"Zwitserse" automatische incasso's voor Europa - SIX Group lanceert nieuwe SEPA-dienst voor de Europese markt

23 Jun, 2009, 18:23 BST Van SIX Interbank Clearing AG

ZURICH en FRANKFURT, Duitsland, June 23 /PRNewswire/ -- SIX Group, de Zwitserse aanbieder van financiële marktinfrastructuren, zal vanaf 2 november 2009 een met SEPA compatibele automatische incassodienst aanbieden, in samenwerking met de SECB Zwitserse Euro Clearing Bank in Frankfurt. Het aanbod is gericht op financiële instellingen in Zwitserland en 30 andere landen binnen de Single Euro Payments Area (SEPA) die graag hun klanten de mogelijkheid willen bieden door heel Europa heen gestandaardiseerde automatische euro-incassobetalingen te innen.

Het nieuwe gecombineerde pakket werd door SIX Interbank Clearing en SIX Paynet ontwikkeld, tezamen met de SECB, namens het Zwitserse financiële centrum en met de deelname van de Zwitserse financiële instellingen. De dienst biedt financiële instellingen van alle grootten de mogelijkheid het verwerken van automatische SEPA-incasso's uit te besteden. SIX Group en de SECB bieden de technische faciliteiten aan voor het verwerken van automatische SEPA-incasso's in Europa. Dit betekent dat alle financiële instellingen in de SEPA-zone gemakkelijk en snel automatische euro-incasso's kunnen gaan aanbieden aan hun klanten, en dit onafhankelijk en zonder dure aanpassingen in hun interne betalingsverkeerinfrastructuur te moeten maken (bijv. applicaties voor internetbankieren).

Achtergrond van SEPA

De Europese Unie en de Europese Centrale Bank gaan door met het creëeren van de Single Euro Payments Area (SEPA). Daarnaast worden de juridische structuren en technische maatstaven voor het doen van betalingstransacties per overschrijving, creditcard, acceptgiro of cheque geharmoniseerd. Deze inspanningen zijn gericht op het vrijer en opener maken van de Eurozone- markten.

De eerste mijlpaal werd bereikt door de European Payments Council (EPC) met de introductie van SEPA-kredietoverboekingen in 31 Europese landen, inclusief Zwitserland en Liechtenstein, in januari 2008. Automatische SEPA- incasso's worden in november 2009 gelanceerd, waarna in 2010 SEPA- kaartbetalingen zullen volgen.

Contact:
    SIX Group Ltd,