William F. Johnson, hoofd van de Securities and Commodities Fraud Task Force van het SDNY, treedt in dienst bij Fried Frank

24 Jul, 2009, 02:57 BST Van Fried, Frank, Harris, Shriver & Jacobson LLP

NEW YORK, July 24 /PRNewswire/ --

Fried, Frank, Harris, Shriver & Jacobson LLP heeft vandaag bekendgemaakt dat William F. Johnson, tot voor kort hoofd van de Securities and Commodities Fraud Task Force in het kantoor van de United States Attorney voor het Southern District of New York (SDNY), als partner deel gaat uitmaken van de procesafdeling van de firma in New York.

Dhr. Johnson, die tijdens zijn eminente juridische carrière zowel werkzaam is geweest in het kantoor van de United States Attorney en de U.S. Securities and Exchange Commission (SEC), zal deel gaan uitmaken van de Government Investigations and Regulatory Counseling Practice van de firma, waartoe onder andere de afdelingen White-Collar Criminal Defense, Securities Enforcement and Regulation, en Internal Investigations and Monitoring behoren. Zijn werkzaamheden zullen erop zijn gericht cliënten te vertegenwoordigen bij onderzoeken en processen die worden gevoerd door het U.S. Department of Justice (DOJ), de SEC en andere wetgevende instanties.

"Het doet ons veel genoegen Bill te verwelkomen bij de firma. Hij beschikt over een enorme hoeveelheid ervaring op grond van zijn jaren in het kantoor van de United States Attorney en de SEC, waarmee hij een perfecte aanvulling vormt op ons team van uiterst getalenteerde medewerkers op een veelheid van gebieden," aldus Valerie Ford Jacob, voorzitster van Fried Frank, en Justin Spendlove, Managing Partner van Fried Frank.

Dhr. Johnson diende sinds juni 2007 in de functie van hoofd van de Securities and Commodities Fraud Task Force. Daar stond hij aan het hoofd van een groep openbare aanklagers, wetshandhavers en medewerkers op het gebied van alle aspecten van fraudeonderzoek, processen, appelzaken en andere gedingen. Tijdens zijn dienstverband daar leidde dhr. Johnson het onderzoek naar en de procesvoering van diverse belangrijke zaken, met inbegrip van frauduleuze beleggingsprogramma's (U.S. v. Bernard Madoff, U.S. v. Marc Dreier, U.S. v. Arthur Nadel); bedrijfsfraude (Adelphia, Refco, Doral Financial); handelen met voorkennis (Credit Suisse, UBS, Morgan Stanley); en het antidateren van opties (Monster, Safenet). Van 2005 tot 2007 diende hij in de functie van Deputy Chief van de Securities and Commodities Fraud Task Force. Van 1996 tot 2007 diende dhr. Johnson als Assistant United States Attorney en Special Assistant United States Attorney. In deze functie leidde hij het onderzoek en de vervolging rond enkele van de bekendste effectenfraudezaken, waaronder de zaak van voormalige WorldCom CEO Bernard Ebbers en CFO Scott Sullivan, Steven Madden, Michael Milken en anderen.

Voordat hij in dienst trad bij het kantoor van de United States Attorney, diende dhr. Johnson in het kader van de SEC. Als Senior Counsel leidde hij het onderzoek en de procesvoering rond overtredingen van de federale effectenwetten in het regionale kantoor van de Division of Enforcement in New York, en in de Appellate Litigation Group van het kantoor van de General Counsel.

"Bill is een enorme aanwinst voor onze firma. Hij brengt een enorm talent en een vrijwel uniek perspectief met zich mee, dankzij zijn dienstverband bij zowel de SEC als het kantoor van de United States Attorney. Onze firma staat al bekend als leider op landelijk niveau, en deze reputatie zal ongetwijfeld worden versterkt door de komst van Bill," aldus Audrey Strauss (http://www.friedfrank.com/index.cfm?pageID=42&itemID=611), voormalig hoofd van de Securities Fraud Unit en Chief Appellate Attorney in het kantoor van de United States Attorney in het Southern District of New York, en hoofd van de groep White-Collar Criminal Defense van Fried Frank.

"Bill is een uitzonderlijke jurist. Met zijn achtergrond vormt hij een perfecte aanvulling op en versterking van onze firma, en zal hij ons helpen ons vermogen om cliënten te adviseren te versterken," aldus Carmen J. Lawrence (http://www.friedfrank.com/index.cfm?pageID=42&itemID=399), voormalige Regional Director van het regionale kantoor van de SEC in New York, en Dixie L. Johnson (http://www.friedfrank.com/index.cfm?pageID=42&itemID=349), co-leider van de groep Securities Enforcement and Regulation.

"Fried Frank heeft al heel lang een uitstekende reputatie op het gebied van overheidszaken. Ik verheug me erop me aan te sluiten bij een zo gerenommeerde groep juristen en mijn ervaring bij de overheid aan te wenden ten behoeve van onze cliënten," aldus dhr. Johnson.

Het Litigation Department van Fried Frank staat bekend om het gebruik van een uitgekiende strategie om baanbrekende resultaten te bereiken. De Government Investigations and Regulatory Counseling Practice, waartoe de onderdelen White-Collar Criminal Defense, Securities Enforcement and Regulation, en Internal Investigations and Monitoring behoren, is erkend door Chambers and Partners, de Legal 500 en Benchmark Litigation als de beste in zijn klasse. De advocaten van Fried Frank beschikken over uitgebreide ervaring in het begeleiden van cliënten tijdens diverse overheidsonderzoeken, en voeren regelmatig de verdediging van bedrijven en personen die het onderwerp zijn van criminele en regulatieve onderzoeken, met inbegrip van onderzoeken die worden gevoerd door het United States Department of Justice, de kantoren van de United States Attorneys, de SEC, inspecteurs-generaal en debarmentfunctionarissen van federale bureaus, zelfregulerende organisaties, en diverse wetgevende en wetshandhavende instellingen op staatsniveau.

Dhr. Johnson behaalde zijn juridische doctoraat aan het Washington College of Law van The American University, waar hij diende als Note and Comment Editor van The American University Law Review. Hij behaalde zijn Bachelor of Arts-titel, cum laude, aan de Ohio Wesleyan University. Na de faculteit der rechtsgeleerdheid te hebben doorlopen diende dhr. Johnson als juridisch assistent van de Edelachtbare Noel Anketell Kramer, rechter-bijzitter bij het Superior Court in het District of Columbia.

Fried, Frank, Harris, Shriver & Jacobson LLP is een vooraanstaand internationaal advocatenkantoor met meer dan 550 juridische medewerkers in vestigingen in New York, Washington D.C., Londen, Parijs, Frankfurt, Hongkong en Sjanghai. De advocaten van Fried Frank vertegenwoordigen regelmatig enkele van de meest vooraanstaande ondernemingen en financiële instellingen ter wereld. Het kantoor biedt juridische dienstverlening aan op het gebied van antitrust en concurrentie; faillissement en herstructurering; uitkeringen en compensatie; bedrijfszaken, met inbegrip van activabeheer, kapitaalmarkten, bedrijfsleiding, financiering, fusies en overnames, particuliere overnames en private equity; energie, alternatieve energie en klimaatverandering; financiële instellingen; overheidsonderzoeken en regulatieve bijstand, met inbegrip van interne onderzoeken, effectenrecht en witteboordencriminaliteit; verzekeringen; intellectueel eigendom en technologie; internationale handel; procesvoering, met inbegrip van arbitrage en alternatieve oplossing van geschillen, commerciële processen, milieuprocessen, overheidscontracten, effectenprocessen en aandeelhoudersprocessen; onroerend goed, fiscaal recht; en stichtingen en nalatenschappen. Het kantoor kent een samenwerkingsverband met Huen Wong & Co. in Hongkong. Meer informatie over Fried Frank is te vinden op www.friedfrank.com.

BRON Fried, Frank, Harris, Shriver & Jacobson LLP