Biothera's Patenter for betaglukan opprettholdes

11 Okt, 2005, 20:36 BST Fra Biothera

$codeDebug.log("output array of get country targets countryT

EAGAN, Minnesota, October 11 /PRNewswire/ --

- Søksmålet mot Cypress Systems for brudd på patentloven er løst ved avtale

- Søksmål også forventet mot norske Biotec Pharmacon ASA og Immunocorp

Cypress Systems Inc. har akseptert å stanse salget av betaglukaner fra gjaer og har anerkjent gyldigheten av Biotheras patent som en del av avtalen som ble inngått etter at et søksmål ble innlevert til en føderal distriktsdomstol i mars i år.

Avtalen, som er et resultat av at Biothera for tredje gang hevder sine patentrettigheter via domstolene, er viktig av flere årsaker. "Det gjør markedet for betaglukaner transparent, gir Biothera økt salg og styrker vår posisjon i to avventende rettsaker om patentrettigheter," sier Richard Mueller, Biotheras President og CEO.

Biothera har også reist søksmål mot Biotac Pharmacon ASA, en bedrift i Tromsø, Norge, som produserer helsetilskuddet Immutol(R), og mot distributøren av produktet, Immunocorp. Et tredje søksmål er reist mot Fenchem Enterprises, Ltd., en kinesisk produsent av ingredienser.

Avtalens innhold

Som en del av avtalen har Cypress Systems akseptert å gi Biothera sin kundeliste og fakturaer for siste to år, fakturaer fra sine leverandører, og vil overføre sitt varemerke "Beta Precise" til Biothera. Cypress Systems har allerede informert sine kunder om at de ikke lenger vil selge betaglukan-produkter.

"Vi er fornøyd med avtalen og vi er sikre på at vi fortsatt vil kunne forsvare våre patentrettigheter," sier Mueller. "Vi har allerede vaert i kontakt med mange av Cypress Systems kunder og vi har begynt å levere dem våre produkter BetaRight (R) 3-6 eller WGP (R) 3-6."

Biothera reiste søksmål mot Cypress Systems, et firma i Fresno, California, for brudd på patentrettigheter som gir Biothera enerett på å produsere og selge betaglukaner fra gjaer som et diettilskudd. Biothera har mer enn 40 patenter og patenter under behandling i USA, og de har ytterligere patenter i over 20 land.

"Dette er en viktig rettslig seier som ytterligere styrker vår evne til å beskytte våre produkter og markeder mot brudd på patentrettigheter," sier Daniel Conners, Biotheras styreformann og gründer.

Om Biothera, Immunforsvars-firmaet

Biothera er er bioteknologisk firma som ser det som sin oppgave å forbedre immunforsvaret. Firmaets viktigste fokus er på utvikling av preparater som ved sin unike virkning engasjerer immunceller som normalt ikke er innblandet i kampen mot kreft. I tillegg produserer og markedsfører Biothera-gruppen immunoppbyggende matvareingredienser for markedet for naeringstilskudd, dagligkost, kosmetikk og dyrefór. Webside: Webside: http://www.biotherapharma.com .

Webside: http://www.biotherapharma.com

KILDE Biothera