WABCO wordt open NV met een beursnotering aan de New York Stock Exchange

01 Aug, 2007, 11:34 BST Van American Standard Companies

NEW YORK en BRUSSEL, België, August 1 /PRNewswire/ --

- Bedrijf wordt verhandeld op de beurs onder het symbool NYSE: WBC

- Management van WABCO verklaart een kwartaaldividend van 7 cent per aandeel en een inkoopprogramma van US$ 500 miljoen in aandelen

WABCO (NYSE: WBC), een toonaangevende wereldwijde leverancier van elektronische remsystemen, stabiliteit, ophanging en controlesystemen voor transmissie voor commerciële voertuigen, zal vandaag voor het eerst op de New York Stock Exchange verhandeld worden onder het symbool WBC.

WABCO, met opbrengsten van ongeveer US$ 2 miljard in 2006, deed eerder zaken als het Vehicle Control Systems bedrijf van American Standard Companies (NYSE: ASD). Op 1 februari 2007, kondigde American Standard plannen aan om een spin-off van het bedrijf te creëren en gisteren, precies zes maanden later, was de scheiding compleet. Oorspronkelijk was WABCO onderdeel van de Westinghouse Air Brake Company, opgericht in 1869 en verworven door American Standard in 1968.

" De vooruitgang van WABCO werd gedreven door consequente strategieën, vernieuwende producten en een niet-aflatende focus op klanten ", zei Jacques Esculier, voormalig manager van het Vehicle Control Systems bedrijf en nu CEO van WABCO Holdings Inc. " Ik ben er trots op dat onze ontwikkeling ons tot deze nieuwe status als openbare naamloze vennootschap heeft gebracht. Wij hebben de juiste middelen om ons bedrijf te blijven versterken, door verbeteringen aan te brengen in de manier waarop we onze klanten van dienst zijn en door ons toe te leggen op de uitbreiding van mogelijkheden in de wereldwijde industrie van commerciële voertuigen. "

Fred Poses, voorzitter en CEO van American Standard Companies, zegt: " WABCO heeft nu de omvang, het wereldbereik en het organisatietalent om het alleen aan te kunnen en het bevindt zich in de juiste positie om voort te bouwen op het leiderschap in zijn vakgebied. "

Sinds zijn uitvinding van anti-lock remsystemen (ABS) voor commerciële voertuigen in 1981, in samenwerking met DaimlerChrysler, zijn de opbrengsten van WABCO met succes gegroeid als gevolg van geavanceerde technologieën gericht op het verbeteren van uitvoering, veiligheid en prestatie van commerciële voertuigen. Hierbij inbegrepen zijn het eerste elektronisch bestuurde luchtdruksysteem (ECAS), het eerste geautomatiseerde, handmatige transmissie bestuurderssysteem voor commerciële voertuigen, het eerste controlesysteem voor elektronische stabiliteit (ESC) en het eerste geïntegreerde wieldrukcontrolesysteem voor voertuigen (IVTM), ontwikkeld in samenwerking met Michelin.

Naast het leggen van focus op doorgaande groei in West-Europa en Noord-Amerika, werkt het bedrijf aan groeistrategiën in opkomende markten als China, India en Oost-Europa, zowel als aan uitbreiding van zijn deelname in de vervangingsmarkt voor commerciële voertuigen. Dankzij deze succesvolle onderdelen heeft WABCO over de afgelopen vijf jaren een samengestelde jaarlijkse groei (CAGR) in opbrengsten kunnen genereren van 8 procent (exclusief de invloed van deviezen).

Met 12 vervaardigingsvoorzieningen in negen landen, is WABCO doorlopend bezig met het verbeteren van zijn operaties via het WABCO Besturingssysteem (WOS), onder meer bestaande uit het toepassen van de " schraalheids " filosofie over de gehele breedte van de toeleveringstak, naleving van de Design for Six Sigma (DFSS) tools bij productontwikkeling, initiatieven van klantensamenwerking en geavanceerde beleidssystemen die zorgen voor verantwoordelijkheid over de gehele breedte van de organisatie.

" Wij werken doorlopend aan verbetering van onze prestatie en aanpassing van onze wereldoperaties, voor een zo goed mogelijke balans van klanten in de verschillende markten en regionen wereldwijd ", zei Esculier. " Wij zullen doorgaan met het leveren van vernieuwende producten en het geven van uitstekende service die onze klanten voor commerciële voertuigen verwachten en we kijken ernaar uit om de WABCO geavanceerde technologie en service op nieuwe markten aan te bieden. "

Het bedrijf kondigde vandaag ook aan dat zijn raad van bestuur een kwartaaldividend van 7 cent per gewoon aandeel verklaart en een inkoopprogramma voor US$ 500 miljoen gewone aandelen in 2009. Het dividend wordt uitbetaald op 20 september 2007, voor geregistreerde aandeelhouders op 4 september 2007.

Het bedrijf wil aandelen kopen tegen gangbare marktprijzen, hetzij op de open markt of via besloten transacties. De timing is afhankelijk van de marktsituatie en andere factoren.

Lazard handelde als financiële adviseur voor de WABCO spin-off. Skadden Arps en Baker & McKenzie handelden als raadsman.

Over WABCO

WABCO is een van 's werelds toonaangevende leveranciers van elektronische remsystemen, stabiliteit, ophanging en controlesystemen voor transmissie voor zware commerciële voertuigen. WABCO producten worden ook steeds meer gebruikt in luxe auto's en sport utility vehicles (SUV's). Onder de klanten worden 's werelds leidende autoproducenten gerekend van commerciële vrachtwagens, opleggers, bussen en personenwagens. WABCO, opgericht in 1869 in de Verenigde Staten als Westinghouse Air Brake Company, was in 1968 aangekocht door American Standard en de spin-off vond plaats in 2007. Het hoofdkantoor is in Brussel, België, met kantoren in Piscataway, N.J. WABCO heeft wereldwijd meer dan 7.000 mensen in dienst in 34 kantoren en productievoorzieningen. Via Arvin Meritor Automobile Inc. (Meritor WABCO), waarin het een 50% aandeel heeft, brengt WABCO in Noord-Amerika ABS en andere controleproducten voor voertuigen op de markt. In Noord-Amerika heeft WABCO ook een partner in Cummins Inc., een joint-venture waarin het een 70% aandeel heeft (WABCO Compressor Manufacturing Co.), gericht op de productie van compressoren die ontworpen zijn door WABCO. De totale verkopen van WABCO in 2006 waren US$ 2 miljard. WABCO wordt op de beurs verhandeld en is genoteerd aan de New York Stock Exchange onder het symbool WBC. Website: http://www.wabco-auto.com.

Verklaringen over verwachtingen

De informatie in dit persbericht bevat verklaringen over verwachtingen die zijn gebaseerd op te goeder trouw verwachtingen van het management, zowel als het vertrouwen in de toekomstontwikkelingen. Verklaringen over verwachtingen zijn herkenbaar aan het gebruik van woorden als " geloof ", "verwacht ", " plannen ", " strategie ", " vooruitzichten ", " schatting ", " project ", " voorzien ", " is van plan " en andere woorden van soortgelijke betekenis. Deze verklaringen over verwachtingen zijn afhankelijk van inherente onzekerheden verbonden met het voorspellen van toekomstige resultaten en situaties. Bepaalde factoren kunnen er de oorzaak van zijn dat resultaten en situaties wezenlijk verschillen van deze verwachtingen en een aantal van deze factoren zijn genoemd in de documenten die WABCO gedeponeerd heeft bij de Securities and Exchange Commission.

Financiële gegevens zijn bevat in Formulier 10 van WABCO Holdings Inc., gedeponeerd bij de Securities and Exchange Commission (SEC) op 3 juli 2007.

Website: http://www.americanstandard.com

BRON American Standard Companies