Walt Disney Pictures en Walden Media beginnen met de preproductie van de verfilming van 'De kronieken van Narnia: Prins Caspian,'; opnieuw onder regie van Andrew Adamson

02 Feb, 2006, 13:28 GMT Van Walt Disney Pictures

BURBANK, Californië, February 2 /PRNewswire/ -- Walt Disney Pictures en Walden Media, in samenwerking met de voor een Academy Award(R)-genomineerde regisseur Andrew Adamson, hebben vandaag (2/2) aangekondigd dat ze zijn begonnen met de preproductie van de verfilming van "De kronieken van Narnia: Prins Caspian," de volgende van de Narnia-kronieken, en het vervolg op het internationale kassucces "De kronieken van Narnia: De leeuw, de heks en de kleerkast". De laatstgenoemde film, die werd gebaseerd op de boeken van C.S. Lewis, heeft talloze bioscoopbezoekers over de hele wereld getrokken en heeft tot op heden meer dan US$637,8 miljoen opgeleverd in bioscopen wereldwijd. Bovendien heeft de film eerder deze week drie Academy Award(R)-nominaties gekregen. Op internationaal niveau staat "Narnia", met een huidige opbrengst van US$359,4 miljoen, al genoteerd als Buena Vista's film met de hoogste opbrengst ooit (zowel "Armageddon" en "Pirates of the Caribbean" overtreffend)." In eigen land is de opbrengst op dit moment US$278 miljoen en is daarmee de studio's derde film met de hoogste opbrengst ooit. De film is hard op weg om Buena Vista's kampioen van alle tijden te worden en de wereldwijde opbrengst van US$655 miljoen te overtreffen.

"De kronieken van Narnia: Prins Caspian," zal het merendeel van de bezetting en het creatieve team verantwoordelijk voor "De kronieken van Narnia: De leeuw, de heks en de kleerkast", herenigen. Andrew Adamson ("Shrek," en "Shrek 2")zal niet alleen opnieuw optreden als regisseur, maar ook als producent en coauteur (in samenwerking met Christopher Markus en Steve McFeeley). De productie zal later dit jaar van start gaan en voor de kerst in 2007 verschijnen. In "Prins Caspian" zullen de Pevensie-kinderen opnieuw in het land van Narnia terechtkomen, waar sinds hun vertrek duizend jaar is verstreken. De hulp van de kinderen wordt opnieuw ingeroepen om met de kleurrijke creaturen van Narnia de strijd aan te gaan tegen de slechterik, die voorkomt dat de rechtmatige prins het land regeert. "Prins Caspian" werd voor het eerst gepubliceerd in 1951, en is het tweede boek uit de zevendelige serie geschreven door Lewis. Het was bedoeld als vervolg op het boek "Het betoverde land achter de kleerkast" (de verfilming heet: "De leeuw, de heks en de kleerkast"). Van "De kronieken van Narnia" van Lewis zijn over de hele wereld meer dan 100 miljoen exemplaren verkocht en het blijft een van de meest geliefde series van alle tijden.

In reactie op de aankondiging zei Dick Cook, voorzitter van The Walt Disney Studios: "We zijn zeer verheugd dat we samen met een fantastische regisseur zoals Andrew en met onze vrienden bij Walden Media het volgende boek van de Narnia-kronieken op het witte doek mogen brengen. Bioscoopbezoekers over de hele wereld waren unaniem lovend en enthousiast over 'De leeuw, de heks en de kleerkast,' en 'Prins Caspian' heeft veel nieuwe aangrijpende gebeurtenissen en avonturen in dit magische land te bieden. De boeken van C.S. Lewis zijn een rijke bron van inspiratie voor fantastische verhalen, en dit boek brengt naast de vele personages waar we in de eerste film zo van leerden houden, een aantal geweldige nieuwe helden en slechteriken."

Cary Granat, medeoprichter en CEO van Walden Media, voegt toe: "Andrew Adamson, die over een ongeëvenaarde passie en visie beschikt wat betreft de Narnia-boeken, heeft de wereld van C.S. Lewis op een fantasievolle en opwindende manier tot leven gebracht. Met 'Prins Caspian' zullen bioscoopbezoekers de magie van Narnia opnieuw beleven, en, naast hun favoriete personages uit de geliefde boeken, opwindende nieuwe creaturen en gebieden in Narnia tegenkomen. Dick Cook en Disney waren verbazingwekkende partners in dit project en we verheugen ons om met hen samen te werken aan toekomstige delen van de Narnia-serie."

Adamson zei: "Het maken van 'De leeuw, de heks en de kleerkast' was een dankbare ervaring, niet alleen wat betreft de creatieve prestaties en de reactie van het publiek, maar ook vanwege de persoonlijke relaties die tijdens de productie zijn ontstaan. Met 'Prince Caspian' word ik niet alleen uitgedaagd mijn fantasie los te laten op nog een klassiek verhaal, maar kan ik nogmaals samenwerken met de getalenteerde artiesten die hebben meegewerkt aan de eerste film, en natuurlijk met de Pevensie-kinderen: Georgie, Skandar, Anna en William."

Walden Media is een dochteronderneming van Anschutz Film Group (AFG).

Voor meer informatie:

Dennis Rice                                 Teri Meyer