Visumgemak voor gezinnen die tijdens de Cricket World Cup naar het Caraïbisch gebied komen

06 Jan, 2007, 14:20 GMT Van CARICOM Implementation Agency for Crime and Security Van ,IMPACS

BRIDGETOWN, Barbados, January 6 /PRNewswire/ --

Gezinnen die voor de ICC Cricket World Cup naar het Caraïbisch gebied komen, krijgen gratis visa voor kinderen tot 12 jaar.

Dit is een van de beslissingen die zijn genomen op een speciale vergadering van Caraïbische ministers van toerisme en ambtenaren die verantwoordelijk zijn voor de beveiliging van het komende toernooi.

"We hebben de oproepen om het gezinnen gemakkelijk te maken gehoord en erkennen dat dit een belangrijke stimulans zou zijn om het CARICOM-visum te verkrijgen," zegt de vice-premier van Barbados, Mia Mottley, die voorzitter is van het CARICOM-subcomité, dat verantwoordelijk is voor de beveiliging van de Cricket World Cup.

De ministers van toerisme zijn op de hoogte gebracht van de afspraken over de beveiliging voor het op twee na grootste sportevenement ter wereld en namen de gelegenheid om de zorgen te delen die in hun sector zijn ontstaan, voornamelijk over de implementatie van het CARICOM-visum.

"In het licht van die protesten en op basis van de logistiek die erbij betrokken is, hebben we aanbevolen om de effectieve datum van de Single Domestic Space (enkele binnenlandse ruimte) terug te zetten naar 1 februari in plaats van 15 januari," zei de vice-premier van Barbados.

Deze nieuwe datum is twee weken later dan het eerdere streven van 15 januari voor de cricketgastlanden en Dominica om de speciale grens reguleringen in werking te stellen, die de uitgifte van een CARICOM-visum aan burgers van aangewezen landen vereisen.

"Het Bureau of the Heads of Government (Bureau van de Regeringsleiders) heeft zeer duidelijk gemaakt dat zij geen veranderingen aan de structuur voor het visum aanbrengen, maar dat wij de start zouden moeten opschorten tot 1 februari," zei Mottley.

Mottley, die de media op donderdag toesprak na een dag lang vergaderen met Caraïbische ministers van toerisme, zei dat de verlenging bedoeld was als teken van goede wil aan belanghebbenden in het toerisme die wat meer tijd nodig hadden om te garanderen dat iedereen die een visum nodig had zou worden geholpen.

"We moeten rekening houden met de belangen van negen verschillende landen en uiteindelijk probeer je niet het belang van één land af te wegen, maar de belangen van negen verschillende landen en daarom moet er onvermijdelijk een kader zijn dat die belangen harmoniseert," zegt minister Mottley.

In die vergadering is bevestigd dat er een concessie zal komen van visumtarieven voor kinderen van 12 en jonger die door hun ouders worden begeleid naar het Caraïbisch gebied als de Single Domestic Space van kracht is.

De Caraïbische Gemeenschap, CARICOM, heeft ermee ingestemd om de gastlanden inclusief Dominica als één Single Domestic Space te behandelen, waarvoor bezoekers een speciaal CARICOM-visum nodig hebben.

Dit zou zorgen voor onbezorgd reizen van land tot land, omdat paspoorten op het eerste punt van binnenkomst in de Single Domestic Space zullen worden gestempeld en vanaf daar hoeven bij de grenscontrolepunten alleen E/D-formulieren te worden gepresenteerd.

CRICKETFANS UIT DE AANGEWEZEN LANDEN BUITEN DE CARAÏBISCHE
        GEMEENSCHAP ZULLEN HUN SPECIALE VISA ONLINE MOETEN AANVRAGEN OP
            HTTP://WWW.CARICOMIMPACS.ORG, DE ENIGE OFFICIËLE SITE.

Contact:
    Rose Blenman, CARICOM, rblenman@caricom.org