur), Washington D.C. (75), San Francisco (75), Houston (74), New York (73), Stuttgart (73), Antwerpen (71), Keulen (71) en Brussel (70). Bestuurders die gebruikmaken van de top 10 drukste wegen van de wereld verliezen gemiddeld 110 uur per jaar, ofwel meer dan 4,5 dage, aan verkeersopstoppingen. Van deze wegen bevinden zich vier in Los Angeles, drie in Moskou, gevolgd door wegen in Brussel, Londen en München.

Van de landen die gemeten worden voor de INRIX Traffic Scorecard, staan de Verenigde Staten bovenaan de lijst met het hoogste aantal verloren uren in het verkeer per jaar – een gemiddelde van bijna 50 uren in 2015 – meer dan België (44 uren), Nederland (39), Duitsland (38), Luxemburg (33), Zwitserland (30), Verenigd Koninkrijk (30) en Frankrijk (28).

– EINDE PERSBERICHT –

Methodologie

Bevindingen in de INRIX 2015 Traffic Scorecard voor Europa worden gebaseerd op data over de verkeerssnelheid van meer dan 2,5 miljoen kilometer van stad- en snelwegen in Europa. Bezoek inrix.com/scorecard om het internationale rapport te bekijken.

Over INRIX

INRIX is de wereldleider in verbonden autodiensten en intelligente beweging, een nieuwe aanpak die 'big data' en de cloud gebruikt om stedelijke mobiliteit te verbeteren. Door het gebruiken van een veelvoud aan bronnen en het toepassen van intelligente technologie, levert INRIX veelomvattende data en oplossingen om mensen, steden en bedrijven vooruit te helpen.

Onze partners zijn autofabrikanten, regeringen, exploitanten van mobiele netwerken, ontwikkelaars, adverteerders en zowel kleine als grote bedrijven. We zijn letterlijk overal met meer dan 450 klanten in 60 landen. INRIX heeft kantoren in Kirkland, Seattle, Santa Monica, Londen, Manchester en München.

[1] http://www.iamsterdam.com/en/media-centre/city-hall/press-releases/2015-press-room/more-space-for-pedestrians-and-cyclists-in-amsterdam

[2] http://ec.europa.eu/economy_finance/eu/forecasts/2016_winter/nl_en.pdf

[3] http://ec.europa.eu/economy_finance/eu/forecasts/2016_winter/nl_en.pdf