Vernieuwde meta-zoekmachine Ixquick wereldwijd gelanceerd

24 Maa, 2005, 11:52 GMT Van Surfboard B.V.

HAARLEM, March 24 /PRNewswire/ --

- Meer relevante resultaten door mix internationale en lokale zoekmachines

Een geheel vernieuwde versie van de krachtige meta-zoekmachine Ixquick (www.ixquick.com) is vandaag gelijktijdig gelanceerd in Europa en Amerika. Ixquick combineert steeds minimaal tien internationale en lokale zoekmachines, wat meer relevante resultaten oplevert. Met de Power Search en de optie om het zoeken te verfijnen, kan een opdracht eenvoudig in een bepaalde richting worden voortgezet. Ook zijn veel nieuwe functies toegevoegd, waaronder een internationale telefoongids.

Het Nederlandse bedrijf Surfboard BV te Haarlem is sinds 2000 eigenaar van de van oorsprong Amerikaanse meta-zoekmachine, die in 1998 live is gegaan.

Om de gebruiker te helpen bij het snel beoordelen van zoekresultaten, werkt Ixquick met een exclusief ster-systeem. Een resultaat krijgt, voor elke zoekmachine waar het in de top-10 staat, één ster toegewezen. Een resultaat met vijf sterren betekent dat vijf zoekmachines dit resultaat in hun top-10 hebben gerangschikt.

"Dankzij dit ster-systeem krijgen gebruikers een zo relevant en volledig mogelijk resultaat", zegt woordvoerder Alex van Eesteren van Surfboard BV. "Ixquick doorzoekt tegelijkertijd minimaal tien van de meest populaire zoekmachines, zoals bijvoorbeeld Yahoo/Alta Vista, Ask Jeeves en Gigablast. Gecombineerd bestrijken deze een veel groter deel van het Internet dan Google, AltaVista of welke andere individuele zoekmachine dan ook. Ook legt commerciële manipulatie van zoekresultaten - een bekend probleem - bij Ixquick beduidend minder gewicht in de schaal, en blijft de relevantie gewaarborgd", aldus Van Eesteren. "Ixquick is bovendien de enige meta-zoekmachine die lokale en internationale zoekmachines combineert. Onze focus ligt nadrukkelijk op de combinatie van kwaliteit en gebruiksvriendelijkheid. Naast het algoritme hebben we daarom ook de interface verder verbeterd."

De vernieuwde Ixquick is uitgebreid met de volgende nieuwe functies:

- Resultaten specificeren (functioneel clusteren): naast een zoekresultaat verschijnt een V en een X. Als een bepaald resultaat bijzonder goed is, kun je het vinkje aanklikken om soortgelijke resultaten te vinden. Voldoet het resultaat juist niet aan de verwachtingen, dan kun je het kruisje aanklikken om alle soortgelijke resultaten weg te laten.

- Universele Power Search: hiermee kun je een sterk verfijnde zoekopdracht uitvoeren.

- Talen: Ixquick zoekt inmiddels in zeventien talen, waaronder vier Aziatische.

- Een zowel nationale als internationale prijsvergelijker: hiermee kan de goedkoopste aanbieder van populaire producten worden gevonden.

- Een internationale telefoongids: hiermee kunnen wereldwijd mensen en bedrijven worden gevonden. Ook het omgekeerde - personen of bedrijven traceren aan de hand van een telefoonnummer - is mogelijk.

Noot voor de redactie (niet voor publicatie):

Aanvullende informatie en screenshots kunnen worden gedownload op www.ixquick.com/pers

BRON Surfboard B.V.