Wereldprimeur voor stand alone verlichtingsmast tot 18 meter op zonne-energie

09 Okt, 2013, 12:51 BST Van Kaal Masten B.V.

OSS, Nederland, October 9, 2013 /PRNewswire/ --

'Dit is de toekomst van openbare verlichting'

Kaal Masten heeft vandaag de Spirit gepresenteerd: ´s werelds eerste verlichtingsmast op zonne-energie die geen gebruik maakt van het elektriciteitsnetwerk en in een complete serie (tot 18 meter) beschikbaar is. Daarmee is er nu een volwaardige range aan 'stand alone' verlichtingsmasten gerealiseerd waarmee op elke plaats ter wereld hoogwaardige verlichting kan worden  aangeboden.

De Spirit is een modulair opgebouwde verlichtingsmast die volledig op zonne-energie en LED-technologie werkt. Doordat bekabeling niet nodig is, kunnen de Spirit-masten eenvoudig worden geplaatst op locaties waar aansluiting met het elektriciteitsnetwerk niet mogelijk is, zoals snelwegen, plattelandswegen, parkeerplaatsen en bergwegen. De hoogte van de mast en het aantal solar modules kunnen op maat worden bepaald, tot een hoogte van 18 meter.

Duurzaamste oplossing

De Spirit is de duurzaamste openbare verlichting. Het elektriciteitsverbruik is immers gereduceerd tot nul en de masten en de accu's zijn volledig recyclebaar. Bovendien zijn de masten geschikt voor alle hoogwaardige LED-armaturen en produceert Kaal Masten CO2-neutraal.

Toekomst

Jos van den Hurk, directeur van Kaal Masten, ziet de introductie van de Spirit als een grote mijlpaal, niet alleen voor zijn bedrijf, maar ook voor de branche: "Dit is de toekomst van openbare verlichting. Allereerst vanwege het stand alone karakter van de mast: overheden en andere beheerders van de openbare ruimte zijn nu niet meer afhankelijk van het netwerk om volwaardige verlichting - en dus veiligheid - te realiseren. Maar daarnaast speelt ook duurzaamheid een grote rol: de CO2-voetafdruk van de openbare verlichting wordt hiermee fors verkleind."

De Spirit is vandaag geïntroduceerd, tijdens de Dag van de Openbare Ruimte in Expo Houten. De eerste Spirit wordt binnenkort geplaatst bij de TU/e in Eindhoven. De ontwikkeling van de Spirit heeft ruim 3 jaar geduurd.

BRON Kaal Masten B.V.