1000. prostatakreftpasient behandlet med IsoCord(R) ved Kuopio Universitetssykehus

09 Nov, 2005, 15:40 GMT Fra BEBIG Isotopen - und Medizintechnik GmbH

BERLIN, November 9 /PRNewswire/ -- I går ble prostatakreftpasient nr. 1000 behandlet med det radioaktive lavdoseimplanatet IsoCord(R) ved Kuopio Universitetssykehus i Finland. Med implantasjon av radioaktive kilder, også kalt brakyterapi, blir ørsmå titankapsler med radioaktivt jod-125, minimalinvasivt implantert i prostata. Kuopio Universitetssykehus er det største senteret i Skandinavia, som tilbyr implantasjon av radioaktive kilder og har mangeårig erfaring på dette området. "Brakyterapi er en fremragende metode for behandling av lokalt begrenset prostatakarsinom, derfor har vi tilbudt dette siden august 1999", forklarer dr. Vesa Kataja, leder for stråleterapi ved onkologisk avdeling ved Kuopio Universitetssykehus. "Med 100 behandlede pasienter årlig har brakyterapi med radioaktive kilder i mellomtiden blitt en etablert terapiform," supplerer dr. Sirpa Aaltomaa, sjefsurolog ved Kuopio Universitetssykehus.

Langtidsresultater av denne behandlingsformen viser at pasienter med lokalisert prostatakarsinom kan bli behandlet like effektivt på denne måten og med betydelig faerre bivirkninger enn med andre metoder. I tillegg har IsoCord(R) kildetog (strand) optimale implantasjonsegenskaper. "Vi bestemte oss for IsoCord(R) fra BEBIG fordi denne gir bedre kontroll med plassering i prostata enn andre kilder. Den nye kilden har også vesentlig bedre kontrastegenskaper ved røntgengjennomlysning," forteller dr. Tapani Lahtinen, ledende medisinsk fysiker ved Kuopio Universitetssykehus. Kuopio Universitetssykehus arbeidet frem til 2004 med RapidStrand(R) fra Oncura og har siden begynnelsen av 2005 utelukkende benyttet IsoCord(R) fra BEBIG.

Den nye generasjonen IsoCord(R) som nylig kom på markedet, har en optimert røntgensynlighet og har derfor ideelle egenskaper for alle kildeplasseringsteknikker. Dessuten kan disse nye kildene for første gang identifiseres entydig i magnetresonanstomografien. Det gir nye perspektiver for den videre planleggingen.

I Europa rammes rundt 135.000 menn årlig av prostatakreft. I USA behandles allerede i dag hver tredje prostatakreftpasient med radioaktive kilder. Nettstedet www.bebig.de viser en oversikt over medisinske sentre som tilbyr denne terapiformen.

BEBIG Isotopen- und Medizintechnik GmbH er et datterselskap av det børsnoterte konsernet Eckert & Ziegler AG (ISIN DE0005659700) og eneste europeiske totalleverandør av brakyterapiutstyr.

Kontakt oss for naermere opplysninger:
    BEBIG Isotopen- und Medizintechnik GmbH   Seija Ahlén Medical Nordic AB
    Karolin Riehle, Public Relations          Seija Ahlén. vd