All informasjon du trenger for en dag i det fri - Levert via Space Tech til mobiltelefonen din

08 Jun, 2009, 09:00 BST Fra European Space Agency

NOORDWIJK, Nederland, June 8 /PRNewswire/ --

- Den nye mobiltjenesten AllAroundMe bruker smart navigasjonsteknologi for å tilby personlig informasjon om shopping, restauranter og begivenheter - uansett hvor du er

Med sin nye mobiltelefontjeneste AllAroundMe, lansert i Nederland den 8. juni, tilbyr det nederlandske selskapet Mobzili lokasjonsbasert informasjon om shopping, underholdning, turisme og offentlig transport ved å kombinere satellitt- og telekommunikasjonsteknologi med den nyeste og mest omfattende lokale informasjonen. Den teknologiske utviklingen av AllAroundMe ble støttet av Den europeiske romfartsorganisasjonens (ESAs) kontor for teknologioverføring via organisasjonens Business Incubation Centre i Noordwijk, Nederland.

Spesialtilbud i favorittbutikken din, en god restaurant i naerheten eller en ruteplan for den naermeste bussholdeplassen - all denne informasjonen kanaliseres gjennom profilen din for å tilpasse tilbudene til din smak og din nøyaktige lokasjon. Du vil motta informasjonen på stedet. Gjennom samarbeid med Uitburo Nederland, Dinnersite, Uitinbrabant og Belbios, inneholder AllAroundMe informasjon om begivenheter, aktiviteter, offentlige tjenester og shopping.

"Med den overveldende mengden informasjon som er tilgjengelig, og nødvendigheten for å få tilgang til den på stedet, er det vanskelig for kunder å finne det de leter etter. Samtidig blir det stadig vanskeligere for organisasjoner å nå de riktige kundene til riktig tid og på riktig sted. Mobzili er svaret," sier Reza Ladchartabi, en av grunnleggerne av Mobzili.

Hjelp fra ESAs romteknologi

AllAroundMe kombinerer data fra mobile GPS-mottakeres plassering med korrigerende informasjon fra lokale GSM-3G mobilbakkenett. "På denne måten kan AllAroundMe beregne hvor brukeren er og tilby relevant informasjon," forklarer Wojtek Chowanski, utviklerog en av grunnleggerne av Mobzili.

I fremtiden vil AllAroundMe fungere med det europeiske navigasjonssatellittsystemet Galileo for å tilby større presisjon. Siden det fra starten ble utviklet i ESAs Business Incubation Centre, har Mobzili dratt nytte av ESAs unike teknologiske ekspertise innen telekommunikasjon.. "ESA ga den teknologiske utviklingen en kratig dytt i riktig retning. Ekspertene derfra bidro i utviklingen av AllAroundMe gjennom gjennomførlighetsanalyser og teknisk veiledning," forklarer Chowanski.

Mobzili skal til Europa i naer fremtid

Det neste skrittet for Mobzili er allerede planlagt. "Vi planlegger å gjøre tjenesten vår tilgjengelig for hele Europa i naer fremtid," forklarer Ladchartabi. "Men naturligvis er verdensomspennende Mobzili-dekning vårt endelige mål."

AllAroundMe kan lastes ned gratis på http://www.allaroundme.eu. Programmet kjører på alle mobiltelefoner med internettfunksjonalitet.

AllAroundMe freeware for iPhone og Google er under utvikling.

KILDE European Space Agency