Boston Scientific annonser europeisk godkjenning av verdens første 2.generajons medikamentavgivende stentsystem

08 Sep, 2005, 17:13 BST Fra Boston Scientific Corporation

NATICK, Massachusetts, September 8 /PRNewswire/ --

- TAXUS(TM) Liberté(TM)-stent får CE-merket

Boston Scientific Corporation (NYSE: BSX) annonserte i dag at de har fått CE-merket for sitt TAXUS(TM) Liberté(TM) paclitaxel-medikamentavgivende stentsystem, verdens første 2.generasjons medikamentavgivende stentsystem. Selskapet har planer om å lansere produktet på det europeiske markedet og andre viktige internasjonale markeder som bruker CE-merket. TAXUS Liberté ble tidligere i år lansert i noen utvalgte internasjonale markeder, og det forventes at det lanseres i USA i løpet av 2006.

"Vi er svaert godt fornøyd med å ha fått europeisk godkjenning av vår 2.generasjons medikamentavgivende stentsystem," sier Paul LaViolette, viseadministrerende direktør i Boston Scientific. "TAXUS liberté-stentsystem er utformet for å bedre leveringssikkerheten og konformabiliten som gir leger topp stentytelse sammen med dokumentert paclictaxelavgivende teknologi. Vi er meget godt fornøyd med at europeiske leger og pasienter nå skal kunne bruke denne avanserte teknologien ved behandling av kransarteriesykdom."

"TAXUS Liberté-stentsystem kombinerer den nye Liberté-stentplattform med det strenge TAXUS-kliniske programmet," sier John Ormiston MD, intervensjonskardiolog ved Mercy Hospital og Green Lane Cardiovascular Unit ved Aukland City Hospital, Aukland, New Zealand. "TAXUS Liberté-systemet gir muligheten til bedre tilgang ved forskjellige komplekse lesjoner, spesielt hos pasienter med svaert utfordrende anatomi, og er beregnet på å gi jevn medikamenttilførsel."

TAXUS Liberté er første medikamentavgivende koronarstentsystem som bruker en 2.generasjons stentplattform. Liberté(TM)-stenten har Veriflex(TM)-stentdesign, som har ekstrem fleksibel cellegeometri. Denne nye plattformen har blitt utformet for å kunne tilby leveringssikkerhet og konformabilitet ved svaert utfordrende anatomi. TAXUS Liberté-stenten har også et forbedret leveringkateter med TrakTip(TM)-kataterspiss, montert på Maverick2(TM)-ballongkateter. TrakTip-kateterspissen har en meget lav lesjonsprofil, som også gir en meget enkel og god kryssbarhet av karet.

Boston Scientific fikk CE-merket for Liberté-stentsystemet, som ikke er dekket med medikament i desember 2003, mens U.S. Food and Drug Administration (FDA) godkjente utgaven av Liberté-stenten som ikke er dekket med medikament i januar i år. I mai annonserte selskapet 30 dagers sikkerhetsdata fra deres ATLAS-pivotalstudie som er beregnet på å støtte U.S. FDA-godkjenningen av TAXUS Liberté-stentsystemet.

Boston Scientifics 1.generasjons medikamentavgivende stentsystem, TAXUS(TM) Express2(TM) paclitaxel-medikamentavgivende koronarstentsystemet, er markedssleder innen koronarstentmarkedet world wide. TAXUS Express2-systemet støttes av det mest omfattende, randomiserte og kontrollerte kliniske program av alle medikamentavgivende stentsystemer.

Boston Scientific er en global utvikler, produsent og markedsfører av komplisert, medisinsk engangs utstyr som brukes innen et vidt spekter av minimale invasive teknikker. For å få mer informasjon kan du besøke: www.bostonscientific.com.

Denne pressmeldingen inneholder utsagn som gjelder fremtiden. Boston Scientific ønsker å advare dem som leser denne pressemeldingen, om at de faktiske resultatene kan bli annerledes enn de som diskuteres i utsagnene som gjelder fremtiden. De kan ha en negativ innvirking på bl.a.: risikoer i forbindelse med utvikling av nye produkter og kommersialisering, kliniske prøver, åndsprodukter, nye offentlige regler, konkurransedyktige tilbud, Boston Scientifics generelle bedriftsstrategi og andre faktorer som beskrives i det som Boston Scientific sender til: "Securities and Exchange Commission".

KILDE Boston Scientific Corporation