Zweedse think tank Eudoxa: Wereldorganisatie voor de intellectuele eigendom (WIPO) onder aanval van ontwikkelingslanden

17 Jun, 2005, 05:06 BST Van Eudoxa

STOKHOLM, Zweden, June 17 /PRNewswire/ --

- Ontwikkelingsagenda en aantijgingen kunnen de WIPO en de Derde Wereld het leven moeilijk maken

De Wereldorganisatie voor de intellectuele eigendom (WIPO) staat momenteel onder druk van ontwikkelingslanden om een 'Ontwikkelingsagenda' te ondersteunen, die voor geavanceerde economieën overal ter wereld aanzienlijke kosten met zich mee kan brengen door de bescherming van de intellectuele eigendomsrechten te verzwakken.

"Als deze stap wordt goedgekeurd, kan de Zweedse economie hierdoor hard geraakt worden, voornamelijk wat investeringen in nieuwe technologie betreft, waarvoor de bescherming van het intellectuele eigendomsrecht nodig is," aldus Waldemar Ingdahl, directeur van de Zweedse think tank Eudoxa.

De WIPO, die de recente aantijgingen over corruptie en financieel wanbeheer onder het leiderschap van Director General Kamil Idris nog niet achter zich heeft gelaten, ziet zich nu geconfronteerd met de grootste uitdaging in haar geschiedenis: de instelling beschermen tegen activisten en ontwikkelingslanden die de bescherming en handhaving van de wereldwijde octrooirechten willen inperken.

"De Zweedse overheid en het Zweedse bedrijfsleven dragen per jaar meer dan USD 3,5 miljoen aan de WIPO bij om de intellectuele eigendomsrechten wereldwijd te beschermen en te handhaven," aldus Ingdahl. "Ik verzoek de Zweedse overheid dan ook dringend de rechten van bedrijven en investeerders te beschermen en de Ontwikkelingsagenda te blokkeren."

De 'Ontwikkelingsagenda' is een uitgebreide internationale beweging, die zich tot doel heeft gesteld het principe van de intellectuele eigendomsrechten aan te vechten. De agenda wordt aangedreven door landen zoals Brazilië en Indië en particuliere organisaties zoals het Consumer Project on Technology en de Free Software Foundation Europe.

Volgende week komen de leiders van de WIPO in Genève bijeen om de 'Ontwikkelingsagenda' te bespreken. Tijdens deze bijeenkomst zullen ongetwijfeld de recente succesverhalen in Jordanië, Singapore en Zuid-Korea aan bod komen; deze landen hebben immers dankzij de bescherming van de eigendomsrechten hun economische groei en welvaart verhoogd. "Ik verzoek de Zweedse en de andere Europese overheden dringend de eigendomsrechten te steunen," vervolgde Ingdahl. "Eigendomsrechten zijn onmisbaar voor de ontwikkeling en de welvaart van de Derde Wereld."

De think tank Eudoxa is gevestigd in Stokholm, Zweden. Eudoxa legt zich er voornamelijk op toe het effect van opkomende technologieën en wetenschappelijke vooruitgang te bespreken, alsmede hun relatie met de samenleving en de economie.

BRON Eudoxa