Atlas Copco setter en ny bransjestandard for energieffektivitet

02 Apr , 2008, 10:30 BST Fra Atlas Copco

ANTWERPEN, Belgia, April 2 /PRNewswire/ -- Med lanseringen av den nye GA-serien av kompressorer med oljeinnsprøytning har Atlas Copco igjen bevist at de er den globale lederen innen produksjon av luftkompressorer. Hver komponent i den nye GA-serien har blitt grundig evaluert og utformet for å gi Atlas Copcos kunder et produkt som er svært driftssikkert og energieffektivt.

"Denne nye serien med GA-kompressorer med oljeinnsprøytning er resultatet av kontinuerlige investeringer i produktutvikling, og det vil styrke vår posisjon innen kompressorteknologi," forklarer Ronnie Leten, administrerende direktør for Atlas Copcos forretningsområde Kompressorteknikk. "Firmaets satsing på energieffektivitet, samtidig som vi tenker miljøvern og klimaendringer, har gitt en helt ny kompressorserie i tråd med Atlas Copcos visjon."

Atlas Copco har lenge forstått kundenes hovedønske: å maksimere produksjonen på en effektiv måte. For å oppfylle disse behovene fokuserer Atlas Copco på å eliminere produksjonsavbrudd og redusere kostnaden til et minimum. Integrert drivenhet med variabel hastighet (VSD) og utviklingen av spesialtilpassede løsninger er bare noen eksempler på nyvinninger som oppfyller individuelle krav til driftssikkerhet, luftkvalitet og energieffektivitet.

Energieffektiviteten til den nye GA-serien oppnås blant annet med Atlas Copcos patenterte rotorprofiler som reduserer de volumetriske tapene betydelig. Gjennom optimaliseringen av oljeinnsprøytning, strøm og temperatur, holdes kompresjonsprosessen på lavest mulig temperatur og reduserer med det de termodynamiske tapene.

"Men den mest effektive kompressorpakken har ikke bare et effektivt skruelement," sier Paulo Pereira, GA produktsjef ved Atlas Copco. "Det er viktig å optimalisere alle elementene rundt skrueenheten. I utviklingsprosessen av den nye GA-serien la vi ned en stor innsats for å redusere alle typer tap, enten de var strømrelaterte, mekaniske eller elektriske. De nyeste designteknikkene som CFD-analyse (Computational Fluid Dynamics) ble brukt for å nå disse målene."

Andre designfunksjoner som reduserer energiforbruket ytterligere, inkluderer bruken av radialvifter med VSD-regulering, høyeffektmotorer og avtapping av kondensat uten tap. Ekstra energisparende tilleggsutstyr, som integrert energigjenvinningssystem og/eller VSD for hovedmotoren, kan gi enda større fordeler.

Atlas Copco har også utviklet en ny serie med integrerte og frittstående kjøletørkere med energisparende funksjoner som "Saver Cycle Control" og høyeffektive varmevekslere med minimalt trykkfall.

Med alle disse funksjonene tilbyr Atlas Copco sine kunder den beste effektiviteten for deres trykkluftsystemer.

Driftssikkerheten garanteres ved bruk av nøye utvalgte lagre og Atlas Copcos asymmetriske skruerotorprofiler som sikrer minimal slitasje. Den nye GA-serien har en robust konstruksjon som gjør at den kan fungere under de mest krevende forhold med omgivelsestemperaturer opp til 55 degrees C og støvete miljøer.

Luftkvaliteten kommer fra to nøkkelelementer: et svært effektivt oljefjerningssystem og avanserte kjøletørkere. Alle komponentene er optimalt integrert for å redusere behovet for gulvplass og for å forenkle tilkoplingen. Den nye GA Full Feature med integrert kjøletørker og luftfilter gir kontinuerlig tilførsel av ren og tørr luft. Dette øker driftssikkerheten og man unngår kostbar avbruddstid og forsinkelser i produksjonen.

Divisjonsdirektør Chris Lybaert erklærer: "Den nye GA-serien setter nye standarder for kompressorer med oljeinnsprøytning og sikrer firmaets fremtredende posisjon på dette feltet."

Atlas Copco hjelper kundene med å effektivisere og optimalisere sine trykkluftbehov gjennom tilpassede analyser og installasjoner. Med den nye GA-serien kan bransjer så forskjellige som sement-, glass-, gruve- og dekkproduksjon dra nytte av den beste energieffektiviteten, driftssikkerheten og luftkvaliteten.

Atlas Copco er en av verdens ledende leverandører av produktivitetsfremmende løsninger til industrien. Produktene og tjenestene varierer fra trykkluft- og gassutstyr, generatorer, produkter for anleggs- og gruveteknikk, industriverktøy og monteringssystemer til relatert ettermarked og utleie. I tett samarbeid med kunder og forretningspartnere, og med 135 års erfaring, utvikler Atlas Copco nyskapende løsninger som gir overlegen produktivitet. Konsernet har hovedkontor i Stockholm i Sverige og driver virksomhet i over 160 markeder verden over. I 2007 hadde Atlas Copco 33 000 ansatte og inntekter på 63 milliarder svenske kroner. Finn ut mer på http://www.atlascopco.com.

Oil-free Air er en divisjon innen Atlas Copcos forretningsområde Kompressorteknikk. Divisjonen utvikler, produserer og markedsfører oljefrie luftkompressorer for alle slags bransjer over hele verden der luftkvalitet er avgjørende, og kompressorer med oljeinnsprøytning for andre bruksområder. Divisjonen fokuserer på systemer for luftoptimalisering og løsninger for kvalitetsluft som ytterligere forbedrer kundenes produktivitet. Divisjonens hovedkontor og viktigste produksjonsanlegg ligger i Antwerpen i Belgia.

Fotnote til redigerere:

Denne pressemeldingen, inkludert et komplett pressesett og bilder og diagrammer i høy oppløsning, finner du på Atlas Copcos nettsted: http://www.airforwinners.com

Media contacts: see http://www.airforwinners.com, aif.communications@be.atlascopco.com

KILDE Atlas Copco