Winnaars European Border Breakers Awards 2011 bekendgemaakt

01 Dec, 2010, 07:40 GMT Van Eurosonic Noorderslag

GRONINGEN, Nederland, December 1, 2010 /PRNewswire/ -- Vandaag zijn de winnaars van de European Border Breakers Awards 2011 (EBBA) bekendgemaakt door Androulla Vassiliou, Europees commissaris voor Onderwijs, cultuur, meertaligheid en jeugdzaken, en muziekpromotor Eurosonic. Deze prijs wordt toegekend aan opkomend talent in de Europese pop-, rock- en dancemuziek. De prijsuitreiking zal op 12 januari 2011 in Groningen plaatsvinden tijdens het muziekfestival Eurosonic-Noorderslag en zal worden gepresenteerd door tv-persoonlijkheid en muzikant Jools Holland.

De European Border Breakers Awards worden toegekend aan nieuwe of opkomende Europese artiesten of bands die een buitenlands publiek hebben weten te bereiken met hun eerste album dat internationaal is uitgebracht. De prijs is bedoeld om in heel Europa de aandacht op deze artiesten te vestigen en de verkoop van hun albums te stimuleren.

De prijswinnaars van 2011 zijn:

Stromae (Belgie)

Aura Dione (Denemarken)

The Baseballs (Duitsland)

ZAZ (Frankrijk)

Caro Emerald (Nederland)

Donkeyboy (Noorwegen)

Saint Lu (Oostenrijk)

Inna (Roemenie)

Mumford & Sons (Verenigd Koninkrijk)

Miike Snow (Zweden)

Commissaris Vassiliou zei hierover: "Muziek kent geen grenzen en ik hoop dat deze prijs niet alleen een stimulans zal vormen voor de winnaars, maar ook andere opkomende artiesten zal stimuleren om over de landsgrenzen heen te kijken en te proberen internationaal succes te behalen met de verkoop van albums, tournees en radio- en tv-optredens. Muziek, van welk genre dan ook, brengt mensen samen en laat ons zien hoeveel talent Europa heeft. Ik vind het geweldig dat de Commissie deze prijzen steunt."

Voormalige EBBA-winnaars zeer succesvol

Onder de EBBA-winnaars van de afgelopen jaren zijn bekende artiesten als Katie Melua, KT Tunstall, Carla Bruni, Delores O'Riordan, Alphabeat, The Ting Tings, Tokio Hotel, Damien Rice, The Thrills, Adele, Corinne Bailey Rae, Gabriel Rios, Sliimy en Milow (zie de volledige lijst van eerdere winnaars http://www.europeanborderbreakersawards.eu/former-winners.html).

Er zal ook een publieksprijs worden uitgereikt. Het publiek wordt opgeroepen om vanaf 1 december online te stemmen om de winnaar van deze prijs te bepalen (zie website http://www.europeanborderbreakersawards.eu/ voor het uitbrengen van stemmen).

De prijsuitreiking, met optredens van de meeste winnende artiesten, zal worden geregistreerd en uitgezonden door de Nederlandse publieke omroep (NOS/NTR). Ook andere Europese radio- en tv-zenders, waaronder de leden van de European Broadcasting Union, zullen er aandacht aan besteden.

De prijzen worden dit jaar voor de achtste keer uitgereikt. Zij worden gefinancierd door het EU-programma voor cultuur en Eurosonic-Noorderslag, in samenwerking met de Europese muziekindustrie en de European Broadcasting Union.

De winnende artiesten worden geselecteerd op basis van verkoopcijfers en airplaygegevens van de publieke radio, aangeleverd door de Billboard Information Group, de European Broadcasting Union en het European Talent Exchange Program.

Zie voor meer informatie:

BRON Eurosonic Noorderslag