VNCI organiseert de Chemieloop - Zaterdag 10 september 2011

18 Aug, 2011, 08:05 BST Van Vereniging van de Nederlandse Chemische Industrie

LEIDSCHENDAM, Nederland, August 18, 2011 /PRNewswire/ --

Op zaterdag 10 september organiseert de Vereniging van de Nederlandse Chemische Industrie (VNCI) de Chemieloop. Dit hardloopevenement vindt plaats in (de omgeving van) Terneuzen en wordt georganiseerd in het kader van het internationale Jaar van de Chemie. De Chemieloop is bedoeld om lopers, toeschouwers en omwonenden te laten ervaren hoe fascinerend chemie is en welke belangrijke rol zij speelt in het dagelijks leven. Zo zorgt een chemisch proces in je lichaam er tijdens het sporten voor dat het gelukshormoon endorfine vrijkomt en is chemie een belangrijk onderdeel bij de productie van energiedrankjes en speciale loopmaterialen.

Parcours
Het parcours van de Chemieloop is uniek. Het is enerzijds afwisselend omdat het loopt over het terrein van Dow Benelux, door natuurgebied langs de Westerschelde en door een sluizencomplex. Anderzijds heeft de Chemieloop het eerste Nederlandse flexibele parcours aangezien het sluizencomplex 24 uur per dag in bedrijf is, waardoor het parcours af en toe verandert maar de afstand gelijk blijft. De finish is op de Markt in Terneuzen. Hardlopers kunnen zich voor drie afstanden inschrijven: de halve marathon van Dow, de 10 kilometer van AkzoNobel en de DSM KidsRun (tot 12 jaar). Daarnaast is er voor collega's die de loop samen willen doen de speciale Eastman Businessloop. Voor de jonge kinderen zal er tijdens de Chemieloop op de Markt een Kinderplein zijn waar kinderen op een speelse manier kennis kunnen maken met chemie. Er zijn - onder begeleiding-  diverse proefjes en experimenten te doen.

Chemiesector
De Chemieloop wordt onder meer georganiseerd om deelnemers en bezoekers kennis te laten maken met de chemiesector en te laten zien dat chemische processen een grote rol spelen in veel van onze dagelijkse activiteiten. Door middel van de Chemieloop laat de VNCI zien hoe waardevol deze industrie voor Nederland is. De chemiesector zorgt in Nederland voor 64.000 banen, is goed voor een omzet van € 47 miljard en draagt voor ongeveer 3% bij aan het Bruto Binnenlands Product.

Graag nodigen wij u uit om zaterdag 10 september aanwezig te zijn bij de Chemieloop. Het volgende programma is specifiek voor de pers opgesteld:

Aanmelden
Vanwege de beperkte capaciteit vragen wij u zich voor 6 september aan te melden bij ondergetekende via lorette@hetprbureau.nl onder vermelding van na(a)m(en), medium en functie(s).  In verband met veiligheidsvoorschriften op het terrein van Dow Benelux dient u zich te kunnen legitimeren.

Gerard van Harten, vice-voorzitter van VNCI is beschikbaar voor een interview (eventueel ook voorafgaand aan het evenement).

We hopen u de 10de te zien!

Chemieloop
Op zaterdag 10 september organiseert de Vereniging van de Nederlandse Chemische Industrie (VNCI) de Chemieloop. Dit hardloop evenement vindt plaats in de omgeving van Terneuzen en wordt georganiseerd in het kader van het internationale Jaar van de Chemie. De Chemieloop is bedoeld om lopers, toeschouwers en omwonenden te laten beleven dat chemie fascinerend is en een belangrijke rol speelt in het dagelijks leven. Zo is chemie nodig voor het produceren van energiedrankjes, het vervaardigen van speciale loopmaterialen en zorgt een chemisch proces in je lichaam er tijdens het sporten voor dat het gelukshormoon endorfine vrijkomt.

Parcours
Het unieke parcours loopt over het terrein van Dow Chemical, door natuurgebied langs de Westerschelde en door een sluizencomplex. Doordat het sluizencomplex 24 uur per dag in bedrijf is, is het parcours variabel. De finish is op de Markt in Terneuzen. Hardlopers kunnen zich voor drie afstanden inschrijven: de halve marathon van Dow, de 10 kilometer van AkzoNobel en de DSM KidsRun (tot 12 jaar) . Daarnaast is er voor collega's die de loop samen willen doen de speciale Eastman Businessloop. Voor deelname wordt een kleine bijdrage gevraagd. Deze varieert van EUR 3 voor de KidsRun tot EUR 12,50 voor de halve marathon.

Deelnemers kunnen zich aanmelden via http://www.chemieloop.nl.

Noot voor de redactie:

Save the date: zaterdag 10 september
De chemieloop wordt mede georganiseerd om bezoekers te laten zien dat chemische processen belangrijk zijn voor veel dagelijkse activiteiten. Door middel van de chemieloop laat de  VNCI  zien hoe waardevol deze industrie is voor Nederland. Zo zorgt de chemiesector in Nederland voor 64.000 banen, is zij goed voor een omzet van € 47 miljard en draagt de sector voor ongeveer 3% bij aan het Bruto Binnenlands Product. Graag nodigen wij u (of uw collega) uit om zaterdag 10 september aanwezig te zijn tijdens de chemieloop. Op deze dag zal het ook mogelijk zijn om onder andere te spreken met de directeur van de VNCI . In augustus ontvangt u een officiële uitnodiging.

BRON Vereniging van de Nederlandse Chemische Industrie