CARDIOHELP-systemet: Baerbar kardiopulmonalstøtte

28 Jul, 2010, 08:15 BST Fra MAQUET Cardiopulmonary AG

HIRRLINGEN, Tyskland, July 28, 2010 /PRNewswire/ --

- Referanse: Bildet er tilgjengelig via EPAs europeiske pressebyrå og kan lastes ned gratis på: http://www.presseportal.de/pm/81043?keygroup=bild

Hvert år dør 17,5 millioner mennesker verden over av hjerte- og karsykdommer. Men rask tilkobling til mekanisk sirkulasjon kan redde liv.

Den tyske medisinske teknologiprodusenten MAQUET Cardiopulmonary AG har utviklet verdens mest kompakte og lette kardiopulmonalstøtte for mobile applikasjoner. Det baerbare CARDIOHELP-systemet erstatter og kontrollerer pasientens sirkulasjons- og lungefunksjoner og garanterer tilførsel av oksygen og reduksjon av CO2.

Systemet har fått CE-sertifisering. Studier fra atten sykehus i ni land har bekreftet systemets fordeler. Før lanseringen har rundt 25 pasienter blitt reddet ved bruk av enheten. Siden slutten av juli 2010 har CARDIOHELP-systemet vaert tilgjengelig for kjøp over hele verden.

Mange pasienter med hjerte- og lungesykdommer opplever kardiogent sjokk fordi vitale organer får mangelfull tilførsel av oksygen. CARDIOHELP-systemet gir kritisk støtte som hittil bare har kunnet oppnås med 250 kg tung hjerte- og lungemaskin.

Enheten er ikke større enn en vanlig koffert og veier kun rundt 10 kg. Den kan benyttes av en enkeltperson i frakt innenfor eller mellom forskjellige sykehus. Enheten er det første baerbare systemet som er godkjent for transport både på land og i luften.

CARDIOHELP-systemet kan raskt gjøres klart til bruk for pasienter som trenger hjerte- og/eller pulmonalstøtte innen kirurgi, kardiologi, intensiv- og akuttmedisin. Systemet er mer kostnadseffektivt enn konvensjonelle behandlingsmetoder og gir på samme tid nye muligheter innen mekanisk sirkulasjonsbehandling, dermed åpner det for nye muligheter for beskyttende ventilasjon.

Siden volumet av blod utenfor kroppen reduseres til et minimum, blir belastningen på pasienten også mindre.

Produkttekst http://www.presseportal.de/go2/Product_text

Kardiopulmonalstøtte-tekst