Zware regenval van tropische storm Gamma heeft door overstroming veel schade berokkend aan de plantages van Chiquita in Honduras

30 Nov, 2005, 15:59 GMT Van Chiquita Brands International, Inc.

com.clickability.cms.translator.UtilContext$userObject@3d0dbba3.

CINCINNATI, November 30 /PRNewswire/ --

- Het bedrijf verwacht dat in het vierde kwartaal afschrijvingen en kosten gerelateerd aan de overstromingsschade in rekening zullen worden gebracht.

Chiquita Brands International, Inc. (NYSE: CQB) heeft vandaag aangekondigd dat ongeveer 1.600 hectare (4.000 acres) van de bananenplantages van het bedrijf in Honduras en meer dan 500 hectare (1.200 acres) van de bananenplantages van onafhankelijke boeren werden getroffen door overstromingen wegens zware regenval tijdens tropische storm Gamma.

De gehele regio nabij San Pedro Sula heeft enorme overstromingsschade opgelopen en grote delen van de bananenplantages liggen nog altijd onder water. Hoewel de schade nog steeds wordt vastgesteld, schat het bedrijf dat het getroffen gebied minstens een aantal maanden niet productief zal zijn en dat het zwaarst getroffen gebied minstens een jaar niet productief zal zijn.

'Het verlies van onze productie in Honduras, gecombineerd met de verdere gevolgen van orkaan Stan op de gekochte fruitvolumes in Guatemala en andere weergerelateerde problemen dit seizoen, heeft bijgedragen tot producttekorten in Noord-Amerika tot het eerste kwartaal van 2006,' zei Bob Kistinger, president en chief operating officer van Chiquita Fresh. 'We zijn hard op zoek naar alternatieve bronnen in Latijns-Amerika om toch te kunnen voldoen aan de vraag van onze Noord-Amerikaanse klanten en aan het vereiste serviceniveau dat zij van ons gewend zijn. We denken echter dat enige onderbreking van onze diensten onvermijdelijk zal zijn.'

Kistinger vervolgde: 'We zijn zeer dankbaar dat niemand van onze werknemers en hun familieleden zijn omgekomen of ernstige verwondingen hebben opgelopen. We zijn ook zeer blij dat de nieuwe woningbouwprojecten waarbij de werknemers de huizen ook bezitten, en die na orkaan Mitch werden verplaatst, geen schade hebben geleden.'

Het bedrijf heeft nog niet besloten of het de getroffen plantages opnieuw zal beplanten. Tengevolge van de overstromingsschade verwacht het bedrijf in het vierde kwartaal een aanzienlijke, voornamelijk niet-contante, kostenpost voor afschrijvingen en aan de overstroming gerelateerde kosten. Het bedrijf houdt voorlopig rekening met een bedrag van US$ 13-18 miljoen.

Chiquita Brands International, Inc. (http://www.chiquita.com) is een toonaangevend internationaal bedrijf dat zich bezighoudt met de marketing en distributie van hoogwaardige verse en verwerkte producten die worden verkocht onder het kwaliteitsmerk Chiquita(R) en aanverwante handelsmerken. Het bedrijf is een van de grootste bananenproducenten ter wereld en een belangrijke leverancier van bananen in Europa en Noord-Amerika. Chiquita heeft in juni 2005 Fresh Express(R), de Amerikaanse marktleider in kant-en-klare salades, een snelgroeiende voedingscategorie voor kruideniers en supermarkten, aanbieders van voedingsproducten en snelservice restaurants, overgenomen.

Website: http://www.chiquita.com

BRON Chiquita Brands International, Inc.