Zaak gesloten: Anheuser-Busch belet Tsjechische brouwer Budweiser in Zweden te gebruiken.

17 Mei, 2006, 12:15 BST Van Anheuser-Busch

ST. LOUIS, May 17 /PRNewswire/ --

- Oordeel Hooggerechtshof bevestigt exclusieve rechten Anheuser-Busch op Budweiser

Het Hooggerechtshof van Zweden zag geen reden om een beroep te behandelen dat door de Tsjechische brouwer Budejovicky Budvar was aangespannen, waardoor een eind is gekomen aan een zeven jaar durend geschil met Anheuser-Busch. De uitspraak bevestigt het oordeel van een lagere rechtbank, waarin de exclusiviteit van het "Budweiser" handelsmerk van Anheuser in Zweden wordt gewaarborgd.

In januari besliste het Svea Hof van Beroep, naar het voorbeeld van een beslissing in 2005 van een commissie van de Wereldhandelsorganisatie, dat geografische aanduidingen die in Europa beschermd zijn, niet in een vertaalde vorm mogen worden gebruikt als ze gelijk zijn aan voormalige of bestaande handelsmerken. Het Hof vonniste dat Budejovicky Budvar moest stoppen met het gebruik van "Budweiser Budvar" op zijn labels, verpakkingen en in zijn advertenties.

"Omdat Anheuser-Busch al in 1876 is begonnen met het brouwen van Budweiser, hebben we al aanmerkelijk geïnvesteerd in de totstandkoming van het merk over de hele wereld," zei Stephen J. Burrows, voorzitter en algemeen directeur van Anheuser-Busch International, Inc. "Het uiteindelijke oordeel in Zweden is belangrijk, omdat hierdoor wordt erkend dat Anheuser-Busch de rechtmatige eigenaar is van de naam Budweiser, een naam die we al 17 jaar voor Budejovicky Budvar werd opgericht hebben geregistreerd."

Het geschil over het handelsmerk in Zweden begon in 1999, nadat Anheuser-Busch "Budweiser" met succes had geregistreerd. Anheuser-Busch is de houder van nationale registraties voor "Budweiser" en "Bud" in 21 van de 25 landen van de Europese Unie en 31 procent van zijn internationale bierverkoop vindt plaats in dit Europese gebied.

"Het geschil gaat er niet over dat het bier wordt verkocht, het gaat om de naam die de Tsjechische brouwer gebruikt," zei Burrows. "Anheuser-Busch gelooft dat Budvar probeert te profiteren van ons wereldberoemde merk en we zijn het aan onze aandeelhouders en werknemers verplicht om onze beroemde handelsmerken op agressieve wijze tegen elke manier van schending te beschermen."

Anheuser-Busch, (NYSE: BUD) dat is gevestigd in St. Louis, is de belangrijkste Amerikaanse brouwer, die bijna 50 procent van de Amerikaanse bierverkopen in handen heeft. Het bedrijf brouwt de best verkochte bieren ter wereld, Budweiser en Bud Light. Anheuser-Busch heeft ook een aandeel van 50 procent in Grupo Modelo, de grootste brouwerij van Mexico, en een aandeel van 27 procent in Tsingtao, de grootste brouwerij van China. Surf voor meer informatie naar http://www.Anheuser-Busch.com.

Website: http://www.anheuser-busch.com

BRON Anheuser-Busch