Vooruitzichten voor 2011 van Union Bancaire Privée 'aandeelhouder of obligatiehouder?'

27 Jan, 2011, 14:00 GMT Van UBP - Union Bancaire Privee

BRUSSEL, January 27, 2011 /PRNewswire/ -- Zal het in 2011 beter zijn om te beleggen in aandelen of in obligaties? De vooruitzichten voor groei in de opkomende landen zijn goed en met de Amerikaanse economie gaat het geleidelijk beter dus, in combinatie met de nieuwe monetaire stimulans, hebben we positieve vooruitzichten voor financiële activa, vooral aandelen. Deze situatie zou in 2011 gunstiger moeten zijn voor aandeelhouders dan voor houders van obligaties. We verwachten een geleidelijk economisch herstel in de G7, maar mogelijk is de doos van Pandora geopend en worden er allerlei risico's op de wereld losgelaten.

Aziatische en opkomende landen nemen de leiding in de aanhoudende groei in 2011

Volgens de macro-economische analyse van Patrice Gautry, chef-econoom van UBP, zal Azië de meest dynamische economische regio ter wereld blijven vertonen. Er is sprake van een structurele groeitrend in de opkomende landen, ondersteund door binnenlandse consumptie en investeringen. Hoewel aanpassingen van meer blijvende aard waarschijnlijk belemmerend zijn voor de G7-economieën, moeten losstaande financiële voorwaarden een geleidelijk herstel van kredietverlening en een meer consistente trend in consumentenbestedingen ondersteunen. Drie landen blijven opnieuw als regionale kampioenen opduiken wanneer het gaat om een bijdrage aan het mondiale BBP en de export, en dat zijn de Verenigde Staten, Duitsland en China.

Midden in dit geleidelijke herstel moet 2011 een sterkere, maar onevenredig verdeelde economische wereld gaan zien. "De wereldwijde economie blijft onevenwichtig, met een reeks terugkerende crises. Het economische beleid zal een belangrijke bron van risico's inhouden in 2011 en zou minder gesynchroniseerd moeten zijn dan in het verleden ", aldus Patrice Gautry. Centrale banken hebben de doos van Pandora geopend en laten daarmee risico's los op de wereldeconomie. "Nu we uit de financiële crisis tevoorschijn beginnen te komen, moet de economie kracht putten uit het bedrijfsleven," vervolgde hij.

Beleggingsstrategie: het monetaire beleid moet aandelen ondersteunen

De beleggingsstrategie van UBP houdt rekening met de belangrijkste heersende economische trends en weerspiegelt het budgettaire en monetaire beleid. Christophe Bernard, hoofd van investeringsstrategieën (Investment Strategy) bij UBP, pleit voor aandeelhouderschap in plaats van obligaties, zolang het monetaire beleid accommoderend is en de marges voor corporaties hoog zijn. Hij adviseert dat men zich richt op mondiale bedrijven met sterke merknamen, op duurzaam rendement en op blootstelling aan opkomende markten.

Jérôme Koechlin, Head of Corporate Communications, +41-58-819-26-40, jko@ubp.ch

Rohan Sant, Press relations, +41-58-819-26-23, sar@ubp.ch